رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473710

مالزی هم به صف سنگاپور، امارات، گرجستان، ارمنستان، چین و انگلیس پیوست

گسترش مسدود کردن حساب بانکی ایرانیان

ساعت 24 - گروه پرشماری ازایرانیان  به شکل های گوناگون در کشورهای دیگر ساکن شده و درس می خوانند یا کار می کنند و برای زندگی نیاز دارند  منابع مالی کوچک و بزرگ خود را در بانکهای کشورهایی که درآنها ساکن هستند بگذارند و از خدمات آنها استفاده کنند. اما چند گاهی است کشورهای مختلف حساب های بانکی ایرانیان را مسدود می کنند . تازه ترین کشوری که اقدام به بستن حسابهای بانکی ایرانیان کرده است کشور مالزی است. مرکز بررسی های اقتصادی استراتژیک ریاست جمهوری با انتشار نوشته ای در این باره توضیح داده است . با توجه به گفته ها و شنیده ها به نظر می‌رسد علت انسداد حساب ایرانیان در مالزی، فشارهای آمریکا و تحریم‌های یک‌جانبه آن کشور علیه ایران باشد.

مالزی بانک
dir="RTL">متاسفیم

با شروع ماه نوامبر 2019 ، اخباری مبنی بر بسته شدن حساب بانکی تعداد زیادی از افراد و شرکت‌های ایرانی در مالزی، منتشر گردید و تعداد قابل‌توجهی از ایرانیان مقیم مالزی از انسداد حسابهای مالی شان در بانک های سی‌آی‌ام‌بی و آراچ‌بی خبر دادند. این بانک‌ها ابتدا به ایرانیان ساکن مالزی یک ماه فرصت داده‌اند پول‌های خود را از حساب‌های بانکی‌شان خارج کنند، چنانچه بانک سی‌آی‌ام‌بی مالزی در اخطاریه‌اش به ایرانیان گفته متأسفیم ، دیگر نمی‌توانیم به شما خدمات بانکی ارائه کنیم. بانک‌های مالزی بستن حساب‌های بانکی افراد و همچنین شرکت‌های ایرانی را به دلیل تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا، اعلام کردند.نخست‌وزیر مالزی درباره علت انسداد حساب ایرانی‌ها به این موضوع اشاره داشت یک کشور قدرتمند در حال زورگویی به مالزی در این زمینه است و درصورتی‌که این کشور(مالزی) اقدام به بستن حساب ایرانیان نکند، فعالیت بانک‌های مالزی در خارج از این کشور با مشکل مواجه خواهد شد. در این میان محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری ایران، در واکنش به انسداد حساب بانکی ایرانی‌ها در مالزی، این اتفاق را فقط مخصوص مالزی ندانست و اذعان داشت به سبب مشکلات ناشی از تحریم، در برخی از کشورهای دیگر هم برای حساب‌های دانشجویان این اتفاق افتاده است.

سابقه انسداد حساب ایرانی‌ها

پیش از انسداد حساب ایرانی‌ها در مالزی، گزارش‌هایی از انسداد حساب‌های بانکی ایرانیان در امارات، گرجستان، ارمنستان، چین و انگلیس منتشر گردیده بود.مسدود شدن حساب ایرانی‌ها در سنگاپور در حالی صورت گرفت که دولت سنگاپور و بانک OCBC، هیچ‌گونه توضیح شفافی در مورد دلیل اصلی این تصمیم اعلام نکرد. از طرفی نام افرادی که حسابشان مسدود شد در لیست سیاهی نیز قرار نداشتند تا بدین دلیل، حسابشان مسدود شود و فعالیت اقتصادی – اجتماعی آن‌ها محدود شود. با این اوصاف سخنگوی اداره مالی سنگاپور در مورد اقدامات بانک OCBC و انسداد حساب ایرانی‌ها گفته بود: بانک‌ها ملزم به رعایت قوانینی هستند که به‌منظور جلوگیری از اهداف غیرقانونی مانند پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم یا تأمین مالی تسلیحاتی تدوین‌شده‌اند.انسداد حساب ایرانیان در چند بانک چینی ازجمله ABC و ICBC و MERCHENT نیز ازجمله اتفاقات مربوط به انسداد حساب ایرانیان نیز بود. اطلاعاتی که از کارآفرین‌های ایرانی در چین به دست آمد حاکی از آن بود که چین در اقدامی بی‌سابقه یک‌ به ‌یک در حال مسدود کردن حساب‌های ایرانیان بوده است، دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط آمریکا علیه ایرانیان اعلام‌شده بود.

انسداد حساب ایرانیان در گرجستان و ارمنستان نیز صورت گرفته است. چنانچه نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این باره افزوده که کشور گرجستان به دلیل ترس از جریمه شدن بانک‌های این کشور حساب‌های ایرانیان غیر مقیم را مسدود کرده است. ژرایر خسرویان عضو اتاق مشترک ایران و ارمنستان نیز اقدام بانک‌های ارمنی را در راستای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران دانست که برخی از بانک‌های این کشور را شامل شده است.علاوه بر این دو کشور اروپایی گرجستان و ارمنستان، بستن حساب ایرانیان در انگلستان نیز اتفاق افتاده است، گرچه بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلستان، موضوع اصلی در بسته شدن برخی حساب‌های بانکی را اجرای مقررات ضد پول‌شویی اعلام داشته است.

نقش مؤثر کاتسا

کاتسا مخفف عبارت ((قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم)) است. طرحی است برای مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها که بعد از تصویب با اکثریت قاطع آرا در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در تاریخ چهارشنبه 11 مرداد سال 1396 به قانون تبدیل شد.آمریکا با استناد به این طرح سه کشور ایران، کره شمالی و روسیه را هدف تحریم‌های خود قرارداد. طبق این قانون، ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران در حوزه‌های مختلف علیه ایران به بهانه تروریسم وضع نمود. در چارچوب تحریم کاتسا، محدودیت‌های اقتصادی زیادی شامل، بلوکه شدن دارایی‌ها در خاک آمریکا تا ممنوعیت ارائه خدمات بانکی داخلی و خارجی به افراد و نهادهای مشمول این تحریم‌ها باید اعمال شود. با اعمال تحریم کاتسا، هر کس با افرادی که در لیست تحریم‌های آمریکا هستند، همکاری نماید، در لیست تحریم‌ قرار خواهد گرفت. به زبان ساده‌تر هر شخص حقیقی یا حقوقی که با افراد حاضر در لیست تحریمی آمریکا همکاری نماید، به لیست تحریمی می‌پیوندد.مهم‌ترین کار ویژه کاتسا این است که به همه کشورها و بانک‌های دنیا هشدار ‌می‌دهد که با نهادها و ‌اشخاص حاضر در لیست تحریم همکاری نکنند، چراکه درنتیجه آن، خود نیز مشمول تحریم‌های سخت می‌شوند.درمجموع این‌طور که به نظر می‌رسد، تصمیم بانک‌های خارجی در انسداد حساب ایرانی‌ها، درنتیجه فشارهای سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم بوده است، تصمیمی که بیشتر مسئله هزینه و فایده را برای این بانک‌ها مطرح نموده و با این حساب، این بانک‌ها از روی ناچاری به انسداد حساب مشتریان ایرانی روی آورده‌اند.

با توجه به اینکه هنوز دقیقا مشخص نیست تحریم‌ها چگونه موجب بستن حساب ایرانی‌ها شده و یا اینکه دارندگان حساب چگونه مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند، به هر صورت می‌توان با قطعیت اشاره داشت که اقدام به بستن حساب ایرانیان از سوی هر نهاد یا کشوری و با فشار هر کشوری که باشد، ازلحاظ حقوق بین‌الملل اقتصادی، مبانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل، اقدامی نامشروع بوده و قابلیت پیگرد در دادگاه‌های بین‌المللی را از طرف دولت ایران و شاکیان خصوصی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها