رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479916

چین: کرونا در دوره نهفتگی هم منتقل می شود

ساعت 24 - کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد ویروس اسرار آمیز کرونا که در شهر ووهان به شهرها و کشورهای دیگر سرایت کرده است می تواند در دوره نهفتگی هم به انسان منتقل شود.

style="text-align:justify">این کمیسیون روز یکشنبه در بیانیه ای خاطر نشان کرد بر خلاف بیماری مرگبار سارس در سال ۲۰۰۳ میلادی که به سرعت منتقل می شد این ویروس در دوره خاموشی آن که نزدیک به ۱۴ روز است به دیگران انتقال می یابد.

انتشار این بیانیه از سوی کمیسیون بهداشت ملی چین یک هشدار بسیار جدی به مردم سراسر چین و دیگر کشورها محسوب می شود که باید تدابیر کنترلی از قبیل نظافت و استفاده از ماسک و خودداری از حضور در مکان های پرازدحام و تدابیر قرنطینه را بسیار جدی تلقی کنند.

کمیسیون می افزاید: کسانی که به ویروس ناشناخته مبتلا شده اند ممکن است بزودی شناسایی نشوند زیرا علایم پس از دو هفته بروز می کند.

این کمیسیون هشدار داده است که ویروس اکنون در وضعیت خاموشی است و به این ترتیب مردم باید در انتظار شیوع گسترده در روزهای آینده باشند.

مسئولان گفته اند که نهفتگی طولانی مدت و انتقال ویروس به انسان، حتی در دوران خاموشی و پیش از بروز علایم باعث شده است تا پیشگیری، کنترل و درمان بسیار سخت تر شود.

در واقع پزشکان و پرستاران نمی دانند دقیقا چه کسانی به ویروس مبتلا شده اند حاملان ویروس هم از وجود آن در بدنشان اطلاعی ندارند تا اینکه علایم بیماری بروز کند.

اولین علامت ابتلا به این ویروس اسرار آمیز تب شدید است پس از آن در یک دوره یک هفتگی بیمار سرفه های بسیار خشک می کند و بعد از آن دچار تنگی نفس می شود.

کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرده که بسیاری از راه ها و مبادی ورودی و خروجی در نقاط مختلف چین بسته شده است.

این نهاد پزشکی و بهداشتی تصریح کرد که نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ پزشک و پرستار به ووهان در مرکز چین اعزام شده اند و در روزهای دیگر یک هزار نفر دیگر بر شمار آنها افزوده خواهد شد.

کمیسیون تاکید کرد که چون ویروس در دوره نهفتگی طولانی بسر می برد می تواند با سرعت و قدرت بیشتری باعث ابتلای گسترده تر شود و این یکی از بزرگترین نگرانی ها از شیوع وسیع آن در روزهای آتی است.

«ماشیایو وی» رییس این کمیسیون روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که دانسته های ما درباره این ویروس بسیار ناچیز است و نمی دانیم دوره جهش و تحول آن چطور است و چه مخاطراتی ایجاد می کند برای همین شیوع ادامه می یابد.

او افزود که ما به مناطق روستایی نیز نظارت داریم البته قبول داریم که کمبودهای تجهیزات و تامین بهداشتی و پزشکی وجود دارد ولی دستگاه های ذی ربط همه تلاش خود را برای رفع کمبودها بکار گرفته اند.

همزمان ادارات و نهادهای آموزش و پرورش در پکن به دانش آموزان و دانشجویان اعلام کرده اند که مراکز آموزشی تا قبل از روز ۱۷ فوریه تعطیل خواهد بود.

البته شروع رسمی بسیاری از مراکز همین روز است اما برخی از محافل آموزشی از روی سوم فوریه فعال می شدند که به آنها دستور داده شده است، تا از هر فعالیت آموزشی خودداری کنند و پیام هایی نیز برای دانشجویان در این باره ارسال شده است.

شمار مبتلایان در چین به ۲۰۳۴ نفر و در کل دنیا به دو هزار و ۸۲ نفر رسیده است و ۵۶ نفر هم به علت ابتلا به ویروس ناشناخته مهلک جان باخته اند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها