رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466484

کابوس مشترک گانتس و نتانیاهو

ساعت 24-پس از شکست بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در تشکیل کابینه صهیونیستی، برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته احتمالا شخص دیگری به غیر از وی برای این اقدام مامور می شود.

گزینه بسیار محتمل برای این کار بنی گانتس رهبر حزب ائتلافی "آبی و سفید" است که به علت آشفتگی سیاسی میان صهیونیست ها آینده ای ترسناک در راستای تشکیل کابینه برای او می توان متصور شد.

نتانیاهو شب گذشته در آستانه ۷۰ سالگی در حالیکه ۲ روز دیگر برای تشکیل کابینه فرصت داشت، این ماموریت را در روز ۲۶ام به روون ریولین رییس رژیم صهیونیستی واگذار کرد. حالا گانتس موقعیتی که از ۱۷ سپتامبر انتظارش را می کشید، احتمالا در چند روز آینده نصیبش خواهد شد.

پس انتخابات پارلمانی زمانی که رییس رژیم صهیونیستی پیشنهاد احزاب برای معرفی شخص مامور برای تشکیل کابینه را شنید، رهبر حزب لیکود تحت حمایت ۵۵ نماینده و رهبر "آبی و سفید" مورد حمایت ۵۴ نماینده قرار گرفت. در نهایت ریولین به علت اینکه نتانیاهو حمایت کرسی های بیشتری را در اختیار داشت، ۲۸ روز برای تشکیل کابینه به وی مهلت داد.

حزب "آبی و سفید" مدعی است که پیش از تفویض اختیار برای تشکیل کابینه، آنها در حرکتی راهبردی حمایت ۳ کرسی از حزب ائتلاف عربی را به صورت عامدانه از خود سلب کردند. این تصمیم می تواند برای خریدن زمان و مهلت بیشتر در راستای مذاکره با احزاب بوده باشد زیرا حزب گانتس در همین فرصت ۲۸ روزه ای که نتانیاهو برای تشکیل کابینه داشت می توانست مذاکرات پنهانی با احزاب دیگر داشته باشد.

اکنون با وجود چنین تحولاتی، گانتس نیز چند روز آینده ۲۸ روز فرصت پیدا خواهد کرد تا کاری را که نتانیاهو در انجام آن شکست خورد، انجام دهد. اگر بازنشسته ارتش هم در این مسیر شکست بخورد، پس از آن هر نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی در طول ۲۱ روز از اکثریت برای تشکیل دولت حمایت خواهد کرد وگرنه در صورت رسیدن به بن بست سیاسی، انتخابات سوم برگزار خواهد شد.

با نگاهی به وضعیت احزاب برای پیوستن به ائتلاف اکثریت تا به این جای کار، می توان دریافت که راه گانتس برای تشکیل کابینه هموارتر از نتانیاهو نیست.

حزب "آبی و سفید" خواستار تشکیل دولت واحد است و رهبران این حزب گفتند که ائتلاف با حزب لیکود مشروط به کناره گیری نتانیاهو از رهبری این حزب است. از طرف دیگر ائتلاف مورد نظر "آبی و سفید" می تواند با ورود احزاب "گشر-کار" و "اردوی دموکراتیک" از بلوک چپ یا احزاب "اسرائیل خانه ما" و "راست جدید" از بلوک راست گسترده شود.

اما به نظر گانتس موفق به ائتلاف با لیکود بدون رهبری نتانیاهو نخواهد شد، زیرا ۱۱ روز گذشته کمیته مرکزی لیکود با تجمع حدود ۳ هزار از فعالان خود در مجمعی حمایت خود را از "بی بی" برای رهبری این حزب اعلام کردند.

"آبی و سفید" در صورت ائتلاف با احزاب چپ و عرب نیز نمی تواند تعداد کرسی های اکثریت را به دست آورد و حداکثر حمایت ۵۷ کرسی را خواهد داشت.

ائتلاف گانتس با احزاب راست افراطی و ارتدوکس ها نیز هرگز شکل نخواهد گرفت زیرا حزب میانه رو "آبی و سفید" از نظر چشم اندازهای سیاسی فاصله بسیاری با ارتدوکس ها و راست گرایان مثل حزب شاس دارند.

به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، کنار هم قرار دادن احزاب و تشکیل ائتلاف در این شرایط مثل جادوی سیاسی می ماند و سابقه سیاسی کوتاه گانتس بازنشسته ارتش، نشان می دهد که چنین جادویی ورای توانایی اوست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها