رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 448501

سندرز: عربستان باید با ایران کنار بیاید

ساعت 24- سناتور سوسیال دموکرات آمریکا با انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال ایران و سعودی ها، خطاب به حکام سعودی گفت: مجبورید با ایران کنار بیایید و آمریکا جنگ های بی پایان در منطقه را ادامه نمی دهد.

style="text-align:justify">«برنی سندرز» روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه خبری سی بی اس نیوز در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم ترامپ درباره توقف حمله به ایران را درست می داند یا خیر، افزود: ببینید مثل این است که کسی در یک سبد پر از کاغذ آتشی بیندازد و سپس آن را درآورد.

وی اظهار داشت: او به ایجاد این بحران کمک کرد و سپس حملات را متوقف کرد. تعدادی از اطرافیان رییس جمهوری فکر می کنند جنگ با ایران ممکن است برای آمریکا خوب باشد.

این نامزد انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، درباره حملات محدود به ایران نیز با کنایه پاسخ داد: تنها حملات محدود! متاسفم. نمی دانستم که حملات ساده به کشورهای دیگر و بمباران آن، یک حمله محدود محسوب می شود. این یک اقدام جنگی است.

سندرز ادامه داد: این امر موجب شعله ور شدن آتش در سراسر خاورمیانه خواهد شد. اگر فکر می کنید جنگ همچون جنگ عراق است باید بگویم که فاجعه بارتر است.

وی تصریح کرد: من از صمیم قلب معتقدم که جنگ با ایران بسیار بدتر خواهد بود، تعداد زیادی جان خود را در این جنگ بی پایان از دست خواهند داد و منطقه دچار یک بی ثباتی عظیم خواهد شد.

سناتور سوسیال دموکرات آمریکا با بیان اینکه ۱۸ سال از جنگ افغانستان گذشته و هنوز پایان نیافته است، اظهار داشت: بنابراین، هرکاری را که بتوانم برای جلوگیری از جنگ با ایران انجام خواهم داد.

سندرز با تاکید بر اینکه تنها کنگره و نه رییس جمهوری است که اختیار اعلام جنگ را دارد، گفت: اگر او به ایران حمله کند، از نظر من مغایر قانون اساسی است.

وی افزود: اگر مورد حمله قرار گیریم، آنگاه مجاز به دفاع خواهیم بود اما هیچ کسی معتقد نیست که ما با ایران، در شرایط اضطراری هستیم. از این رو هرکاری را برای توقف این حملات، انجام خواهم داد.

این سناتور آمریکا ادامه داد: وظیفه رییس جمهوری در حال حاضر این است که به عربستان سعودی که به شیوه دیکتاتوری وحشیانه ای مخالفان خود را نابود و با زنان به عنوان شهروندان درجه سوم رفتار می کند، برخورد کند.

سندرز اضافه کرد: من سعی می کنم به عربستان سعودی بگویم که بدانید «ما رهبری شما را دنبال نمی کنیم، شما مجبورید با ایران کنار بیایید. این کار را انجام دهید. ایالات متحده نمی خواهد به از دست دادن مردان و زنان و تریلیون ها دلار در جنگ های بی پایان در خاورمیانه ادامه دهد. این کار را انجام دهید.»

هشدار سیاستمداران اروپایی و آمریکایی به ترامپ در باره عواقب خروج از برجام

تارنمای شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز آمریکا با تاکید بر هشدار سیاستمداران اروپایی و آمریکایی به دونالد ترامپ درباره عواقب خروج از برجام، نوشت: مشکلات و معضلات کنونی رئیس جمهوری آمریکا در منطقه خاورمیانه برای حامیان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام)، جای شگفتی ندارد.

"دن دو لوک" خبرنگار بخش پژوهش این شبکه خبری در این نوشتار افزود: حامیان توافق هسته‌ای ایران شامل باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و دیگران از مدت‌ها پیش از انتخاب شدن ترامپ، چنین استدلال کرده بودند که کنار گذاشتن این توافق با خطرات بزرگ همراه است و حتی شاید در نهایت به درگیری منجر شود.

اوباما در سال ۲۱۰۵ در سخنانی در دفاع از برجام در کنگره گفت: بیایید با کلمات بازی نکنیم و واضح و آشکار سخن بگوئیم؛ ما در نهایت با انتخاب میان دیپلماسی و گونه‌هایی از جنگ روبه رو هستیم، که ممکن است فردا یا سه ماه دیگر رخ ندهد، اما بالاخره اتفاق خواهد افتاد.

اما ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶، برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و قول داد که آن را دفن کند و در سال ۲۰۱۸ نیز کاملاً به این وعده خود عمل کرد. اما یک سال پس از آن، آشکارا در باره مزایا و معایب حمله هوایی به ایران سخن می‌گوید.

اوباما در سخنان سال ۲۰۱۵ خود افزود که بدون در اختیار داشتن توافقنامه‌ای برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در برابر معافیت تهران از تحریم‌ها، هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید تنها یک گزینه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد داشت؛ وارد شدن در جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه.

این ادعا درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید و عدم انحراف در آن را مورد تاکید قرار داده است.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ خروج کشورش را از توافق هسته‌ای اعلام و تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند. این اقدام با انتقاد جهانی به ویژه از سوی دیگر کشورهای امضا کننده این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به این توافق پایبند می‌مانند و سازوکارهایی نیز برای بهره مندی ایران از توافق هسته‌ای راه اندازی می‌کنند.
تارنمای ان بی سی ادامه داد: اما در آن هنگام جمهوریخواهان مخالف برجام، این نظر اوباما را رد کردند که جایگزین این توافقنامه، حمله به ایران خواهد بود.

مکرون و دیگر سران کشورهای اروپایی نیز با ابراز نگرانی از این موضوع که فروپاشی این توافق، خطرهایی برای منطقه بی ثبات خاورمیانه در پی خواهد داشت، بارها از ترامپ درخواست کرده بودند که از آن خارج نشود.
وی در مقام رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برجام را در هنگامه‌ای که خطر اوج گیری خشونت و تنش را نمی‌توان نادیده گرفت، پایه و اساس صلح دانست و هشدار داد که کنارگذاشتن این توافق بدون جایگزین کردن توافق دیگری با آن، اشتباه بسیاربزرگی خواهد بود.

مکرون یک سال بعد در گفت‌وگو با مجله اشپیگل با هشدار شدید به ترامپ که آماده خروج از برجام بود، این اقدام را مترادف با بازکردن درجعبه پاندورا دانست که ممکن است به معنی آغاز جنگ باشد، هر چند بر این باور نیست که دونالد ترامپ خواهان جنگ باشد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در مه ۲۰۱۸ همزمان با اعلان خروج ترامپ از برجام گفت که توافق هسته‌ای، پیروزی مهم دیپلماتیک است و کنارگذاردن آن بدون ارائه جایگزین، خاورمیانه را در وضع بسیار خطرناکی قرار خواهد داد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم در سال گذشته (۲۰۱۸) به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ممکن است منجربه فروپاشی تمامی این توافقنامه و آغاز احتمالی جنگ در منطقه شود.

اوباما پس از اعلان تصمیم ترامپ در هشتم مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷) برای بیرون بردن ایالات متحده از توافق هسته‌ای، با تکرار هشدار خود در باره پیامدهای این اقدام، گفت: آمریکا بدون برجام ممکن است در نهایت وادار به پذیرش یکی از گزینه‌های ایران دارای سلاح هسته‌ای یا بروز جنگ دیگری در خاورمیانه شود.

هیلاری کلینتون رقیب ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نیز با هشدار در باره خطرهای رد کردن توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی گفت: ایالات متحده با یک انتخاب روبروست؛ یا حرکت به سوی مسیر دیپلماسی و یا پذیرش مسیر خطرناک‌تر منتهی به آینده بسیار غیرقابل اعتمادتر و خطرناک‌تر.

کلینتون در سخرانی دیگری در سال ۲۰۱۶؛ رویکرد ترامپ را به مسئله هسته‌ای ایران، گستاخانه توصیف کرد و افزود: ترامپ می‌گوید ما نباید این توافق را می‌پذیرفتیم و باید از آن بیرون می‌آمدیم. اما این اقدام به معنی پایان تحریم‌های جهانی بر ایران و ازسرگیری برنامه هسته‌ای آن در حالی بود که جهانیان ما را مقصر می‌دانستند. اما پس از آنچه رخ می‌داد؟ با ایران بجنگیم و یا به کشورهای جهان بگوئیم خودتان با ایران مذاکره و توافق کنید.

ژنرال جوزف ووتل رئیس پیشین ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا نیز در مارس ۲۰۱۸ به سناتورهای کنگره گفت که توافق هسته‌ای راهی برای مقابله با تهدید ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران است و مشخص نیست در صورت خروج واشنگتن از این تواقق، با این مسئله چگونه برخورد خواهد شد. هدف برجام برطرف کردن یکی از تهدیدهای اصلی و اساسی متوجه ما از ناحیه ایران است، بنابراین در صورت از بین رفتن آن، ما بایستی راه دیگری برای رویارویی با برنامه تسلیحات هسته‌ای آنها (تهران) در اختیار داشته باشیم.

کره جنوبی از تحریم های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد

مقام‌های کره جنوبی از اینکه تحریم‌های آمریکا باعث مشکلات جدی برای انتقال کمک های بشردوستانه از جمله در زمینه پزشکی به ایران شده است از واشنگتن انتقاد و گلایه کرده‌اند.

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی روز یکشنبه نوشت که شرکت‌های کره‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر نیستند صادرات تولیدات انساندوستانه به ایران را انجام دهند و موانع بانکی نیز باعث شده است تا عملاً چنین صادراتی متوقف شود.

خبرگزاری کره‌ای خاطر نشان کرد که مقام‌های کره جنوبی در یک هفته گذشته در واشنگتن نشست‌هایی با مقام‌های آمریکایی داشته و شکوائیه های خود را در این زمینه به واشنگتن تسلیم کرده‌اند.

ریاست هیأت کره جنوبی را در این نشست هونگ جین هوک مدیر کل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه و سرپرستی هیأت آمریکایی را دیوید پیمن معاون وزیر خارجه آن کشور در امور تهدیدها و تحریم‌های مالی برعهده داشته‌اند.

طرف کره‌ای به اطلاع آمریکا رسانده است که شرکت‌های کره جنوبی قادر به صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام بشردوستانه برای ایران نیستند زیرا حساب‌های مالی این کشور برای معامله با ایران به دلیل تحریم‌ها تعلیق شده است.

یونهاپ می‌نویسد: مقام‌های کره جنوبی به طرف آمریکایی توضیح داده‌اند که بانک مرکزی ایران دارای حساب‌هایی به ارز وون (پول ملی کره جنوبی) در بانک‌های صنعت و ووری بانک کره جنوبی هستند که فقط مختص پرداخت‌های خرید نفتی نبوده و برای مصارف انساندوستانه نیز مورد استفاده بوده که به دلیل تحریم‌ها اکنون تعلیق شده است.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای آورده است هیأت این کشور به آمریکا تاکید کرده است که باید با توجه به همکاری‌ها و مسائل انساندوستانه به این تحریم‌ها پایان دهد و اجازه دهد تا شرکت‌های کره‌ای بتوانند تولیدات مرتبط با بخش‌های بشردوستانه را به ایران ارسال کنند و داد و ستد مالی در این زمینه از تعلیق خارج شود.

بنا به این گزارش، هیأت آمریکایی اعلام کرده است که درخواست کره جنوبی را برای این منظور مورد بررسی قرار می‌دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه را به اطلاع این کشور می‌رساند.

گوترش خواستار اجتناب از تشدید تنش در خلیج فارس شد
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه خواستار جلوگیری از تشدید تنش در خلیج فارس شد و گفت که جهان نمی تواند یک رویارویی بزرگ در این منطقه را تاب آورد.

به گزارش یاهونیوز، گوترش در حاشیه اجلاس جهانی وزرای مسئول جوانان در لیسبون افزود: همگان باید اعصاب بسیار قوی داشته باشند و قطعاً ضروری است که از تشدید هر شکلی از تنش خودداری شود.

پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا در نخستین ساعات روز پنجشنبه ۳۰ خرداد، پس از تجاوز به حریم هوایی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، توسط نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد.

این پهپاد ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنجشنبه از پایگاه هوایی الظفره امارات برخاست و ارتفاع خود را تا ۳۳ هزار پا (۱۰ کیلومتری زمین) برای عزیمت به سمت مرزهای ایران افزایش داد.

این هواپیمای جاسوسی در مسیر بازگشت در محدوه تنگه هرمز وارد حریم مرزی ایران و در ساعت ۴:۰۵ بامداد در ارتفاع ۵۲ هزار پایی (۱۵ کیلومتری سطح زمین) توسط سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد: دو مرحله اخطار به این هواپیمای آمریکایی داده شد، ولی اعتنایی نشد. آخرین اخطار در ساعت ۳:۵۵ توسط پدافند هوایی ارتش داده شد که به دلیل بی اعتنایی، پهپاد سرنگون شد.

کارشناس مسائل نظامی: ترامپ به خوبی می داند که جنگ با ایران هیچ نتیجه ای برایش ندارد
کارشناس مسائل سیاسی روز یکشنبه در یادداشتی در روزنامه فراانسوی "لوفیگارو"، با اشاره به افزایش تنش میان ایران و آمریکا، خاطر نشان کرد دونالد ترامپ به خوبی می داند که جنگ با ایران هیچ نتیجه ای برایش در بر ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو، "آدرین دسوئن" گفت: ترامپ آنطور که می‌گوید در دقیقه نود از جنگ با ایران صرفنظر کرد. این تصمیم، تصمیم بسیار خوب و بجایی بوده است زیرا مداخله‌های نظامی قبلی آمریکا شکست بار بوده است و از نظر سیاسی نیز، جنگ برای ترامپ، خطرناک است.

در یادداشت دسوئن آمده است: بعد از رجزخوانی‌های آمریکا در قبال کره شمالی، به نظر می‌رسد که رویه آمریکا تغییر کرده است. در ماه‌های اخیر، اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که گویا ترامپ ناامیدانه به دنبال دشمنی می‌گردد که بتواند خیلی راحت او را از پای در آورد. ایران از چهار دهه پیش بدترین کابوس آمریکا بوده است و هرگز در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای واشنگتن تسلیم نشده است.

بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌های اقتصادی، تلاش‌ها و تحریک‌های آمریکایی‌ها برای تغییر رژیم در تهران بیشتر شد.

در ادامه مطلب این کارشناس نظامی آمده است: بعد از ماجرای سرنگونی پهپاد آمریکای، بی شک تندروهای کاخ سفید که حتماً از حمایت "مایک پنس" معاون اول و زوج ایوانکا (جرد کوشنر) برخوردارند، آماده به راه انداختن جنگی علیه ایران، هر چند محدود و کوچک بودند اما غافل از اینکه ترامپ، عروسک خیمه شب بازی نیست که آنها بتوانند به میل خودشان آن را به هر سویی که می‌خواهند به حرکت در آورند.

رئیس جمهوری آمریکا با یک حساب و کتاب کوچک و با کمک عقلای کاخ سفید خیلی زود به این نتیجه رسید که جنگ با ایران هیچ نتیجه‌ای برایش در بر ندارد. به ویژه اینکه، این حادثه در زمانی اتفاق افتاده که تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده و وی تلاش می‌کند به هر نحوی در سمتش ابقاء شود. در صورت شکست در حمله، سربازانی که جان شأن را احتمالاً از دست می‌دهند، برای انتقام جویی از نابودی یک پهپاد جاسوسی قربانی شده‌اند، و این را نمی‌توان براحتی برای افکار عمومی آمریکا توجیه کرد. خطر افزایش تنش منطقه‌ای خیلی زیاد است، اما برای دونالد ترامپ حساب و کتاب‌ها درست از کار در نمی‌آید.

درادامه این مطلب آمده است: در واشنگتن، سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا اغلب مواقع به دفاع از اسرائیل و عربستان سعودی (و نه حمله) محدود می‌شود زیرا ترامپ از فجایع افغانستان، عراق و لیبی درس گرفته است.

مسکو: سیاست آمریکا در قبال ایران هیچ ارتباطی با دیپلماسی ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران (تهدیدات، اعزام نیروها، تشدید تحریم ها) هیچ ارتباطی با دیپلماسی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین امروز یکشنبه در پیام هائی توئیتری اعلام کرد: تحریم های جدید علیه ایران در راه هستند. آمریکا از درک این موضوع عاجز است که چنین تصمیماتی برجام را در خطر بزرگی قرار می دهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در این خصوص نوشت: آمریکا در حال خارج کردن ایران از توافق هسته ای از جمله نظام راستی آزمایی آن است. از نظر عدم اشاعه هسته ای، این اقدامات سیاست کاملاً غیرمسئولانه ای است.

میخاییل اولیانوف در ادامه افزود: نماینده آمریکا در امور ایران (برایان هوک) گفته است که تهران باید دیپلماسی آمریکا را با دیپلماسی پاسخ دهد. آمریکا کاملاً درست می‌گوید. تنها مشکل این است که سیاست آمریکا (تهدیدات، اعزام نیروها، تشدید تحریم ها) هیچ ارتباطی با دیپلماسی ندارد. به همین دلیل است که شرایط در خلیج فارس در حال بدتر شدن است.

آبزرور: اشتباه آمریکایی‌ها انتخاب یک رئیس‌جمهور احمق است
نشریه انگلیسی آبزرور در گزارشی نوشت بزرگترین اشتباه را آمریکایی‌ها با انتخاب یک احمق خطرناک به ریاست جمهوری مرتکب شدند.

نشریه آبزرور انگلیس با اشاره به تشدید تنش میان واشنگتن و تهران نوشت بزرگترین اشتباه در سال ۲۰۱۶ رخ داد که آمریکایی‌ها یک احمق خطرناک را به ریاست جمهوری خود برگزیدند.

این نشریه در پایگاه اینترنتی خود در سرمقاله نوشت: به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها هشدار داده بودند که سیاست تهاجمی و تنش آفرین "فشار حداکثری" نظامی و اقتصادی علیه ایران ممکن است به تشدید تنش‌ها بینجامد.

توالی رویدادهایی که منجر به این شد که ترامپ پنجشنبه دستور حمله را صادر کند و درست چند دقیقه قبل از آغاز حملات دستور لغو آن را بدهد، با سرنگونی یک پهپاد شناسایی آمریکایی توسط ایران آغاز شد. تهدیدات و توهین‌ها ماه‌ها بود که رد و بدل می‌شد. در یک هفته گذشته، واشنگتن تهران را به حملات به نفتکش‌ها متهم کرد و سربازان بیشتری را برای استقرار در نزدیکی مرزهای ایران اعزام کرد. اما حادثه سرنگونی پهپاد بود که خطر را به اوج خود رساند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد این پهپاد در حریم هوایی بین المللی در پرواز بود که هدف اصابت موشک قرار گرفت. ایران به شدت این ادعا را رد و اعلام کرد این پهپاد حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود. آمریکا نقشه‌هایی را نشان داد. ایران نیز همینطور و آنقدر به این نقشه‌ها اطمینان داشت که اعلام کرد قضیه را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد. اما کاخ سفید برای توضیح دادن اینکه چرا حملات لغو شد، به زحمت افتاد و پرسش‌هایی درباره روایت واشنگتن مطرح شده است.

تصاویری که پنتاگون از مسیر پرواز پهپاد ارائه کرد ابتدا شامل یک شرح نادرست از مسیر پرواز آن بود. روز جمعه مقامات آمریکایی سرانجام گفته ایران را تایید کردند که یک هواپیمای سرنشین دار -- از نوع پوسیدون p-۸a نیروی دریایی آمریکا -- نیز در زمان این حادثه در پرواز بود، یعنی واقعیتی که آن‌ها قبلا به آن اشاره نکرده بودند. در همین حال، ایران تصاویری از لاشه پهپاد را که از آب‌های سرزمینی اش بیرون کشیده بود، منتشر کرد.

ترامپ و حامیانش در توییت‌ها و مصاحبه‌ها به اشکال مختلف مدعی شدند که او برای نجات جان انسان‌ها دستور توقف حمله را صادر کرد و اینکه دستور حمله و لغو آن یک شگرد زیرکانه بود. اما یک مقام ارشد دولتی، که خواست ناشناس بماند، ظاهرا به حقیقت ماجرا نزدیکتر شده بود و گفت دستور لغو حملات به این دلیل صادر شد، چون این نگرانی وجود داشت که این پهپاد، یا پهپاد آمریکایی دیگری، یا هواپیمای P-۸A, واقعا "در نقطه ای" به داخل حریم هوایی ایران منحرف شده باشند.

این مقدار سردرگمی و بی کفایتی در عملیات‌های نظامی آمریکا نباید چندان تعجب برانگیز باشد. آن طور که آمار سازمان ملل نشان می‌دهد، در افغانستان و عراق، خطاهای نظام مند به ویژه در نیروی هوایی آمریکا به کشته شدن هزاران غیرنظامی انجامیده است.

سابقه آمریکا در خلیج (فارس) چندان بهتر از افغانستان و عراق نیست. در سال ۱۹۸۸, موشک کروز نیروی دریایی آمریکا به سرنگونی یک هواپیمای مسافربری ایران و کشته شدن ۲۹۰ نفر انجامید. پنتاگون ابتدا مسئولیت آن را رد کرد، اما بعد مدعی شد این هواپیما تهدید محسوب شده بود.

تعجب آورتر و حتی تکان دهنده تر از هر چیز روند تصمیم گیری هفته گذشته در کاخ سفید بود. چطور ترامپ پیشتر از آمار تلفات احتمالی بی خبر بود؟ (شاید واقعا بی خبر بود). مشاوران جنگ طلب او فکر می‌کردند این حملات چه نتایجی خواهد داشت؟ ترامپ چطور می‌خواست به تلافی جویی اجتناب ناپذیر ایران به نیروهای آمریکایی و متحدانش در خلیج (فارس) یا در میادین عراق، سوریه-اسرائیل یا سعودی- و یمن پاسخ دهد؟ آیا واقعا حقیقت دارد که یک مجری شبکه فاکس نیوز که گفته می‌شود از افراد محرم رئیس‌جمهور آمریکاست، او را به منصرف شدن از حمله ترغیب کرد؟

این رفتار هیجانی و عصبی در کاخ سفید اگر این قدر جدی و خطرناک نبود، می‌شد به آن خندید. جدیدترین فصل لودگی ترامپ خطری بود که از بیخ گوش ثبات خاورمیانه و جهان گذشت. این تاکیدی بر لزوم بازگشت فوری به دیپلماسی صادقانه و مهر تایید دوباره‌ای بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بود. این یک زنگ بیدارباش برای کنگره است، که باید بر سرعت تلاش‌های کنونی برای مهار اختیارات جنگی رئیس‌جمهور بیفزاید و این نور تازه‌ای بر بی کفایتی منحصر به فرد ترامپ در سمت ریاست جمهوری آمریکا می‌اندازد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها