رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496872

بی تحرکی ترکیه در ترمیم خط لوله گاز ایران

ترکیه بی خیال گاز ایران شده است؟

ساعت 24 - نزدیک به دوماه است که گفته می شود خط لوله انتقال دهنده گاز ایران به ترکه منفجرشده است و آثاری از تحرک برای ترمیم این انفجار از سوی ترکیه صورت نگرفته است.

گاز

این تاخیر طولانی شاید دلیلی است برای نوعی ناامیدی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که از ادامه قطعی صادارت گاز ایران به ترکیه خبر داده است.او گفته "به دلیل انفجاری که در اوایل سال در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه اتفاق افتاد صادرات گاز ایران به این کشور همچنان قطع است." زنگنه همچنین گفته "اگر چه ترمیم این خط لوله بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد اما هنوز طرف ترک این خط لوله را ترمیم نکرده است".۱۲ فروردین ماه امسال به دلیل انفجاری که خط لوله گاز صادراتی ایران در خاک ترکیه اتفاق افتاد، صادرات گاز ایران به کشور همسایه به کلی متوقف شد که تا کنون هم متوقف مانده است.به گزارش رسانه ها این یازدهمین باری است که در پانزده سال گذشته این خط لوله منفجر شده است.شرکت ملی گاز ایران گفته به دلیل شیوع ویروس کرونا تعمیر این خط لوله با تاخیر آغاز شد.

تنوع خرید گاز

آیا مقامهای انرژی ترکیه بی خیال واردات گاز از ایران شده و برنامه های این کشور برای متنوع کردن واردات گاز از مناع و کشورهای دیگر به نتیجه رسیده است. به گزارش مهر، جواد سلیمانپور، کارشناس حوزه گاز، با اشاره به اینکه بررسی سبد واردات گاز ترکیه نشان می‌دهد که این کشور مبادی وارداتی خود را به طور قابل توجهی تنوع بخشیده است . افزایش واردات از جمهوری آذربایجان و به ویژه نیجریه و حتی در برخی موارد از مصر همچنین واردات ال ان جی از از آمریکا اقداماتی است که ترکیه برای تنوع بخشی به واردات گاز خود انجام داده است.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و همتای روس وی، ولادیمیر پوتین، در روز 8 ژانویه 2020 خط لوله جدید ترک استریم را برای انتقال گاز روسیه از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس اروپای جنوب شرقی و مرکزی افتتاح کردند. ترک استریم که افزایش موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه را به عنوان قطب انرژی با تلاش روسیه در سهم خواهی از بازار گاز طبیعی اتحادیه اروپا پیوند می زند، از سوی اردوغان "پروژه ای با اهمیت تاریخی" برای روابط دو جانبه توصیف شده و پوتین آن را نشانه "تعامل و همکاری به سود مردم دو کشور، مردم اروپا و کل جهان" توصیف کرده است.

خط لوله ترک استریم با ظرفیت انتقال ۳۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را در دو مسیر جداگانه به ترکیه و دیگری به کشورهای بلغارستان، صربستان و مجارستان انتقال می دهد. ترک استریم برای روسیه که در ماه گذشته پروژه خط لوله "قدرت سیبری" عظیم گاز سیبری را افتتاح کرده است، موفقیت دیگری در افزودن مسیرهای صادراتی گاز محسوب می شود. ترک استریم موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه را به عنوان قطب انرژی تضمین و جاه طلبی های آنکارا در این زمینه را با تلاش روسیه برای حضور بیشتر در بازار گاز طبیعی اتحادیه اروپا همسو می سازد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها