رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 509151

بیماری های مربوط به روده بزرگ

رپورتاژ تبلیغی / ​​​​روده بزرگ قسمتی از دستگاه گوارش است که بیشترین وظیفه آن جذب آب از باقی مانده مواد غذایی هضم شده (مدفوع) است.

dir="RTL" style="text-align:center">

روده کوچک غذا هضم شده را به سمت روده بزرگ هدایت می کند سپس ماده غذایی از قسمت های مختلف روده بزرگ عبور و سرانجام از کلون خارج می شود. روده بزرگ هم مانند دیگر اعضای بدن دارای بیماری های مخصوص به خود است مانند اسهال، یبوست، آپاندیست، دیورتیکولوز، گاز روده، کولیت اولسراتیو، سرطان کولورتال (روده)، بواسیر و ... است که در ادامه به صورت جداگانه به برخی از این معضلات می پردازیم:

اسهال

اسهال یکی از بیماری های شایع روده می باشد که هنگام آن حرکات روده (مدفوع) شل و آبکی است. بسیاری از انسان ها به طور معمول سالانه درگیر این بیماری می شوند که ممکن است 2 الی 3 روز به طول انجامد. اما گاهی اوقات بعضی از افراد بیشتر و با مدت زمان طولانی تر دچار بیماری اسهال می شوند که در این صورت ممکن است دارای سندرم روده تحریک پذیر یا ... باشند. سندرم روده تحریک پذیر اختلالی در عملکرد روده است که باعث می شود مدفوع خیلی آرام (یبوست) یا خیلی سریع (اسهال) در دستگاه گوارش حرکت کند.

اما معمولا اسهال به دلیل ویروسی که وارد روده می شود اتفاق می افتد. از دلایل دیگری که منجر به این بیماری می شوند عبارتند از: دیابت، استفاده بیش از حد ملین، تیروئید پرکار، پرتو درمانی و ...

علائم مرتبط با اسهال به جز مدفوع شل شامل: گرفتگی شکم، درد شکم، تب، نفخ، مدفوع خونی و ... است.

یبوست

یبوست نیز مانند اسهال یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی می باشد و به معنای حرکت سخت و خشک روده یا دفع مدفوع، کمتر از 3 بار در هفته است. همانطور که پیشتر گفته شد ممکن است یکی از علل دچار شدن به این بیماری سندرم روده تحریک پذیر باشد. از علائم دیگر آن می توان به کمبود فیبر در رژیم غذایی، نداشتن تحرک فیزیکی، استعمال برخی از دارو ها و ... اشاره کرد.

علائم مهم یبوست عبارتند از: فشار یا حس درد هنگام حرکات روده، احساس تخلیه نشدن کامل روده، انسداد روده و ...

آپاندیست

آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک به طول 5 تا 10 سانتی متر است که به روده بزرگ متصل میشود. آپاندیست تورم و التهاب دردناک آپاندیس است. آپاندیست به طور معمول با درد وسط شکم شروع می شود سپس طی چند ساعت درد به سمت راست پایین شکم حرکت می کند و جایی که آپاندیس در آن قرار دارد ثابت و شدید می شود، فشار آوردن به این ناحیه، سرفه یا پیاده روی می تواند درد شما را بدتر کند. ممکن است به خاطر این معضل اشتهای خود را از دست داده و حتی دچار اسهال و یبوست شوید. تنها راه بهبود این بیماری عمل جراحی و برداشتن اپاندیس است.

دیورتیکولوز

بیماری دیورتیکولوز به شکل بیرون زدگی های کیسه مانندی از دیواره روده است به این بیرون زدگی ها دیورتیکول و به مجموع این دیورتیکول ها دیورتیکوز گفته می شود. این بیماری در جوامع غربی رایج و اصولا به سن افراد بستگی دارد. علت بروز این بیماری انقباضات بیش از حد به دیواره روده به علت یبوست است. این بیماری معمولا علائم خاصی ندارد اما گاهی هم علائمی مانند، نفخ، درد شکمی اسهال، خونریزی و التهاب روده دارد. در اغلب موارد به علت این که علائم خاصی ندارد با کولونوسکوپی کشف می شود. این بیماری ممکن است هیچ گونه عوارضی نداشته باشد اما گاهی عوارضی مانند آبسه داخل شکم، فیستول روده، تنگی و انسداد روده به عنوان عوارض آن بروز می کند.

گاز روده

گاز روده همیشه در دستگاه گوارش وجود دارد اما زمانی که بیش از حد باشد با علائمی مانند درد همراه است که به این سبب ما متوجه این عارضه می شویم. گاز روده زمانی رخ می دهد که ما مقدار زیادی از هوا را هنگام غذا خوردن یا ... بخوریم. تجمع بیش از حد باد در داخل روده بزرگ باعث درد و گرفتگی شدیدی می شود. این گاز از کربن دی اکسید، هیدروژن و متان تشکیل شده و با بوی بسیار بدی از بدن خارج می شود.

کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو زخم و التهابی در داخل روده است که از راست روده آغاز و سرانجام کل روده را در بر می گیرد. این التهاب باعث می شود مدفوع سریع تر دفع شود و داخل روده همیشه خالی بماند این اتفاق باعث زخم شدن داخل روده و این زخم ها سبب خون ریزی و ترشح می شود. کولیت درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است و می توان علائم این بیماری را کمتر کرد. از علائم این بیماری اسهال خونی، تب، روده درد، و ... است.

صندلی توالت

یکی از راه های کاهش مشکلات روده استفاده از صندلی توالت مناسب است. صندلی توالتی که به طور خاص برای سیستم دستگاه گوارش انسان طراحی شده باشد مانند صندلی توالت آسان نشین، میتواند از معضلات و بیماری های مخصوص دستگاه گوارش پیشگیری کند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها