رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395956

هرچیزی که باید درباره سرطان سینه بدانید

ساعت 24-نتایج پژوهش‌های متعدد، بارها و بارها نشان داده است، سبک زندگی سالم و معاینات مداوم می‌تواند علاوه بر دفع ریسک بروز سرطان سینه، بسیاری از بیماری‌های دیگر را نیز از بین ببرد.

شهین مردانی: امروزه، سرطان سینه بیش از هر سرطان دیگری آمار ابتلا را به خود اختصاص داده است و اگر دیر تشخیص داده شود، با افزایش شمار مرگ و میر همراه خواهد بود.

نتایج پژوهش‌های متعدد، بارها و بارها نشان داده است، سبک زندگی سالم و معاینات مداوم می‌تواند علاوه بر دفع ریسک بروز سرطان سینه، بسیاری از بیماری‌های دیگر را نیز از بین ببرد.

تمام کارشناسان، غربالگری را یکی از راه‌های موثر در تشخیص سرطان می‌دانند که به بقای بیشتر فرد بیمار منجر می‌شود؛ ضمن اینکه با غربالگری هزینه درمان و تأثیرات منفی ناشی از ابتلا به آن کاهش می‌یابد.

براساس این گزارش، اگر بیماری در مراحل اولیه درمان شود، کیفیت جراحی و درمان بالاتر خواهد بود و باعث افزایش طول عمر بیمار نیز می‌شود.

در زیر به عواملی که موجب پدید آمدن سرطان سینه می‌شوند و آنهایی که زمینه بروز این سرطان را کم‌رنگ می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

* زن بودن، مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان سینه

براساس تحقیقات کارشناسان بهداشتی، زن بودن، مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان سینه است؛ گرچه مردان هم ممکن است به این سرطان مبتلا شوند، ولی ریسک بروز آن در زنان بیش از صد برابر است.

* چاقی و بی‌تحرکی؛ از فاکتورهای مهم ابتلا به سرطان سینه

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند، چاقی، بی‌تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، اولین قاعدگی و دیر بچه‌دار شدن یا به طور کل بچه دار نشدن می‌تواند ریسک بروز سرطان سینه در زنان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بررسی‏‌های انجام شده توسط محققان دانشکده اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه کالج سلطنتی لندن و یکی از دانشمندان برجسته در این زمینه نشان می‌دهد، ‌اپیدمی چاقی در کشورهای صنعتی به‌ عنوان مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان شناسایی شده است.

* گوشت‌های فرآوری شده عامل افزایش ریسک سرطان سینه

محققان هاروارد هشدار داده‌اند، خوردن همبرگر و هات‌داگ باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان می‌شود.

نتیجه بررسی‌های متعدد میلیون‌ها زن نشان داده است، مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه است.

این اولین مطالعه برای نشان دادن ارتباط میان مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطان سینه است.

* افزایش چربی؛ افزایش تعداد موارد سرطان سینه

برمبنای اعلام انجمن سرطان آمریکا، چربی بیشتر در بدن می‌تواند با ریسک بالاتر برای سرطان سینه همراه باشد؛ بنابراین افزایش نرخ چاقی می‌تواند برای افزایش نرخ سرطان سینه در جهان مورد ملاحظه قرار گیرد.

* سرطان سینه؛ شایع‌ترین سرطان در انگلیس

براساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های رسمی انگلیس، سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در کشور انگلیس است.

داده‌ها حکایت از آن دارد که که اکثر زنان انگلیسی که مبتلا به سرطان سینه می‌شوند، سنّ 50 سالگی را پشت سر گذاشته‌اند.

* تشخیص یک مبتلا در هر 10 دقیقه

آمارها نشان می‌دهد، در هر 10 دقیقه یک نفر در انگلیس مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شود؛ از هر 8 زن انگلیسی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان سینه وجود دارد.

* یک زن از هر 8 زن آمریکایی مبتلا به سرطان سینه است

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان سی‌دی‌سی نشان داده است، از هر 8 زن آمریکایی یک نفر مبتلا به سرطان سینه است.

* 266 هزار سرطان سینه در سال 2018

محققان سی‌دی‌سی می‌گویند: تا پایان سال 2018 انتظار بیش از 266 هزار و 120 مورد ابتلا به سرطان در می‌رود.

* دختران دهه 20 و 30؛ گروه پرخطر

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در یک بیانیه جدید اعلام کردند، دختران در دهه 20 و 30 سالگی بیش از دیگر گروه‌های سنی در خطر ابتلا به سرطان سینه هستند؛ شواهد حاکی از آن است که بروز سرطان در دختران با این گروه سنّی به میزان قابل توجهی نرخ صعودی پشت سر گذاشته است.

*ژنتیک؛ عامل تعیین کننده در بروز سرطان

محققان تأکید می‌کنند، در افرادی که مادر یا خواهر آنها مبتلا به سرطان سینه بوده است، احتمال ابتلا به دو برابر افزایش می‌یابد.

* سرطان سینه؛ مهم‌ترین سرطان در سراسر دنیا

به گفته پژوهشگران دانشگاه بوستون، در سراسر دنیا، سرطان سینه مهم‌ترین نوع سرطان در زنان است و 25 درصد از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.

* مرگ سالانه 7 میلیون نفر به دلیل بروز سرطان سینه

بر اساس آخرین آمار صندوق تحقیقات سرطان جهانی هر ساله حدود 7 میلیون نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند که این آمار تا سال 2020 به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

* کاهش ریسک بروز سرطان سینه با پیاده‌روی

محققان مرکز سرطان آتلانتا در آمریکا می گویند: خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه یک ساعت پیاده روی می‌کنند،ْ کاهش می یابد.

مطالعه 73 هزار و 615 زن یائسه که هر روز حداقل یک ساعت فعالیت جسمی منظم داشتند نشان می‌دهد، زنانی که دست‌کم یک ساعت در روز فعالیت بدنی منظم دارند، 25 درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

* کاهش بروز سرطان سینه با شیردهی

نقش پیشگیرانه شیردهی سالهاست مورد توجه محققان است؛ هر چه سن شروع شیردهی، تعداد دفعات و مدت زمان آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا کمتر است؛ در دوران شیردهی بافت سینه دچار تغییراتی می‌شود و سلول‌های تخصص یافته‌ای در آن شکل می‌گیرد که این سلول‌ها در از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش به‌سزایی دارند.

* تأثیر مصرف آسپرین در کاهش ابتلا به سرطان سینه

یافته‌های جدید دانشمندان، احتمالات قبلی آنها را که مبنی بر کاهش ریسک سرطان با مصرف آسپرین بوده را تأیید می‌کند؛ پژوهشگران نیز باور دارند، دوز پایینی از اسپرین به کاهش میزان استروژن کمک می‌کند.

محققان انگلیسی، با جمع‌آوری داده‌ها از 57164 زنی که بین سال‌های 2005 و 2013 تحت نظر بودند در نهایت تأیید مصرف آسپرین در کاهش سرطان سینه را اعلام کردند.

آسپرین همچنین موجب کاهش التهاب می‌شود؛ التهاب به DNA آسیب می‌زند و منجر به بروز سرطان می‌شود، تمامی این یافته‌ها در کنار هم فواید مصرف آسپرین در جهت کاهش ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد.

* دفع ریسک سرطان سینه پس از یائسگی

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان نیویورکی نشان داده است، کاهش وزن به دفع خطر بروز سرطان سینه پس از یائسگی کمک می‌کند.

این پژوهش که در مجله «cancern» منتشر شده بیانگر آن است که کاهش وزن حتی اگر اندک باشد، به میزان قابل توجهی زنان را از خطر سرطان سینه حفظ می‌کند.

* فرزندآوری عامل کاهش ریسک سرطان سینه

به گفته پژوهشگران شیوع سرطان سینه در زنانی که بچه‌دار می‌شوند کمتر است و این کاهش با تعداد بچه‌ها رابطه مستقیم دارد.

* کاهش مرگ و میر سرطان سینه با استفاده از دارو

بر اساس نتایج یک تحقیق، داروهای ارزان قیمتی که معمولاً برای تقویت استخوان مصرف می‌شوند می‌توانند مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش دهند. بیس فسفونات‌ها (Bisphosphonates) عمدتاً برای جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان استفاده می‌شوند.

این داروها از تغذیه هر سلول سرطانی که در استخوان گسترش می‌یابد، جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌سازند.

*غربالگری و درمان سریع سرطان سینه

کارشناسان موسسه سلات انگلیس می‌گویند: غربالگری در زمینه سرطان سینه بسیار مهم است؛ افراد باید قبل از آنکه این بیماری گسترش یابد و به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کند از آن اطلاع یابند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها