رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396037

محصولات متنوع بورگوارد در گذر زمان

رپورتاژ / از زمانی که کمپانی آلمانی بورگوارد در سال 1919 شروع به فعالیت کرد، نزدیک به یک قرن می‌گذرد و در طول این سال‌ها بورگوارد همیشه با محصولات متنوع، بازار خودرو را در سطح بین‌الملل به هیجان درآورده است.

در گذشته بورگوارد بیشترین خطوط تولید وسیله نقلیه را در جهان احداث کرده بود که شامل خودروی متوسط، خودروی کوچک، خودروی صحرایی، کامیون سنگین، کامیون سبک، خودروی آتش‌نشانی، خودروی زره‌پوش، تانک و حتی هلیکوپتر بود و سهم قابل توجهی در تولید فناوری و تجربیات در این زمینه داشت. اما در کنار این تنوع، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌ محصولات بورگوارد که در گذشته و حال باعث گسترش آن‌ها در بازارهای جهانی شده است، مدرن بودن آن‌ها نسبت به رقبای زمان خودشان بوده است. استفاده از فناوری‌های جدید و زبان طراحی منحصر به فرد، مواردی است که محصولات متنوع بورگوارد را از مابقی خودروها جدا ساخته است. از هانسا 1500 تا BX7 TS، همه‌ی این خودروها با ورود به بازارهای بین‌المللی توانسته‌اند توجه کارشناسان و دوست‌داران حوزه خودرو را به خود جلب کنند. در ادامه این نوشته کوتاه قصد داریم برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین محصولات بورگوارد و چشم‌انداز و همچنین استراتژی این شرکت آلمانی را در ساخت و عرضه خودروهای جدید بررسی کنیم تا ضمن آشنایی با اتومبیل‌های بورگوارد در گذر زمان، کمی هم تاریخ صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار دهیم.

بورگوارد، یک قدم جلوتر

در زمان اوج درخشش بورگوارد، این برند آلمانی تمام جهان را فراگرفت. به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده اتومبیل آلمان، بورگوارد توانست 63.5 درصد از تولیداتش را به اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا صادر کند.

قطعاً یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین محصولات شرکت بورگوارد، هانسا 1500 است. این خودروی زیبا برای اولین بار در سال 1949 به بازارهای جهانی عرضه شد، زمانی که اتومبیل‌ها سیستم تعلیق بسیار خشک و غیر انعطاف‌پذیری داشتند؛ اما هانسا 1500 با تلفیق فلزات سبک در ساخت بدنه و جلوبندی سنگین‌تر، توانست یک سیستم تعلیق بسیار نرم به جهان معرفی کند. هانسا 1500 آن چنان موفق بود که در سگمنت‌های متفاوت تولید شد و جزء محبوب‌ترین خودروهای دهه 50 میلادی به حساب می‌آمد. در همان سال ها خودروی بورگوارد گولیات GP700 نیز برای اولین بار با فناوری پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر به بازار عرضه شد. این سیستم مصرف سوخت و عملکرد خودرو را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می بخشید. این خودرو در عصر جدید به عنوان بنیان‌گذار موتورهای قدرتمندتر و با کارایی بالا شناخته شد. فناوری تزریق مستقیم سوخت هم اکنون نیز فناوری مورد استفاده توسط برترین خودروسازان جهان است. بعد از موفقیت این مدل ها در بازارهای جهانی، زمان تولید و عرضه ایزابلا فرا رسیده بود. بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه خودرو، ایزابلا را بهترین و محبوب‌ترین خودروی دهه 50 و اوایل دهه 60 میلادی می‌دانند. ایزابلا نمادی از تابو شکنی بورگوارد بود؛ خودرویی سریع، مدرن و البته زیبا که طراحی منحصر به فرد آن هر کسی را می‌توانست مجذوب خود کند. ایزابلا کوپه و ایزابلا TS خودروهای لوکس و در عین حال پر سرعت بشمار می‌رفتند که خیلی زود توانستند بازارهای بین‌المللی را در اختیار خود در بیاورند. در اولین سال تولید بورگوارد ایزابلا، 11،500 دستگاه از این خودرو تولید شد و در مجموع بورگوارد توانست بیش از 200 هزار دستگاه از ایزابلا را در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به فروش برساند که در میان خودروسازان اروپایی بی سابقه بود. در حوضه خودروهای مسابقه ای نیز بورگوارد هانسا 1500 RC در مونتهری فرانسه دوازده رکورد بین المللی را ثبت کرد و همراه با پورشه به عنوان دو قهرمان میدان مسابقه مشهور شدند. بعد از ایزابلا، بورگوارد خودروی P100 را معرفی کرد که بر پایه پلتفرم ایزابلا ساخته شده بود. بورگوارد جزء اولین کمپانی‌هایی به حساب می‌آید که از یک پلتفرم برای ساخت بیش از یک خودرو استفاده کرده است. P100 اولین خودروی اروپایی به‌حساب می‌آید که از قابلیت انقلابی تعلیق پنوماتیک (بادی) بهره می‌بُرد به صورتی که صرف‌نظر از بار و شرایط رانندگی، ارتفاع خودرو همیشه ثابت باقی می‌ماند. این خودرو بسیار مورد تحسین قرار گرفت و در صنعت خودروسازی آلمان به نماد خودروهای لوکس با سطح رفاهی بالا تبدیل شد. قطعاً نوآوری در طراحی و عناصر فنی، مهم‌ترین عامل گسترش محصولات بورگوارد در دهه 50 و 60 میلادی بود.

برای بورگوارد راه بازگشتی وجود ندارد!

بورگوارد خود را متعهد در طراحی و ساخت محصولات مدرن و منحصر به فرد می‌داند و برای خود راه بازگشتی تعیین نکرده است. خودروهای BX5 ، BX7 و BX7 TS نشان‌دهنده تعهد بورگوارد به مسیر پیش رویش است؛ اتومبیل‌هایی مدرن و مجهز به آخرین فناوری‌های روز صنعت خودروسازی که توانسته‌اند خبرهای مهم را در حوزه خودرو به خود اختصاص دهند. مثل همیشه زبان طراحی بورگوارد در ساخت خودروهای BX5 و BX7 منحصر به فرد بوده است و نشان‌دهنده اصالت این کمپانی آلمانی است. البته راهی که بورگوارد انتخاب کرده است، تمامی ندارد و در آینده شاهد محصولات خارق‌العاده‌ای مانند BX6 TS و خودروی تمام برقی BXi7 هستیم که تلفیقی از تفکر مدرناسیون در صنعت خودرو و اصالت آلمانی هستند. همچنین کانسپت بی نظیر ایزابلای جدید که سال گذشته توسط بورگوارد رونمایی شده نیز تصویر روشنی از آینده این کمپانی آلمانی را به نمایش می گذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها