رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452584

ژاپن، سفیر کره‌جنوبی را احضار کرد

ساعت 24- وزارت خارجه ژاپن، سفیر کره جنوبی را در ارتباط با اختلافات در مورد مسایل تجاری، احضار کرد.

style="text-align:justify"> وزارت امروز خارجه ژاپن امروز (جمعه) سفیر کره جنوبی را احضار کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در ادامه اختلافات تجاری میان سئول و توکیو، «کنو تارو» وزیر خارجه ژاپن امروز جمعه، «نام گوان پیو» سفیر سئول در توکیو را احضار کرد. کنو گفت که توکیو درباره مسایل موجود، اقدامات لازم را صورت خواهد داد.

وی همچنین گفت: «اوضاع نابسامان در روابط کره‌جنوبی و ژاپن ناشی از اقدامات کره جنوبی است.»

پیشتر دادگاهی در کره جنوبی فرمان داده بود که شرکت‌های ژاپنی به اتباع قربانی کار اجباری کره جنوبی که در فاصله سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ یعنی زمانی که این کشور در اشغال ژاپن بوده است، غرامت پرداخت کنند.

ژاپن می‌گوید که تمامی موارد غرامت تحت قرارداد ۱۹۶۵ حل شده است. توکیو همچنین تاکید دارد که این موضوع که دولت سئول در برابر این حکم دادگاه موضع‌گیری نمی‌کند، نقض توافق یاد شده است.

از طرفی، کره‌جنوبی ژاپن را متهم کرده است که از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه استفاده می‌کند. ژاپن محدودیت‌ها بر صادرات فناوری برتر به کره‌جنوبی را تشدید کرده است. این اقدام می‌تواند بر تولیدات کره جنوبی از جمله ساخت تلفن‌همراه تاثیر منفی بگذارد.

سال ۱۹۶۵ معاهده‌ای دو جانبه میان کره‌جنوبی و ژاپن بسته شد که مفاد آن درباره استفاده ژاپنی‌ها از اسرای کره‌ای در کارخانه‌ها به‌صورت کار اجباری در خلال جنگ جهانی دوم بود. سال ۲۰۱۵ نیز مواردی از برداری جنسی به این معاهده افزوده شد.

کره‌جنوبی تا پایان جنگ جهانی دوم جزو مستعمرات ژاپن محسوب می‌شد.

روابط سئول و توکیو از اکتبر ۲۰۱۸ (مهرماه ۱۳۹۷) و زمانی که دادگاه عالی کره جنوبی دو شرکت «نیپل استیل» و «سومیتومو متال» ژاپن را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) حکم داد، دچار تنش شد.

این حکم به دلیل چهار شکایت مطرح شده در دادگاه عالی کره جنوبی علیه این دو شرکت ژاپنی به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ صادر شد.

پیش از این، مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی گفته‌ بودند که این موضوع قبلا در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

این در حالی است که در بحبوحه تنش‌های تجاری بین کره جنوبی و ژاپن، صبح امروز (جمعه) یک تبعه کره جنوبی در مقابل سفارتخانه ژاپن در سئول اقدام به خودسوزی کرد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها