رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 409004

فصل حساس در بازار مسکن

ساعت24 -قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران که طی بهار ۹۲ تا بهار ۹۶ حول و حوش ۴ تا ۵/ ۴ میلیون تومان بود، پس از بهار ۹۶ طی ۱۸ ماه، با رشدی تند، به حدود ۲/ ۹ میلیون تومان در شرایط کنونی رسیده است.

مسکن
قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران که طی بهار ۹۲ تا بهار ۹۶ حول و حوش ۴ تا ۵/ ۴ میلیون تومان بود، پس از بهار ۹۶ طی ۱۸ ماه، با رشدی تند، به حدود ۲/ ۹ میلیون تومان در شرایط کنونی رسیده است.

نکته حائز اهمیت این است که فعالان بازار مسکن، همان‌طور که در زمستان ۹۵ رونق آتی این بازار را باور نمی‌کردند در زمستان ۹۷ نیز باور رکود چندساله برایشان سخت است. در هرصورت چه فعالان بازار مسکن باور کنند و چه باور نکنند، انرژی این بازار به سرعت در حال تخلیه است و هرچه به سال ۹۸ نزدیک‌تر شویم احتمال توقفِ افزایش قیمت مسکن، افزایش می‌یابد. در واقع بازار مسکن طی یک و نیم سال گذشته با سرعت، مسیر را پیموده است(دوره رونق) و در حال ورود به فضای مه‌آلود است (گذار از رونق به رکود). در چنین فضایی، انتخاب مسیر دشوار و ضریب خطا افزایش می‌یابد. هرچند نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان این مه مشخص کرد اما با توجه به حجم معاملات، نسبت قیمت به اجاره مسکن و تجربه ادوار قبلی می‌توان پیش‌بینی کرد که به زودی مه بازار مسکن متوقف خواهد شد(دوره رکود).

توصیه به خریداران
در شرایط کنونی، سوداگران باتجربه بازار مسکن می‌خواهند با تحریک موج پایانی بازار، واحدهای خود را در حداکثر قیمتِ ممکن به فروش رسانند. یکی از ادعاهای ایشان که به کرات شنیده می‌شود این است که مسکن‌های نوساز کنونی با مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت ساخته شده‌اند و هنوز تورم مصالح ساختمانی به‌طور کامل تخلیه نشده است! این سخن همان‌قدر خنده‌دار است که یک فروشنده خودرو چون سال گذشته خودرویش را ارزان خریده است الان هم آن را ارزان بفروشد! یا سازنده مسکنی که ۱۰ سال قبل مسکن ساخته است به قیمت آن زمان بفروشد!

بازیگران اصلی بازار مسکن تهران در زمستان سال جاری، از یکسو سوداگران باتجربه هستند که می‌خواهند از این بازار خارج شوند و در سوی دیگر تازه واردهایی که به طمعِ عقب نماندن از قافله سود یک سال گذشته، به آب و آتش می‌زنند تا خرید خود را انجام دهند! با این حساب، دام بازار مسکن در حال پهن شدن توسط سوداگران برای خریداران تازه‌کار است. خریدارانی که در زمستان سال جاری (اپیزود پایانی رونق)، وارد بازار مسکن می‌شوند نباید انتظار رشد محسوسی در این بازار طی سال‌های پیش رو داشته باشند. زمستان سال جاری، فصل شکار تازه‌واردها در بازار مسکن تهران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها