رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396337

چشم انداز تیره رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹

ساعت24-رویترز نوشت:بیش از ۵۰۰ اقتصاددان در یک نظرسنجی با بیان این که بیشتر اقتصادهای بزرگ دنیا به بالاترین حد رشد خود رسیده اند اعلام کردند تحت تاثیر عواملی مثل جنگ تعرفه ها دورنمای رشد جهانی در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار ضعیف شده است.

اقتصاد جهانی
دورنمای رشد جهانی در سال 2019 برای اولین بار ضعیف است. به عقیده اقتصاددانان جنگ تجاری آمریکا و چین و شرایط مالی بد کنونی عامل رکود اقتصادی بعدی است .

در آغاز سال 2018 دورنمای اقتصاد جهانی خوب به نظر میرسید ولی نظرسنجی رویترز از بیش از 500 اقتصاددان در ماه جاری میلادی نشان داد دورنمای 18 اقتصاد از 44 اقتصاد نظرسنجی شده کاهش یافته، 23 اقتصاد تغییری نکرده و فقط دورنمای سه اقتصاد افزایش ناچیزی داشته اند .

در حالیکه خطرات حمایت از صنایع داخلی در تجارت از ژانویه سال گذشته مشخص بوده، آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که 70 درصد از این 44 اقتصاد به بالاترین حد رشد خود رسیده اند .
جانت هنری، اقتصاددان ارشد بانک اچ اس بی سی اشاره کرد:« در حال حاضر یک پویایی ساده در اقتصاد جهانی وجود دارد. آمریکا رو به رشد است، در حالی که رشد اقتصادی اکثر مناطق دیگر جهان کند شده یا حتی راکد مانده است . فشارهای ناشی از این اختلاف تاثیر خود را در بسیاری اقتصادهای نوظهور نشان داده اند» .
« ذخیره فدرال آمریکا که نرخ سود را بالا برده تا از جوش آوردن اقتصاد آمریکا جلوگیری کند، گزینه های سیاستی کشورهایی که در آنها شرایط مالی کساد و تنش های تجاری شدید است را محدود کرده است» .
150 اقتصاددان دو دلیل رکود اقتصادی بعدی را افزایش درگیری های تجاری آمریکا و چین و رکود شرایط مالی می‌دانند که در نتیجه فروش خرید سهام جهانی یا افزایش سریع واگذاری اوراق قرضه دولتی به وجود آمده است .

نیل شیرینگ، رئیس گروه اقتصادی کپیتال ایکنامیکس گفت:« در ابتدا برنده ای برای جنگ تجاری جهانی نخواهیم داشت . حتی اگر هزینه های کلی به حالت عادی برگردند و به سمت یک اقتصاد باز حرکت کنند، شرایط اقتصادی تمام کشورها از وضع موجود بدتر خواهد بود» .
یک اقتصاددان ارشد اسکاتیبنک گفت:« خطر یک زخم خود کرده در آمریکا افزایش می یابد. خطر اصلی کاهش دورنمای اقتصاد جهانی به تلاش دولت ترامپ برای متعادل سازی تجارت با چین از طریق سیاست وضع عوارض بستگی دارد» .

«پیامدهای افزایش فعالیت های تجاری را نمی توان انکار کرد: قیمت‌های بالاتر در چین و آمریکا، قدرت خرید کمتر مصرف کنندگان در این دو کشور، هزینه های بالاتر واردات، افزایش بی ثباتی بازار مالی و احتمال سودهای بالاتر. این تأثیرات فراتر از این دو کشور خواهند رفت» .
پیش بینی رشد اقتصادی از چین تا ترکیه ، از آفریقا تا آمریکای لاتین کاهش می یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها