رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 483545

بازار مهارناپذیر سکه ، طلا و دلار

دلیل رکورد زنی قیمت سکه: کسری بودجه یا مجلس اصولگرا

ساعت 24 -کسری بودجه دولت در آخرین ماه سال حال دیگر مثل روز روشن است و باید ریال مورد نیاز از فروش یک کالای نقد شونده تامین شود. دولت در همین ماهای آبان تا پایان بهمن دست کم 10 هزار میلیاردتومان از محل فروش بنزین 3000 تومانی به جیب زد. با توجه به اینکه افزایش قیمت دلار می تواند تورم را بی مهارکند برخی ناظران آگاه می گویند حالا نوبت افزایش قیمت سکه است که کسری بودجه را بپوشاند.

بازار طلا
dir="RTL">این گونه شده است که قیمت هرسکه بهار آزادی از مرز تاریخی 5میلیون 400 هزار تومان نیز فراتر رفته است. نرخ هردلار آمریکا نیز اکنون در نزدیکی 14 میلیون و 500 هزار تومان پرسه می زند که در 10 ماه تازه سپری شده یک رکورد به حساب می آید. با عبور قیمت هر گرم طلای ۱۸ از مرز ۵۴۹ هزار تومان و بالا رفتن بهای هر قطعه تمام سکه طلا از سد ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، بازار سکه و طلای ایران روز پنج‌شنبه (۱ اسفند) شاهد ثبت دو رکورد تاریخی بود.همزمان با افزایش نرخ جهانی اونس طلا تا هزار و ۶۱۵ دلار و ثبت نرخ ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومانی دلار آزاد در بازار تهران، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به حدنصاب تازه ۵۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و بالاترین حد در تاریخ معاملات بازار طلای ایران رسید.همزمان با رکوردزنی قیمت طلا در بازار ایران، نرخ آزاد دلار نیز با حفظ روند صعودی روزهای اخیر خود همچنان در بالاترین حد طی ۹ ماه گذشته باقی ماند. به گزارش یورونیوز هر چند برخی فعالان بازار، افزایش دوباره نرخ ارز در ایران را متاثر از نگرانی موجود در مورد سرنوشت پرونده در حال بررسی ایران در مورد مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نشست اعضاء گروه ویژه اقدام مالی در پاریس می‌دانند ولی برخی تحلیلگران مسایل سیاسی متعقدند که افزایش احتمال پیروزی احزاب اصولگرا در انتخابات روز جمعه(۲ اسفند) مجلس ایران چشم‌انداز اقتصاد ایران را پرریسک‌تر کرده است.

صعود دلار FATF است کسری بودجه یا مجلس اصولگرا

گروهی از تحلیلگران معتقدند فارغ از هر گونه تصمیمی که در نشست جاری گروه ویژه اقدام مالی در مورد پرونده ایران اتخاذ شود، تسلط اکثریت قاطع اصولگرایان بر مجلس این کشور می‌تواند به معنی افزایش مخالفت‌ها با تعامل سیاسی و اقتصادی با غرب و تن دادن به استانداردهای بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم باشد، رخدادی که می‌تواند به افزایش فشارهای تحریم اقتصادی بر ایران بیفزاید.با این وجود برخی کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که نوسان‌های بازار ارز ایران به دلیل تسلط بانک مرکزی این کشور بر آن بیش از هر عاملی از رشد کسری بودجه دولت تاثیر می‌پذیرد و شرایط فشار حداکثری تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران چندان پتانسیل بدتر شدن نسبت به شرایط فعلی را ندارد.نشست ۶ روزه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) با هدف بررسی عملکرد کشورهای جهان برای مقابله با پولشویی و تامین مالی ترورریسم از روز یکشنبه (‍۱۹ فوریه) آغاز به کار کرد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. گروه ویژه اقدام مالی در آخرین مجمع عمومی خود در ماه اکتبر گذشته، مهلت پایانی ایران برای الحاق به معیارهای بین‌المللی مقابله با پولشویی و خروج از فهرست سیاه را تا ابتدای ماه فوریه جاری تمدید کرده بود.در چنین شرایطی با وجود گذشت بیش از یک سال از ارجاع لوایح اختلاف برانگیز میان مجلس و شورای نگهبان ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی لوایح الحاق به دو معاعده بین‌المللی مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم همچنان متوقف مانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها