رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 478516

پرستاران یک قدم به فرسودگی شغلی نزدیک ترند

ساعت 24 - شکری گفت: ۷۰ درصد افراد تشکیل دهنده نظام سلامت پرستاران هستند، سربازان سفیدپوشی که به دلیل شرایط سخت شغلی دقت و تمرکز آن‌ها روند کاهشی دارد.

علیرضا شکری روانشناس و روان درمانگر خبر داد: رشته پرستاری حرفه استرس زا و پرتنشی است که از طریق عوامل مستعد شیفت‌های شب از جمله مرگ‌های پیاپی در بخش‌های بیمارستان و رنج و سختی بیماران بروز پیدا می‌کند و در برخی مواقع می‌تواند امتیازمنفی این استرس‌ها از میزان حقوق و مزایا آن‌ها نیز بیشتر باشد.

او افزود: به طورکلی استرس درمحیط کاری برای پرستاران و نیز سازمان مربوطه می‌تواند مضر باشد و سلامت روان آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد و این افراد نظام سلامت را یک قدم به فرسودگی شغلی نزدیک‌تر کند، به طورکلی اغلب پرستاران بازنشسته، آسیب دیـده‌تر و از کـارافتاده‌تر از سایر افراد جامعه هستند.

او در ادامه بیان کرد: حدود ۷۰ درصد افراد تشکیل دهنده نظام سلامت پرستاران هستند، سربازان سفیدپوشی که به دلیل شرایط سخت شغلی دقت و تمرکز آن‌ها روز به روز روند کاهش را در پی می‌گیرد و در آخر می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای افراد در پی داشته باشد.بیشتر بخوانید: عفونت بیمارستانی یکی از مهمترین علل مرگ و میر در بیمارستان‌هاستاین روان شناس ادامه داد: پرستاران بخش‌هایی که مسئولیت‌هایی از جمله سوپروایزری را داشته و یا در بخش‌های پر تنش اورژانس یا آی سی یو و همچنین سی سی یو فعالیت دارند، به نسبت سایر پرستاران و سایر افراد نظام سلامت بیشتر دچار فرسودگی شغلی و کاری می‌شوند.

شکری افزود: فرسودگی شغلی بیشتردر زنان بروزپیدا می‌کند به طوریکه نخستین آسیب فرسودگی شغلی می‌تواند با آسیب‌های بدنی نظیر: سردرد، کم خوابی و تغییرات و عادت بد غذایی خود را نشان می‌دهد و شاخص های هیجانی، نگرشی، روانی خود را نشان دهد، البته این در حالیست که در موارد حاد نیز می‌توانیم شاهد پرخاشگری، کناره گیری از دیگران، افزایش مصرف سوء دارو باشیم.

شکری در خصوص فرسودگی شغلی بیان کرد و گفت: پرستاران باید با بروز این نشانه‌ها به روان شناسان مراجعه و با راهنمایی ازآن‌ها روندی رو به کاهش برای مقابله با شرایط بحرانی در پیش بگیرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها