رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 427201

تحلیل ساعت 24 از تازه‌ترین پیام اینستاگرامی رئیس بانک مرکزی

پیام همتی افزایش قیمت دلار را در دل دارد

ساعت24-عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران روز22 بهمن درراهپیمایی عرف شده جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد و پس‌ازآن دریک پیام دراینستاگرام از خرسندی شهروندان نسبت به فعالیت چندماهه خود نوشت و توضیح داد: سوالی در ذهن برخی بود که درست است بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذبالله! مگر ممکنه؟ برای بانک مرکزی در کنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است، ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا ا در پی افزایش آن باشیم "

ارز
ساعت 24 در تفسیر و تحلیل پیام اینستاگرامی همتی با این تیتر که " صدای زنگ افزایش دلار را باید شنید "؟ نوشت: " نکته اصلی حرف و پیام رئیس بانک مرکزی این است که اگر نرخ تبدیل دلار به ریال افزایش یابد بانک مرکزی دیگر مداخله نخواهد کرد و به همین دلیل احتمال دارد بازار گردانان این پیام را بگیرند و اگر بازار مساعد بود آن را به سود خود مصادره کنند و قیمت دلار در بازار ارز افزایش یابد." این گمانه‌زنی ساعت 24 درست بود و نرخ تبدیل هر دلار به ریال ایران افزایش یافت.

درحالی‌که اقتصاددانان و فعالان اقتصادی به رئیس بانک مرکزی یادآور می‌شدند بهتر است به‌جای اینکه توپ افزایش قیمت دلار را به زمین دیگران بیندازد از دلایل واقعی بگوید و یا سکوت کند، اما رئیس بانک مرکزی در همین روزها یک‌بار به صادرکنندگان انتقاد و آن‌ها را تهدید کرد که آن‌ها مسبب افزایش قیمت دلارند و حالا دولت را مقصر می‌داند . همتی، روز یک‌شنبه دوم اسفند، در یک یادداشت اینستاگرامی، با تشریح دلایل افزایش نرخ ارزهای خارجی در هفته جاری نوشت: در سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود. درحالی‌که از اوایل هفته با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد عملکرد خوبی داشته‌اند، بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می‌بودیم.رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه افزوده است: " چرا این‌گونه شد؟ یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ده‌ها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. اما در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیرضروری را افزایش داده و موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و ... متعاقباً در بازار ایران شده است" .

عبدالناصر همتی بابیان اینکه باید راه چاره دیگری برای این موقعیت زمانی یافت، تأکید کرد: امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است. ساعت 24 اعتقاد دارد این نوشته همتی نیز یک آدرس به بازار ارز است که به دلیل افزایش تقاضای ارز برای واردات احتمال افزایش قیمت بازهم بیشتر از این وجود دارد. برخی کارشناسان باور دارند این احتمال در ذهن مدیران ارشد دولت شکل‌گرفته است که می‌توان دامنه نوسان دلار را از دامنه 11 تا 12 هزار تومان به دامنه 12 تا 13 هزار تومان بالا کشید و این دامنه را برای فعالیت بازار آزاد ارز لحاظ کرد. در این صورت چند اتفاق می‌افتد : نخست اینکه دولت از این نوسان منتفع شده و دلارهای در اختیار خود را باقیمت بالاتر عرضه می‌کند و بخشی از نیاز خود به ریال را برطرف می‌کند. ثانیاً با این دامنه جدید نرخ تبدیل دلار به ریال می‌توان فتیله قیمتی نیما را تااندازه‌ای بالاکشید و صادرکنندگان را تشویق کرد حالا با نرخ‌های بالاتر دلار خود را به شبکه نیما عرضه کنند. کاربرد دیگر این نرخ تازه ،منصرف کردن متقاضیان ارز برای برخی فعالیت‌های کمتر مهم مثل مسافرت به خارج و یا واردات کالاهای لوکس نیز هست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها