رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380507

تایید بدهی ۵۵ هزار میلیاردی شهرداری تهران

ساعت24-شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی نخبگان شهری پیرامون سند راهبردی برنامه سوم شهر تهران گفت: انتظار بنده از نخبگان این است که زندگی را تنها به نقد کردن نگذرانیم، بلکه علاوه بر نقادی باید برای مهار چالش‌ها راهکار نیز ارائه کنیم و پاسخ‌هایی گره‌گشا برای مشکلات بیابیم.

افشانی
محمدعلی افشانی با بیان این پرسش که چگونه می‌توانیم بدون دچار شدن به مشکلات و چالش‌ها، منابع شهر را افزایش دهیم؟ افزود: ما با دولت کنار آمده‌ایم و دولت موافقت کرده که درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهد. وی تاکید کرد: بر اساس تبصره ماده 52 سال 1362 دولت موظف بود، اقداماتی را به مرحله اجرا گذارد تا شهرداری‌ها طی سه سال روی پای خود بایستند. او با اشاره به تحولات صورت گرفته در این رابطه و کم و کمتر شدن سهم شهرداری‌ها از عوارض یا ارزش افزوده، ادامه داد: در حال حاضر سهم شهرداری‌ها به ظاهر ٣٣‌درصد است، اما رقم واقعی زیر ٢٧‌درصد است. شهردار پایتخت تصریح کرد: وقتی اسم این عوارض به مالیات تغییر یافت ما با حضور در دولت و بیان تاریخچه موضوع، سهم کنونی شهرداری را به 50 درصد رساندیم و امیدواریم این مهم در مجلس نیز به تصویب برسد. از نظر شهردار تهران، این یکی از راه‌های تامین درآمد برای شهر است، اما دارای تاثیر اندکی است، زیرا شهرداری تهران مبلغ 55‌هزار‌میلیارد تومان بدهی دارد و بخش عمده‌ای از این بدهی نیز به بخش بانکی است که هر ماه سود بانکی نیز به ارقام بدهی اضافه می‌شود. افشانی تاکید کرد: از صاحب‌نظران درخواست می‌کنم در رابطه با برنامه سوم شهرداری راهکارهایی ارائه دهند که موضوعات غیرقابل اجرا در برنامه پیش رو تکرار نشود. شهردار تهران با بیان اینکه برنامه من در دو واژه ارتقای کیفیت زندگی مردم و ایجاد رضایت‌مندی برای مردم، نهفته است و بر این اساس، شعار «شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر» را انتخاب کرده‌ام، ادامه داد: این شعار را بر مبنای دانش امروز بشری در حوزه شهرسازی و با مطالعات کارشناسی انتخاب کردم و معتقدم حتی اگر بخش اندکی از آن شعار ، تحقق پیدا کند، وضعیت زندگی ما بهتر می‌شو

واگذاری30درصد اختیارات به شهرداری‌ها

رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری تهران در دهه اخیر دو برنامه (88 تا 92) - (92 تا 97) داشته است و ما هم‌اکنون در انتهای برنامه دوم هستیم، اظهار کرد: شورای شهر تهران سال گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم گرفت در سال 98 برنامه عملیاتی پنج‌ساله سوم تدوین شود. محسن هاشمی با اشاره به اینکه در کشور ما اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی اختیاراتی به شوراها و شهرداری‌ها داده است با گذشت 40 سال شاید تاکنون فقط 30‌درصد از این اختیارات به شهرداری‌ها واگذار شده است، گفت: یکی از مشکلات اصلی شهرها این است که مدیریت یک پارچه شهری اتفاق نیفتاده است. به‌گفته هاشمی، این موضوع که ما در پنج سال آینده چگونه می‌خواهیم مدیریت یکپارچه شهری را ایجاد کنیم، باید ابتدای برنامه‌ها ذکر شود. رئیس شورای شهر با بیان این مطلب که چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که به برنامه عملیاتی سالیانه ای برسیم که از آن برای مردم کاری انجام دهیم، عنوان کرد: برنامه راهبردی توسعه که از سطح محله‌ها و مناطق می‌آید و در کمیسیون‌های بخشی و فرا بخشی بحث و در نهایت تلفیق می‌شود هم به برنامه سوم می‌رسد که درون آن طرح ها، اولویت‌ها و منابع مشخص و در نهایت به برنامه‌های عملیاتی سالیانه تبدیل می‌شود. هاشمی با ذکر این نکته که برای رخ دادن چنین رویدادی توجه به اسناد بالادستی ضروری است، گفت: اولین سند طرح جامع است که سال 86 نوشته شده و در آن چشم اندازها مشخص شده است، ولی گاهی در کنار آن چشم اندازهای دیگری هم مطرح می‌شود. از دید رئیس شورای شهر، اول باید طرح جامع عملیاتی شود و پس از آن طرح هایی مثل طرح جامع مدیریت پسماند مصوب سال 1389، طرح حمل و نقل و ترافیک تصویب شده در سال 85 و سایر طرح‌های راهبردی بررسی شود. وی افزود: در مورد اولویت‌ها رویکردهایی تعریف شده است که اولین نکته نیاز سنجی و پس از آن رویکردهای مسئله محور یا موضوع محور و در نهایت طبقه بندی آن‌ها بوده است. هاشمی این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که با 20 درصد از منابع می‌توانیم 80 درصد از مشکلات را رفع کنیم، بنابراین باید برنامه ریزی ای داشته باشیم که بتوانیم این امر را محقق کنیم. در این نشست اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور نیز بررسی و ارزیابی خود را درباره سند راهبردی برنامه سوم شهر تهران بیان کردند.

میرزایی: شاهد مالیه شهری ناکارآمد بوده‌ایم

حجت‌ا... میرزایی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از 100 گفت‌وگوی عمیق با نخبگان شهری و افراد صاحب گفتمان صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته از شهروندان تهرانی آلودگی هوا، ترافیک، نابرابری طبقاتی بین شمال و جنوب شهر، گسیختگی فرهنگی و اجتماعی، بی تفاوتی مردم نسبت به یکدیگر و آسیب پذیری در برابر حوادثی نظیر زلزله مسائل و چالش‌های اصلی شهر تهران محسوب می‌شوند. به گفته وی، ایمن سازی شهر در برابر زلزله، نظافت شهر و توسعه پارک‌ها و مراکز تفریحی اولویت های اصلی و اولیه شهرداری تهران از دید شهروندان است. وی با تاکید بر اینکه شاهد مالیه شهری ناکارآمد، غیرعادلانه و ناپایدارشهری طی 30 سال گذشته بوده‌ایم، گفت: نتیجه این نظام مالیه ناکارآمد شهری، ناپایداری نظام مالی شهری، اقتصاد سنتی و غیرپویا، تبدیل سازمان نسبتاً مشارکتی به سازمانی منفعل و همچنین فروپاشی سازمان اجتماعی است.

شریف‌زادگان : فقط تصوری از برنامه‌ریزی داریم

محمد حسین شریف‌زادگان استاد دانشگاه شهید بهشتی با تشکر از شهردرای تهران جهت گرد هم آوردن افرادی که درباره شهرها فکر می‌کنند، درس می‌دهند و کارهای عملی انجام می‌دهند، برنامه پذیری را بر برنامه ریزی مقدم دانسته و اظهار کرد: همان طوری که می‌دانید برنامه‌ریزی برای شهر تهران سطوح مختلفی دارد، یک سطح آن است که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تحت عنوان طرح جامع تصویب می‌شود که شهرداری‌ها آمادگی اجرای آن را نداشتند، بنابراین در گذشته در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری دست به تهیه یک برنامه اجرایی زدند. وی با بیان اینکه ما در کشور سنت‌های غلطی و البته جا افتاده‌ای داریم، گفت: ما فقط تصور می‌کنیم که برنامه تهیه کرده‌ایم، چه اینکه برنامه ریزی دارای 4 عنصر تهیه، اجرا، ارزیابی و قدرت تصحیح است. وی با تاکید بر بحث برنامه پذیری در شهرداری، عنوان کرد: به این علت که ما کشوری در حال توسعه هستیم، نباید برنامه‌هایی‌هایی مطرح کنیم که قابلیت اجرا نداشته باشد.

مشایخی : کمبود منابع مالی تهران را گرفتار می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با عنوان این پرسش که برنامه ما برای درآمد پایدار شهر چیست؟، اظهار کرد: بدون پاسخ به این پرسش نمی‌توان برای برنامه ریزی اقدام کرد و ما در زمینه به مجموعه‌ای از راهبردهای به هم پیوسته احتیاج داریم. علی نقی مشایخی با بیان اینکه در سند برنامه سوم کار زیاد و خوبی انجام شده است و جهت‌گیری‌های راهبردی خوبی مطرح شده است که هرکدام دارای اولویت است، گفت: برای شهر تهران مساله مالی بسیار مهم است و کمبود منابع مالی پایدار این شهر را دچار گرفتاری می‌کند، چرا که سبب می‌شود شهرداری ساخت و سازهایی برای کمبود منابع مالی خود انجام دهد که این به زیان شهر است. به گفته مشایخی، این ساخت و سازها به علت جذب نیروی انسانی، رونق اقتصادی و جذب جمعیت و نیروی کارگر باعث دردسر می‌شود. وی افزود: از زمانی شهرداری تلاش کرد بزرگراه بسازد اما پول نداشت به سراغ ساخت و ساز رفت و این امر بافت محله‌ها را به هم زد و ما در حال حاضر اگر تهران را از بالای کوه ببینیم جنگلی از آپارتمان را شاهد هستیم. استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه شهرداری تحت فشار کمبود منابع دست به این کار زده است، گفت: تهران با این فعالیت‌ها کانون سرمایه گذرای کشور شده است اما در عین حال اقدامات شهرداری موجب شده تا ساختار اجتماعی شهر فدا شود.

صرافی: راهبرد برنامه سوم شجاعانه است

مظفر صرافی استاد شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شعار راهبردی شهردار تهران مبنی بر شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر، اظهار کرد: باید این نکته را روشن کنیم که آیا این باور را قبول داریم که با روال گذشته نمی‌توان شهر را اداره کرد یا خیر؟ وی افزود: راهبردهای شجاعانه و جدیدی در سند برنامه سوم شهر تهران وجود دارد، اما اینکه دگرگونی و تغییر اندیشه‌ای چگونه می‌تواند اتفاق افتد، پرسش مهمی است. استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه مشارکت پذیری شهری باید در راهبردها پر رنگ تر شود، گفت: زیست پذیری فرآورده است ( توسعه محیط زیست، ایمن سازی و تاب آوری شهر) اما مشارکت پذیری به تغییر بینش نیاز دارد.

حراری : کلید واژه ، دموکراسی گفت و گویی است

احراری مشاور پیشین شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافقیک نیز ضمن مقایسه سند برنامه سوم با سندهای قبلی بر وجود تغییرات گفتمانی در سند جدید تاکید کرد و گفت: مهمترین نکته در حکمروایی این است که چگونه می‌توان دموکراسی را در شهر پیاده کرد که این امر سیاسی یک کلید واژه به نام دموکراسی گفتگویی دارد و چقدر این رابطه انتقادی سامان گرفته و چقدر شهردار تهران این وضعیت را می‌توانند تحمل کنند، معلوم نیست. وی با تاکید بر وجود بحران جباریت در تهران، اظهار کرد: شهر تهران 30 سال است با یک گفتمانی به نام فرهنگ جباریت تکنوکراتیک توسعه پیدا کرده است و این بحرانی است که صدای همه را درآورده است. وی با تاکید بر این که اگر حکمروایی اصلاح نشود، شاهد ایجاد مشکلاتی خواهیم بود، گفت: شهرداری مثل هر امر عمومی دیگر هم ذیل سیاست است و نیاز به تحول سیاسی دارد، بنابراین باید گفت که بدون ابزار دمو کراسی نمی توان در محله کار کرد.

بهشتی: تهران فرصت اشتباه ندارد

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این نکته را مورد تاکید قرار داد که تهران در موقعیتی نیست که فرصت اشتباه داشته باشد، چرا که آستانه تحمل این شهر تکمیل شده است.

محبیان : شاهد هویت گم شده شهری هستیم

امیر محبیان استاد فلسفه غرب نیز با بیان اینکه وقتی به شهرها به عنوان نمادهای تمدن نگاه می‌کنیم، آن چیزی که شهرها را از هم منفک می‌کند بحث هویت شهری است، گفت: متاسفانه ما در تهران شاهد هویت گم شده شهری هستیم، بدین معنا که در جایی زندگی میکنیم که انسی با آن نداریم.

ستاری‌فر: با مشارکت مردم مشکلات تهران حل می‌شود

محمد ستاری فر اقتصاددان و استاد دانشگاه با تاکید بر موضوع مشارکت مردم، گفت: تهران اگر 100 مساله اساسی داشته باشد به جد می‌توان گفت 80 مساله با مشارکت مردم و بدون نیاز مالی مرتفع خواهد شد.

ارمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها