رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530203

شانس فیلم مجید مجیدی در اسکار چقدر است؟

ساعت24- قانون جدید آکادمی، می تواند شانس نماینده سینمای ایران برای درخشش در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ را افزایش دهد.

اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرده امسال به دلیل شرایط همه گیری ویروس کرونا رای گیری مقدماتی شاخه بهترین فیلم بین المللی این جوایز را به صورت مجازی برگزار خواهد کرد و تعداد فیلم های راه یافته به فهرست کوتاه از ۱۰ فیلم به ۱۵ فیلم افزایش داده است.

امسال بیش از ۹۰ کشور فیلم برگزیده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی جوایز اسکار به آکادمی معرفی کرده اند و سینمای ایران نیز فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی را پس از نمایش موفق در جشنواره ونیز به عنوان نماینده رسمی خود در این جوایز برگزیده است.

فیلم مجیدی که در بخش رقابتی ونیز ۲۰۲۰ رونمایی شد و یکی از نامزدهای شیر طلایی بود، در نهایت موفق به کسب جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه برترین بازیگر نوظهور از این جشنواره برای روح الله زمانی شد. حالا با افزایش تعداد فهرست فیلم های کوتاه به ۱۵ فیلم، شانس سینمای ایران نیز برای قرار گرفتن در این فهرست افزایش یافته است.

مجیدی که در سال ۱۹۹۸ به عنوان اولین فیلمساز ایرانی با فیلم «بچه های آسمان» به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی زبان راه یافت امسال نیز این فرصت را دارد تا برای دومین بار، فیلم خود را جمع برترین آثار بین المللی سال سینمابی جهان ببیند.

نشریه ورایتی پیش از این با انتشار فهرستی از ۱۰ شانس برتر کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و سوم، جایگاه نهم را به فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» نماینده ایران در این دوره از جوایز سینمایی اسکار اختصاص داد.

در این پیش بینی، «راند دیگر» به کارگردانی «توماس وینتربرگ» که نماینده دانمارک در این دوره از جوایز اسکار است، به عنوان بخت نخست کسب جایزه اسکار بین‌المللی ۲۰۲۱ معرفی شده و «دیگر اینجا نیستم» ساخته «فرناندو فریاس» (مکزیک)، «دو نفر از ما» اثر «فیلیپو منگتی» (فرانسه)، «خواهر کوچک من» به کارگردانی «استفانی چات» و «ورونیک ریموند» (سوئیس) و «شب پادشاهان» اثر «فیلیپ لاکوت» (ساحل عاج)، «رفقای عزیز» به کارگردانی «آندری کونچالوفسکی» (روسیه)، «کجا می‌روی آیدا؟» ساخته «یاسمیلا ژبانیچ» (بوسنی هرزگوین)، «یک خورشید» ساخته «چانگ مونگ هونگ» (تایوان)، «خورشید» ساخته «مجید مجیدی»(ایران) و «شارلاتان» اثر «آگنیژکا هالند» (چک) به ترتیب دیگر شانس های اصلی این شاخه معرفی شده اند.

«اسکات فینبرگ» تحلیگر جوایز سینمایی از نشریه هالیوود ریپورتر نیز در جدیدترین پیش بینی خود از شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ فیلم های «راند دیگر» (دانمارک)، «دیگر اینجا نیستم» (مکزیک)، «دو نفر از ما» (فرانسه)، «رفقای عزیز» (روسیه) و «کولکتیو» (رومانی) را ۵ فیلم پیشتاز این شاخه معرفی کرده است و فیلم «خورشید» نماینده سینمای ایران را به همراه فیلم های «شب پادشاهان» (ساحل عاج)، «خواهر کوچک من» (سوئیس)، «سیب ها» (یونان)، «کجا میروی آیدا؟ (بوسنی و هرزگوین)، «شارلاتان» (چک)، «شب» (ایتالیا)، «یک خورشید» (تایوان) و «عامل جاسوس» (شیلی) را از شانس های اصلی حضور در فهرست کوتاه اسکار ۲۰۲۱ در این شاخه معرفی کرده است.

فهرست کوتاه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۹ فوریه (۲۱ بهمن) اعلام می شود.

نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها