رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 396333

بازرگان جوان ایرانی در اعتراض به راهبرد دولت در ایران

دولت اعتیاد خطرناک قیمت‌گذاری دارد

ساعت24-آرش علوی یک بازرگان جوان از استان کرمان است. او دیروز یکشنبه 29 مهرماه فرصتی 5 دقیقه‌ای پیدا کرد تا درباره مسائل روز ایران صحبت کند. او به‌اندازه‌ای بحث‌های بااهمیت و ریشه‌ای را برای حاضران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در همین مدت اندک بر زبان آورد که چندین بار با تشویق حاضران مواجه شد و آن‌ها از هیئت‌رئیسه خواستند وقت بیشتری به او داده شود.

خبر
نقطه روشن و قوت صحبت‌های علوی جایی بود که گفت دولت‌های ایران به قیمت‌گذاری همه کالاها اعتیاد خطرناک پیداکرده است. دولت‌های ایران در همه دهه‌های اخیر این حق را به خود داده‌اند برای بلیت هواپیما ، فراورده‌های پتروشیمی ، پس‌انداز مردم در بانک‌ها یا همان نرخ بهره بانکی ، لبنیات ، اتومبیل‌سواری ، فلزات و سرانجام ارزهای معتبر قیمت تعیین کنند. این دولت‌ها نه‌تنها برای تولیدات بنگاه‌های دولتی قیمت تعیین می کنند بلکه برای قیمت تولیدات بنگاه‌های خصوصی نیز قیمت تعیین می کنند.علوی ادامه داد این رفتاری که دولت با بخش خصوصی انجام می‌دهد مقوله بسیار بااهمیت رقابت در فعالیت اقتصادی در ایران را بی‌معنی کرده است.

فلسفه قیمت‌گذاری این است که به شهروندان و ایرانیان فایده برساند اما این راهبرد به کشتن رقابت منجر شده است و بیشترین آسیب را هم شهروندان می‌بینند. برای اینکه آثار زیان‌بار این راهبردی را بیشتر احساس کنیم چند مثال از رخدادهای عجیب را یادآور می‌شوم. یکی از این رخدادها که در میان مردم باز نشده است درباره تولید یا واردات لباس ورزشی تیم‌های ملی فوتبال، والیبال ، بسکتبال و بقیه ورزش‌هاست. کسانی پیدا شدند و گفتند چرا این‌قدر باید پول به اسپانسرهای شناخته‌شده خارجی بدهیم . آن‌ها ادعا کردند می‌توانند این لباس‌ها را در داخل تولید کنند. نتیجه انحصار و کشتن رقابت این شد که هیچ لباس ورزشی به‌دردبخوری تولید نشد. عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت مثال دیگر بزنم که با مسائل خودمان سر و کار دارد. این موضوع به رفتار غریب آقای نهاوندیان برمی‌گردد که از میان بخش خصوصی نیرو گرفت و شد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اما می‌رود در تلویزیون از سیاست‌های ارزی ناکارآمد و بر ضد بخش خصوصی حمایت می‌کند. مثال دیگر درباره رفتارهای عجیب در این شرایط قیمت‌گذاری ارز صادرکنندگان در شبکه‌ای به نام نیما است.

چرا یک بازرگان که باقیمت آزاد در بازار فعالیت کرده و صادرات دارد باید دلار خود را که در بازار آزاد نزدیک به 15هزارتومان برای هر دلار خریدار دارد باقیمت نیمایی و زیر10 هزار تومان بفروشد. من از دولتی‌ها می‌پرسم : چرا شما وارد حوزه قیمت‌گذاری حمل‌ونقل بارشده‌اید؟ فردی کامیون و تریلی دارد و یک فرد دیگری می‌خواهد کالای خود را به‌جایی منتقل کند. اجازه بدهید این‌ها باهم سر یک قیمت توافق کنند و به نقطه‌ای برسند و این چیزی است که در دنیا انجام می‌شود . اما در ایران دستگاه‌های دولتی خود را به وسط معرکه می‌اندازند و داستان را سیاسی کردند و دیدیم که چه رخ داد. . وی گفت این رفتارهای عجیب حتی به رئیس‌جمهور ایران نیز رسیده است. چرا باید رئیس دولتشان این منصب را اینقدرتنزل دهد و شبانه وارد قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شود.

علوی در پایان گفت اگر قرار است کارها سامان پیدا کند سه کار باید انجام شود :پیشنهاد نخست این است که دولت به‌جای ایجاد محدودیت بهتر است اقتصاد را آزاد کند. به‌طور مثال باید محدودیت تعرفه‌ای را حذف کنیم تا تجارت خارجی آزاد شود. پیشنهاد دوم این است که سیاست ارز فعلی و قیمت‌گذاری برای دلار برداشته شود و دلار 4200 تومانی که یادآور دلار 1226 تومانی آقای بهمنی در دولت دهم بود را حذف کنیم. پیشنهاد سوم این است که دولت مطابق قانون هر تصمیمی که می‌خواهد بگیرد را پس از مشورت با بخش خصوصی بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها