رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387913

راز چگونگی شناسایی مخفیگاه قذافی فاش شد

ساعت24-آخرین سفیر لیبی در عربستان در دوره معمر قذافی دیکتاتور لیبی از چگونگی شناسایی مخفیگاه قذافی که به مرگش منجر شد، پرده برداشت.

محمد سید القشاط آخرین سفیر لیبی در عربستان در گفت وگو با الاهرام العربی مصر از "اشتباهی" سخن گفت که باعث نمایان شدن محل حضور قذافی و سپس کشته شدن او شد.

وی در پاسخ سوالی درباره چگونگی کشته شدن قذافی گفت: یک شب سازمان پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) گفت وگوی قذافی با یک شبکه تلویزیونی سوری را رصد کرد و این اشتباه نهایی بود. وقتی قذافی احساس خطر کرد، همراه با 70 محافظ مرد و ابوبکر یونس جبار وزیر دفاع سابق لیبی ( از محل اقامتش) خارج شد، اما بالگردهای آپاچی فرانسوی آنها را شناسایی کردند و آنها نیز وارد تونل شبکه فاضلاب شدند و وقتی از طرف دیگر خارج شدند، این بالگردها گازهای سمی و موشک به سمت آنها شلیک کردند. ابوبکر و برخی از محافظان کشته شدند و قذافی زخمی و سپس به دست جوانان مصراته کشته شد.

القشاط که با اظهارات و افشای اسرارش برای اولین بار، بحث و جدل گسترده ای ایجاد کرده است، افزود: جوانان مصراته بعد از نمایش جسد قذافی جلوی دوربین ها، او و فرزندش معتصم را در یک کوره ذوب آهن انداختند و بعد از گذشت مدت زمانی، شایعاتی مطرح شد که آنها قذافی و معتصم را در دریا انداخته اند و وقتی سایر محافظانش را کشتند، در صحرا جایی حفر کرده و آنها را در آنجا انداخته اند.

به گفته القشاط، ثروت لیبی بعد از چنگ اندازی بر 170 تن طلا و تباه شدن بیش از 170 میلیارد دلار در شرکت های خارجی از بین رفت. تاسیسات متعلق به لیبی در سنگال و مالی نیز در سایه فروش ارزان آنها از دست رفت.

وی گفت که با زین العابدین بن علی (دیکتاتور سابق تونس) در عربستان دیدار و 250 هزار دلاری را که قذافی دستور پرداخت آن به بن علی را داده بود، به من داد.

القشاط افزود:بن علی گفت که من فرار نکرده اما برای ادای مناسک عمره همراه با همسرم به عربستان آمدم اما هواپیمای ریاست جمهوری مرا رها کرده و خاک عربستان را ترک کرد.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها