رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 534041

بایدن اولین گفتگو با همتای چینی را انجام داد

ساعت 24-روسای جمهور آمریکا و چین نخستین تماس تلفنی خود به عنوان دو رهبر را برگزار کردند و در جریان آن جو بایدن تاکید کرد که یک منطقه هند-اقیانوس آرام آزاد یک اولویت است و شی جینپینگ هشدار داد که رویارویی برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی همچنین بر نگرانی‌های اساسی خود نسبت به آنچه آنها را اقدامات "ناعادلانه و اجباری" پکن، اقدامات "سرکوب‌گرایانه‌اش" در هنگ‌کنگ، "نقض‌های حقوق بشری" گزارش شده‌ در سین‌کیانگ و افزایش اقدامات "تهاجمی و زورگویانه‌اش" در منطقه از جمله نسبت به تایوان خواند، تاکید کرد.

وزارت امور خارجه چین درباره این تماس تلفنی که صبح امروز (پنج‌شنبه) به وقت پکن و عصر چهارشنبه به وقت آمریکا انجام شد، گفت: شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به بایدن گفت که رویارویی برای هر دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود و هر دو طرف باید برای اجتناب از قضاوت‌های نادرست چاره‌ای بیندیشند.

شی جینپینگ اظهار کرد: همکاری تنها گزینه برای هر دو کشور است چرا که یک رویارویی و درگیری منجر به یک فاجعه برای کل جهان می‌شود. همکاری چین-آمریکا از بسیاری جهات به نفع هر دو کشور و کل جهان است. یک رویارویی میان چین و آمریکا بدون شک فاجعه‌ای برای هر دو کشور و برای کل جهان خواهد بود.

اما شی جینپینگ لحن قاطعانه و تند خود نسبت به هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تایوان را حفظ کرد و به بایدن گفت: اینها موضوعات مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی چین هستند و طرف آمریکایی باید به منافع اساسی چین احترام بگذارد. من امیدوارم آمریکا در این رابطه با احتیاط رویکردی اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: آمریکا و چین باید برای حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-پاسیفیک با یکدیگر همکاری کنند. در شرایط بی‌ثباتی کامل در اوضاع بین‌المللی، چین و آمریکا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسؤولیت ویژه‌ای برعهده دارند. این دو کشور باید به صورت مشترک از صلح و ثبات منطقه‌ای در منطقه آسیا-پاسیفیک حفاظت کنند و مشارکت تاریخی در صلح و توسعه بین‌المللی داشته باشند.

این دو رهبر همچنین نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود را یک نشانه مثبت برای کل جهان دانستند. آنها توافق کردند تا ارتباط نزدیک درخصوص روابط دوجانبه و مسائل مربوط به منافع مشترک را حفظ کنند.

شی جینپینگ در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: در حال حاضر روابط آمریکا-چین در شرایط دشواری قرار دارد و امیدوارم آمریکا برای بهبود و توسعه روابط دوجانبه با چین تلاش کند.

وی همچنین تاکید کرد: ممکن است چین و آمریکا اختلاف نظرهایی داشته باشند اما این اختلافات باید بر مبنای احترام متقابل و برابری حل شوند. پکن و واشنگتن باید مکانسیم‌های مذاکره را از سر بگیرند و به منظور اجتناب از قضاوت‌های نادرست، اقدامات یکدیگر را به درستی درک کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها