رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447392

ادامه نبرد بازار و بانک مرکزی برای نشان دادن قدرت

همتی دیروز حریف بازارنشد ؛ امروز می شود؟

ساعت24 -بازار ارز امروز کدام مسیر را پیش خواهد گرفت ؟ ساعت 24 روزشنبه 25 خرداد نوشت آزمایی خواست و وعده همتی رییس بانک مرکزی را نمی توان در همان روز روز راستی کرد و تاکید کرد برای راستی آزمایی بانک مرکزی مبنی براینکه نرخ هردلار آمریکا به پول ایران درمسیر سرازیری است را باید دریک دوره چند روزه آزمایش کرد.

خبر
همان طور که ساعت 24 پیش بینی کرده بود روزشنبه 25 خرداد بازار ارز با سردرگمی مواجه بود و فشار فوق العاده ای بر بازار وارد شد تا نرخ تبدیل دلار به ریال رشد نکند. دراین روز صراف ها تا جایی که ممن بود از فروش ارز اجتناب کردند . اما روز یکشنبه 26 مرداد نرخ هردلار آمریکا به تومان ایران افزایش پرشتابی را تجربه کرد و حتی به مرز 14 هزارتومان رسید. دنیای اقتصاد درگزارش خود از بازار روز یکشنبه نوشت در دومین روز هفته، قیمت دلار به محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی سرک کشید و سکه تمام بهار آزادی با قدرت از مرز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عبور کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت این ارز تا ۱۳ هزار و ۷۷۰ تومان نیز رشد کرد. این افزایش قیمتی در حالی رقم خورد که در اولین روز هفته بازار با عقب‌نشینی خریداران مواجه شده بود.
به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان‌گیران در روز اول هفته به دلیل اینکه احساس کردند بانک مرکزی با قدرت اقدام به عرضه ارز خواهد کرد، عقب نشستند و روز دوم کم کم وارد بازار شدند. برخی فعالان نشانه ورود آهسته نوسان‌گیران به بازار را افزایش خریدها در ساعات پایانی روز شنبه دانستند. به گفته آنها، پس از خروج بازارساز و پایان ساعت کار رسمی بازار، معامله‌گران موقعیت خرید به خود گرفتند و قیمت را به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بردند. رشد انتهای وقت شنبه در ابتدای روز یکشنبه نیز ادامه یافت. به گفته برخی فعالان، سمت انتظارات تا حدی در بازار تغییر کرده است و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار نسبت به هفته گذشته شده است. با این حال، در روز اول هفته عرضه ارز مانع از اثرگذاری انتظارات افزایشی شد، ولی در روز دوم هفته، سمت تقاضا توانست تعیین‌کننده‌تر عمل کند. در این میان، در دومین روز هفته، صرافی‌های بانکی نیز قیمت دلار خود را بالا آوردند و همین موضوع نیز تا حدی اطمینان برخی معامله‌گران مردد را برای خرید بیشتر کرد. دیروز صرافی‌های بانکی در همان ابتدای روز قیمت دلار را با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین کردند و در ادامه روز حتی قیمت فروش را تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا بردند. نکته جالب این بود که در شروع روز یکی از صرافی‌های بانکی قیمت دلار را اشتباها بالای ۱۵ هزار تومان درج و به سرعت اصلاح کرد.
در مجموع دیروز صرافی‌های بانکی طی یک روز قیمت دلار را ۵۵۰ تومان بالا کشیدند. از نظر برخی کارشناسان، هدف بازارساز از این اقدام آن بود که امکان آربیتراژ و ورود تقاضای کاذب به صرافی‌ها را محدود کند. با این حال، این اقدام یکباره تا حدی انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. دیگر عامل اثرگذار بر انتظارات معامله‌گران، افزایش نرخ حواله درهم و شکست مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، دیروز عصر حواله درهم روی عدد ۳ هزار و ۷۴۰ تومان به کار خود پایان داد. برخی دیگر از فعالان عنوان کردند در برخی نظرسنجی‌های مجازی نسبت به موقعیت خرید یا فروش در معاملات میزان معامله‌گران خریدار در ۲ روز اخیر به نسبت محسوسی بالا رفته بود.
ادامه نبرد همه سویه
بانک مرکزی با اتخاذ سیاستهای سرکوب ارزی در 15 ماه گذشته تلاش کرده راه عبور دلار از پله ترقی را مسدود کند اما بازار نیز راه خود را رفته است. بانک مرکز در دوره همتی با استفاده از هنر تبلیغات و البته محبوس کردن نسبی و نامحسوس تقاضا را در دستور کار دارد و نبردی همه سویه با افزایش نرخ دلار رادنبال می کند. اما همه تاکتیک ها وراهبرد بانک مرکزی نمی تواند راه بازار را ببنددو راه بازارکه همان آشکار شدن میزان واقعی عرضه و تقاضای ارز است به کارخود ادامه می دهد. تاینجای کار دردوروز گذشته یک بار بانک مرکزی و یک بار بازا ر برنده شده اند. نرخ دلار امروز به کدام سو می رود؟ بانک مرکزی امروز چه خواهد کرد؟ به نظر می رسد بازار از فرمان رییس بانک مرکزی سرباز می زند حالا امروز یا فردا و اگر تقاضای بازار ارز کنترل نشود و یا با زور به محاق نرود روندها تاجایی که اقتصاد جان دارد به سمت بالاست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها