رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426197

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

ساعت24-وزیر نفت از طرحی برای افزایش حضور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه‌های کوچک و واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: این طرح به زودی ارائه می‌شود تا از سوی سران قوا و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.

بیژن زنگنه در مراسم افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که امروز با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان برگزار شد، با بیان این‌که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ١.٧ میلیون بشکه بوده است، افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به ٢.١ میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور ٢٠ درصد افزایش یافته است.

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

وی درباره ظرفیت تولید بنزین در کشور توضیح داد: ظرفیت تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، ٥٢ میلیون لیتر بوده که با اضافه کردن اکتان افزا به ٥٨ میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به ١٠٥میلیون لیتر رسیده است و تا پایان سال از ١٠٥میلیون لیتر نیز بیش‌تر خواهد شد. ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال دو برابر شده است.

وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند.

زنگنه از توانایی ایران برای صادرات بنزین خبر داد و افزود: عمداً صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهرماه سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست.

تولید روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥

وی در ادامه با بیان این‌که در سال ٩١، بنزین با کیفیت یورو در کشور تولید نمی‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک و اصفهان، روزانه ٢٨ میلیون لیتر، در پالایشگاه بندرعباس روزانه١٢ میلیون لیتر و در پالایشگاه تبریز روزانه سه میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود که با احتساب تولید پالایشگاه ستاره، روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود.

تحریم آمریکا پروژه‌های زیست محیطی را متوقف کرد

زنگنه هم‌چنین با بیان این‌که به دلیل تحریم آمریکا نمی‌توان از فاینانس اروپا و سایر کشورها برخوردار شد، افزود: در این راستا طرح‌های زیست محیطی به دلیل فشارهای آمریکا که مدعی حفاظت از محیط زیست است، متوقف شده است.

ظرفیت تولید گازوئیل یورو هفت برابر شد

وزیر نفت درباره تولید نفت گاز (گازوئیل) یورو گفت: میزان تولید نفت گاز یورو در سال ۱۳۹۱، شش میلیون لیتر بوده که این میزان در حال حاضر، ٤٤ میلیون لیتر است و تولید گازوئیل یورو هفت برابر شده است.

فاز چهار ستاره آماده کلنگ زنی است

وی در ادامه با بیان این‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است، توضیح داد: پارس جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج فارس بخشی از این زنجیره است.

وزیر نفت با بیان این‌که فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده کلنگ‌زنی است، اظهار کرد: می‌توانستیم از رئیس جمهور بخواهیم کلنگ‌زنی کند اما نخواستیم کار نمایشی کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها