رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484178

بازار سهام ایران همچنان بر خلاف جریان جهانی

خرید و فروش سهام یا غیر مستقیم دلار

ساعت 24 - رشد روزهایی که شاخص کل قیمت سهام در بازار سهام کشورهای اروپایی و آمریکایی روند کاهنده را تجربه می کند این شاخص درایران به شکل بی سابقه ای به سوی اوج پیش می رود.در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6 میلیارد و 354 میلیون سهم و حق‌ تقدم به‌ارزش 4929میلیارد تومان در 791هزار و 854نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 831واحدی در ارتفاع 503هزار و 735واحد قرار گرفت.

بورس
dir="RTL">بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خراسان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، مخابرات ایران و گروه مپنا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. به گزارش رسانه های اروپایی با شروع معاملات در بازار بورس نیویورک سه شاخص اصلی بورس آمریکا در معاملات اولیه شاهد کاهش ارزش بود. با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده‌ تر ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، شاخصها در بازارهای جهانی با افت روبرو شده و قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در هفت سال گذشته رسیده است.

شاخص فوتسی که متشکل از ۱۰۰ شرکت برتر در بریتاناست شاهد افتی معادل ۳ درصد در معاملات اولیه امروز در بازار بورس لندن بود.در این بازار بیشترین افت ارزش مربوط به سهام شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی بود؛ به عنوان مثال شرکت "ایزی جت" و شرکت خدمات مسافرتی "تی یو آی" آلمانی-بریتانیایی در معاملات امروز به ترتیب ۱۲ درصد و ۹ درصد از ارزش خود را از دست دادند.ایتالیا دارای بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در اروپاست و دست‌کم سه بیمار در این کشور جانشان را از دست داده‌اند.شاخص کل در بازار بورس ایتالیا هم ۴ درصد افت از خود نشان داد.روند مشابهی در سایر بازارهای اروپایی در معاملات امروز دیده شد؛ شاخص کل فرانکفورت آلمان و پاریس هر دو ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند. سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی در حالیست که عده‌ای نسبت به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا اظهار نگرانی کرده‌اند.

افزایش شاخص کل قیمت سهام درایران و کاهش این شاخص در جهان نشان می دهد بازار سهام ایران ارتباطی ارگانیک با بازار های سهام درجهان ندارد و یک چیز دیگری است. این جریان آیا عادی است ؟ برخی از کسانی که بدبین ترند باوردارند این روندهای ناساز را باید جدی فرض کرد و واکاوی بیشتری در بازار سهام ایران داشت. این احتمال وجوددارد مدیران بورس تهران بخواهند با رفتاری غیر اقتصادی بازار سهام را در حالت رونق نگهدارند و از طریق شرکتهای سرمایه گذاری که سهام آنها درکنترل نهادهای دولتی و نهادهای خاص است راه را برای صعود قیمت شاخص کل باز کنند؟ در باره این رشد سریع و یک باره، با توجه به عدم بهبود محسوس در فضای اقتصاد کلان کشور و همچنین متغیرهای درونی بنگاه‌ها، به نظر می‌رسد دو علت اصلی وجود دارد؛ اولین علت احتمالی، مساله انتظارات آحاد اقتصادی در رابطه با نرخ تورم و نرخ ارز در سال آینده است. با توجه به فیصله یافتن مساله استیضاح ترامپ و انتظار تشدید فشارهای اقتصادی-سیاسی ایالات متحده بر کشور (به ویژه پس از حوادث اخیر منطقه) در ماه‌های آینده که می‌تواند با افزایش محسوس نرخ ارز همراه شود، انتظارات تورمی و ارزی باعث شده تا افراد به سمت خرید سهام در بورس سوق یابند. با توجه به آنکه بازار سهام در دو سال اخیر نشان داده می‌تواند با کمی وقفه زمانی نسبت به نرخ ارز تعدیل شود (و حتی بازدهی بیشتری داشته باشد) و برخلاف بازار ارز به دور از مسائل کنترلی، نظارتی و امنیتی قرار دارد و معامله در آن از سهولت و نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار است، شمار زیادی از سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند که با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، به صورت غیرمستقیم در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند. احتمال دوم در باره رشد اخیر بورس، بیش‌ارزشگذاری سهام یا ایجاد حباب قیمتی در بخش‌هایی از بازار است. محاسبات نشان می‌دهد که قیمت برخی شرکت‌ها در ماه‌های اخیر تحت تاثیر هیجانات سهامداران رشد زیادی داشته و حتی نمونه‌هایی از رشدهای حبابی بیش از ۵۰۰ درصد نیز در بازار سهام وجود دارد. البته این موارد بسیار معدود و غالبا در شرکت‌های کوچک هستند اما به نظر می‌رسد که علت اصلی این اتفاق، ورود سرمایه قابل ملاحظه توسط افراد حقیقی و سهامداران خرد به بازار بوده است. بررسی خالص خرید (خرید منهای فروش) سهام توسط افراد حقیقی نشان می‌دهد که در پنج هفته اخیر، میزان ورود پول از جانب این افراد به بازار سهام به شدت افزایش یافته و هر هفته حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول جدید توسط این افراد به بازار وارد شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها