رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513965

در دیدار ظریف و لاوروف چه گذشت؟

ساعت 24-نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و روسیه برگزار شد.

لاوروف روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مسکو گفت: ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به رغم اراده جامعه جهانی بر این باور است که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران به درخواست واشنگتن بازگردانده می شود.

وی افزود: این تلاش ها با ابزار غیرقانونی هیچ دورنمایی برای تحقق ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که تحریم های یکجانبه غیرقانونی است و به وجهه و اعتبار سازمان ملل ضربه می زند.

لاوروف گفت: در مجموع، وسوسه برخی کشورها برای جستجوی مقصران در مسائل داخلی این کشورها افزایش می یابد. تلاش برخی کشورها برای استفاده از وضعیت جاری برای پیشبرد منافع زودگذر و سودجویانه و تسویه حساب با دولت های نامطلوب یا رقبای ژئوپلیتیکی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: به رغم بسیاری مخالفت ها، تحریم های یکجانبه همچنان از سوی برخی کشورها بکار گرفته می شود که به وجهه شورای امنیت سازمان ملل خدشه وارد می کند.

گفتنی است آمریکا و اتحادیه اروپا از تحریم های یکجانبه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و این تدابیر بدون تایید شورای امنیت بکار گرفته می شود و به همین دلیل غیرقانونی است.

روسیه از آلمان درخواست دسترسی به ناوالنی کرد

وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه حدود ۱۰ روز پیش از دولت آلمان درخواست دسترسی بخش کنسولی سفارت این کشور در برلین به الکسی ناوالنی کرد که مدتی در بیمارستان برلین بستری شده بود.

وی افزود: ما هیچ پاسخی از دولت آلمان برای درخواست خود در مورد ناوالنی دریافت نکردیم. به همین دلیل امیدواریم که شرکای ما متوجه شوند که گفت و گوی با ما از موضع برتر که حتی به خود زحمت نمی دهند به درخواست قانونی ما پاسخ دهند و فقط متکبرانه خواسته خود را مطرح می کنند بی فایده است.

وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه روابط خوبی داریم، به روند رو به توسعه همکاریهای دو کشور اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در عرصه مبارزه با کرونا هم همکاریهای خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در دیدار امروز، همکاریهای دو کشور در عرصه های حمل و نقل و روادید و رفت و آمد دانشجویان و تاجران را بررسی کردیم.

ظریف خاطرنشان کرد: در مذاکرات با وزیر امور خارجه روسیه،در خصوص موضوعات مربوط به انرژی، اقتصادی، بانکی و نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه گفت و گو و تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما درباره برجام گفت وگو کردیم، افزود: به نقش کلیدی روسیه و تلاش های مخرب آمریکا و توافق در شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تحریم ایران اشاره کردیم که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو با آن مخالفت کردند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا متحمل شکست شده است و روسیه و چین در این روند نقش بسیار مهم داشتند. ما از این نقش روسیه قدردان هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: تلاش های واشنگتن برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، با مخالفت جامعه جهانی روبرو شد و به آنها (مقامهای آمریکایی) گفته شد که آنها چنین اجازه ای را ندارند.

ظریف با اشاره به اینکه آمریکا در ماه آینده میلادی ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده خواهد داشت، اضافه کرد: امیدواریم مقابله با تلاش های غیرقانونی آمریکا در شورای امنیت ادامه بیابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد که در مذاکرات امروز در مورد افغانستان گفت وگو شد و مذاکرات دو کشور در این مساله ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت که مذاکرات در ادامه گفت و گوهای آستانه برای حل مسائل سوریه ادامه دارد و سه کشور در روند حل و فصل سیاسی این مسائل مشارکت دارند و بر این باورند که حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها