رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502987

بیکاری گسترده جهانی؛ دستاورد کرونا

ساعت 24 -برخی از سازمانهای بزرگ اقتصادی در هفته های تازه سپری شده تحلیل ها و پیش بینی های خو از پیامدهای گسترش کرونا براقتصاد جهان را منتشر کردند. سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی خلاصه ای از نکات این تحلیل ها راارایه ونوشته است بیکار شدن شمار قابل اعتنایی از مردم جهان بدترین پیامد منفی کروناست .

بیکاری
dir="RTL">برخی از نکات را بخوانید:

-شیوع فراگیر ویروس کرونا اقتصاد جهانی را به زانو در آورده اما قرنطینه خانگی و محدودیت هایی که به اجرا گذاشته شده به رونق بعضی کسب و کارها انجامیده است.البته این نوع موفقیت ها بدون شرط و شروط هم نبوده است. به عنوان مثال، بسیاری از مردم به خرید اینترنتی روی آورده اند که قاعدتا خبری خوش برای تجارت دیجیتال است.

- کمیسیون اروپا هر دو کشور فرانسه و ایتالیا را در معرض ریسک فرو رفتن در رکود اقتصادی می‌داند. در عین حال صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده است که بررسی‌ها حاکی از امکان وخیم‌تر شدن اقتصاد جهان دارد.

- ویروس کرونا فارغ از تمامی خطرهایی که برای انسان‌ها دارد، در این مدت که در جهان شیوع پیدا کرده، آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشورها زده است. به عنوان مثال نرخ بیکاری در آمریکا که مدت‌ها بین 3.5 تا 3.7 درصد در حال چرخش بود در آخرین گزارش اداره کار آمریکا به 4.4 درصد افزایش یافت. همچنین نه تنها شغلی ایجاد نشده بلکه به میزان ۷۰۱ هزار شغل در این کشور از دست رفته است. پیش از این نیز تعداد متقاضیان بیمه بیکاری به ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار نفر رسید که به نوبه خود رکوردی محسوب می‌شود. برخی پیش بینی‌ها می‌گویند بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار زیان مالی در انتظار آمریکا است.

- می‌گویند چین عطسه کند، اقتصاد جهان سخت بیمار می‌شود. این‌بار چین بیمار شده است؛ یک بیماری با پیامدهای گسترده جهانی. در آلمان از خطر رکود اقتصادی سخن می‌رود و در سطح جهان ممکن است نرخ رشد اقتصادی به 1.5 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود چنانچه شیوع این بیماری بزودی کنترل و مهار نشود، اقتصاد جهان از نفس بیفتد.- اتحادیه سراسری صنایع آلمان از احتمال رکود اقتصادی این کشور سخن گفته‌ است. در بیانیه این اتحادیه آمده است که هرگاه شیوع بیماری در چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ایتالیا در سه‌ ماه دوم سال جاری میلادی کنترل نشود، احتمال دارد نرخ رشد اقتصادی آلمان به نیم درصد و حتی کمتر کاهش یابد.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) حتی بر این باور است که نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال جاری می‌تواند به سه دهم درصد برسد. برخی پیش بینی‌ها می‌گویند بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد دلار زیان مالی در انتظار اتحادیه اروپاست.

- نوسانات شدید در بازارهای جهانی به حدی تحت تاثیر کرونا بود که روابط برخی پارامترها را نیز برهم ریخت. طلای جهانی تا سقف ۱۷۰۰ دلاری پرش داشت و در عین حال به زیر مرز ۱۵۰۰ دلاری نیز سقوط کرد. بازارهای سهام نیز پس از اصلاح همچنان پرنوسان ظاهر شدند و از اوج تاریخی خود در شاخص مؤسسه 500 اس اند پی که ۳۳۹۳ واحد بود به زیر ۲۴۰۰ واحد افول کردند. اوراق خزانه آمریکا نیز به شدت یک‌هفته ریزشی را تجربه کردند که به مرور بهبود یافت. جنگ نفتی نیز عاملی شد تا بهای نفت خام در اقصی نقاط دنیا به شدت افت و فضا را برای بازگشت شاخص دلار به بالای مرز ۱۰۰ واحد فراهم کند.

- با تداوم این بحران برخی اتحادیه‌های اقتصادی که با مرزهای جغرافیایی به هم وصل می‌شوند مانند اتحادیه اروپا، با آسیب‌های احتمالی بیشتری مواجه می‌شوند، اما واکنش سریع فدرال ‌رزرو در کاهش بی‌سابقه نیم درصدی نرخ بهره و اقدامات کاخ سفید و کنگره در تدوین بسته‌های سیاستی حمایتیِ مجزا برای کارگران و شرکت‌ها در آمریکا از یک‌ طرف و اقدامات دولت‌ها و مجالس ۱۰ کشور دارای نظام حکمرانی مناسب در کنار اقدامات پیشگیرانه بانک مرکزی اروپا که در ۱۸ مارس، دور جدیدی از اقدامات آن آغاز شد و نهادهای اروپایی از طرف دیگر، می‌تواند موید آمادگی این کشورها برای مدیریت بحران کرونا باشد.

- بحران کرونا به کاهش عرضه و تقاضای جهانی برای حداقل نیمی از سال ۲۰۲۰ منجر خواهد شد باوجود ضربه کرونا به اقتصاد جهانی و کاهش رشد اقتصاد جهانی، مهارت نظام‌های حکمرانی در عمده کشورهای مهم درگیر در بحران کرونا به حدی است که اقتصاد جهانی را وارد یک بحران اقتصاد جهانی مشابه سال‌های دهه ۱۹۹۰ و سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۸ یعنی سقوط دومینووار بخش‌های مهم اقتصادی نکند.

- رکود ۲۰۲۰ بحرانی متفاوت از سایر سقوط‌های اقتصادی است؛ چراکه نه تنها به دلیل پاندمیک شدن یک ویروس جدید و اثر آن بلکه در قرن اخیر اولین رکودی است که به دلیل ترکیدن حباب در بازارها ایجاد نشده است. در مجموع، کارشناسان در شرایط کنونی بزرگ‌ترین خطر را برای اقتصاد جهان "بیکاری" عنوان می‌کنند.

همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای اسپانیایی از اردوگاه‌های شلوغ آموزش نظامی در جبهه غرب شروع شد. شرایط غیر بهداشتی، به خصوص در سنگرهای مرز فرانسه، به شیوع این بیماری کمک کرد. جنگ جهانی اول در نوامبر ۱۹۱۸ تمام شد ولی با بازگشت سربازان به خانه به همراه این ویروس، جان بسیاری دیگر را در خطر قرار داد. گفته می‌شود میلیون‌ها نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

یک اپیدمی طاعون از نوع طاعون خیارکی و ویرانگرترین بیماری همه گیر تاریخ است که در دوره اوج خود بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ میلادی اروپا را درنوردید. این اولین همه‌گیری بزرگ در اروپا و دومین آن در جهان بود. تنها اولین اپیدمی‌ای که به‌طور دقیق توسط مورخان توصیف شده‌است. تعداد مرگ‌ومیر از این بیماری در این دوره کاملاً مشخص نیست، اما برآورد آن حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اوراسیا و بین ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر در منطقه اوراسیا طی این چند سال است. منابع تاریخی زیادی درباره اپیدمی طاعون سیاه در آسیا وجود ندارد. تخمین زده می‌شود که یک سوم جمعیت ایران در آن زمان کشته شدند.طاعون سیاه بحران‌های و پی‌آمدهای بسیار اقتصادی، اجتماعی و مذهبی به‌دنبال داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها