رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530330

بازار انرژی زیر نگاه عباس ملکی *

پشت بازار نفت به چین گرم است

ساعت 24 - قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه‌های آتی در روز سه‌شنبه هفته قبل به بالاترین قیمت در ۱۱ ماهه اخیر یعنی ۵۷ دلار در هر بشکه رسید و پس از آن کمی کاهش نشان داد. یکی از دلایل آن می‌تواند تقویت دلار در برابر ارزهای دیگر در هفته قبل باشد.

عباس
an dir="RTL">انبارهای ذخیره نفت‌خام در آمریکا و سنگاپور تا اندازه‌ای سبک شد. اما روز جمعه مجددا قیمت نفت کاهش نشان داد و نفت برنت به ۵۵/۵۰ دلار هر بشکه رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز روز جمعه با قیمت ۵۲/۸۶ دلار در هر بشکه معامله شد. از دلایل کاهش می‌توان واردات کمتر چین به علت قرنطینه مجدد در برخی از شهرها و رو آوردن برخی از سرمایه‌ها در آمریکا به خرید اوراق قرضه دولتی دانست.

هدیه سال نو عربستان به بازار

وزیر نفت عربستان سعودی بالا رفتن قیمت نفت در روزهای اخیر را به دلیل همکاری نزدیک عربستان و روسیه در چارچوب اوپک‌پلاس می‌داند. در چارچوب توافق اخیر اوپک‌پلاس هر ماه مقدار ۵٠٠ هزار بشکه در روز از توافق کاهش قبلی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس کاسته می‌شود. در آخرین جلسه وزرای نفت و انرژی اوپک‌پلاس روسیه، امارات عربی متحده و قزاقستان معتقد بودند که بیشتر از ۵٠٠ هزار بشکه در روز باید تولید این ائتلاف افزایش یابد زیرا قیمت نفت با توجه به گذر کردن از ۵۵ دلار هر بشکه به معنای آن است که تولید نفت شیل کاملا اقتصادی شده و سرمایه‌های جدید به این بازار تزریق می‌شود. عربستان سعودی با این نظر مخالف بوده و به‌طور یکجانبه اعلام کرد از فوریه مقدار یک میلیون بشکه در روز از تولید خود خواهد کاست. الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه این اقدام عربستان را هدیه سال نو برای بازار نفت دانست. نتیجتا روسیه و قزاقستان اجازه یافتند مقداری به تولید خود در ماه فوریه اضافه کنند و بقیه کشورها به اندازه ژانویه تولید خواهند کرد. مجموعا ١٩ کشور عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه فوریه ٣۴ میلیون بشکه در روز تولید خواهند داشت که این مقدار هشت میلیون بشکه کمتر از اکتبر ٢٠١٨ است. انتظار می‌رود تولید اوپک‌پلاس در ماه مارس به ٣۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اجلاس بعدی اوپک ۴ مارس ٢٠٢١ خواهد بود.

سرنوشت مبهم سوخت‌های فسیلی در واشنگتن

در آمریکا رییس‌جمهور منتخب از قصد خود برای انجام یک بسته مالی در حمایت از اقتصاد آمریکا به مبلغ ٢٠٠٠ میلیارد دلار خبر داد. این حجم از پول می‌تواند تقاضا برای خرید کالا را افزایش داده که خود به افزایش تقاضا برای نفت خواهد انجامید. در عین حال آمار اخیر حاکی از آن است که مجددا بیکاری در آمریکا افزایش یافته است

نقش چین

آمار نشان می‌دهد که با وجود آنکه همه کشورها در ٢٠٢٠ به لحاظ اقتصادی دارای کارکرد کمتر و رشد اقتصادی منفی بودند، این سال برای چین چندان بد نبوده است. به صورت کلی در این سال صادرات کالاها و خدمات از چین نسبت به ٢٠١٩ معادل ۳/۵ درصد رشد داشته است. واردات نفت‌خام نیز ۷/۳ درصد در ٢٠٢٠ افزایش داشت هر چند در مقابل واردات کل کالاها به چین ۱/۱ درصد کمتر شده است. همچنین گزارشی از موسسه صلح استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد که حجم مبالغی که دولت چین در بخش نظامی هزینه می‌کند در ٢٠١٩ تا ٢۴٠ میلیارد دلار افزایش داشته است. به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از تولید و واردات نفت و گاز چین توسط بخش دولتی انجام می‌شود، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از مقدار مصرف انرژی در بخش نظامی چین داشت. با توجه به تسلط ارتش بر بخش‌های وسیعی از اقتصاد چین و به‌خصوص در شرکت‌های سرمایه‌گذاری دخیل در بخش انرژی، نیازمند پژوهشی دقیق در زمینه ارتباط بخش صنایع نظامی، سرکت‌های سرمایه‌گذاری و مصرف نفت و گاز در چین هستیم. در تحولی دیگر دونالد ترامپ آخرین ضربه‌های خود را به چین وارد کرد. دولت آمریکا ٩ شرکت بزرگ چین را به بهانه فعالیت این شرکت‌ها در دریای چین جنوبی مورد تحریم قرار داد. مدیران شرکت‌های دولتی، برخی از مسوولان حزب کمونیست چین و برخی از فرماندهان چینی مشمول این تحریم شدند. یکی از این شرکت‌ها شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC )است.

قیمت LNG بر مدار صعود

قیمت گاز طبیعی مایع شده (LNG) در مناطق مختلف جهان به شدت افزایش یافت. علت اصلی آن سرد شدن یکباره هوا در آمریکای شمالی و اروپا است. قیمت LNG در شرق آسیا از هفته‌های قبل افزایش یافته بود. برخی از مصرف کنندگان LNG به تدریج از خریدهای تک محموله به سمت خریدهای درازمدت همراه با قیمت‌های وابسته به نفت‌خام کوچ می‌کنند.

تحلیلگرارشد انرژی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها