رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457589

هوش مصنوعی در چین "قاضی" شد

ساعت 24- چین پس از معرفی هوش مصنوعی اخبارگو این بار از هوش مصنوعی در یک دادگاه در پکن به عنوان قاضی رونمایی می‌کند.

به گزارش رادی چاینا، قضات مصون از خطا نیستند. به عنوان مثال، در کتاب روانشناسی دانیل کانمن برنده جایزه نوبل به نام "تفکر سریع و آهسته" نشان داده شده است که بین ملایمت و ارفاق یک قاضی در دادگاه و اینکه ناهار چه غذایی خورده است، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

اما آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟ محققان چینی می‌گویند هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک قاضی باشد.

چین سابقه رونمایی از انواع شگفت انگیزی از هوش مصنوعی را در کارهای حساس و حرفه‌ای دارد و حالا هم در یکی از دادگاه‌های اینترنتی پکن از هوش مصنوعی به عنوان قاضی استفاده می‌کند.

درست سال گذشته بود که چین از اولین اخبارگوی هوش مصنوعی کاملا شبیه به انسان جهان در شبکه خبری شینهوا رونمایی کرد.

اکنون نیز اعلام شده است که در یک دادگاه اینترنتی در پکن از یک قاضی هوش مصنوعی در مراحل دادگاه استفاده می‌شود. این هوش مصنوعی قاضی، اولین در نوع خود در جهان نامیده می‌شود.

مطابق بیانیه‌ای که متخصصان هوش مصنوعی چینی صادر کرده‌اند، این قاضی هوش مصنوعی به یکی از قضات دادگاه پکن شباهت خواهد داشت. این قاضی یک تصویر و صدای زنانه، حالت چهره و اقداماتی مشابه با قاضی‌های واقعی خواهد داشت.

این قاضی دیجیتالی مبتنی بر فناوری تلفیقی هوشمند گفتار و تصویر عمل خواهد کرد.

نکته مهم این است که از این هوش مصنوعی فقط برای کمک به قضات دادگاه برای تکمیل کارهای پایه و روتین از جمله پذیرش دادخواست استفاده می‌شود. بنابراین به وکلا این امکان را می‌دهد تا بهتر روی کار خود تمرکز کنند.

به نظر می‌رسد از این هوش مصنوعی برای تصمیم گیری نهایی درباره هرگونه اختلاف قانونی استفاده نمی‌شود. درعوض به قضاتی که ریاست دادگاه را برعهده دارند، کمک خواهد کرد.

شاید این هوش مصنوعی را می‌توان با دستیار رانندگی در خودروهای هوشمند مقایسه کرد، جایی که از هوش مصنوعی برای در مسیر نگه داشتن خودرو استفاده می‌شود، در حالی که در صورت بروز هرگونه خطایی راننده انسان آن را مدیریت می‌کند.

در هر صورت به نظر نمی‌رسد که هوش مصنوعی به این زودی‌ها جایگزین قضات دادگاه‌ها شود.

ضمن این که در ماه مارس نیز اعلام شده بود که استونی در حال توسعه یک قاضی هوش مصنوعی است که فراخوان نهایی را برای رسیدگی دادگاه قرائت می‌کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها