رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537540

نگاهی به بزرگ‌ترین اسپانسرهای پیراهن به بهانه خداحافظی پیرلی و اینتر

پیراهن‌هایی که عاشق‌شان بودیم

ساعت 24-به مناسبت خداحافظی اینتر با پیرلی به عنوان اسپانسر بعد از سال‌ها، برخی از بزرگ‌ترین اسپانسرهای پیراهن‌ در تاریخ فوتبال را با هم مرور می‌کنیم.

10- بایرن مونیخ و T-Mobile
سال‌های همکاری 2002 تا کنون
مدت‌هاست که غول منطقه باواریا پیراهن‌هایی با برند T-Mobile وارد زمین می‌شوند. ما حاضریم شرط ببندیم که شما آخرین اسپانسر بایرن قبل از این شرکت را هم به خاطر خواهید آورد. زیرا آن هم یک همکاری خاطره‌انگیز بود. بله! درست است. اوپل! در حالی که این برند نسبت به برخی دیگر از حامیان مالی بزرگ در لیست کمتر چشم‌نواز است و همچنین متعلق به یک دوره نوستالژیک نیست، اما طول عمر همکاری بایرن با این شرکت جالب توجه است. T-Mobile تقریبا ۲۰ سال است همه‌چیز را تمیز و قابل احترام نگه داشته است. در این مدت بایرن با کسب ۱۳ عنوان قهرمانی بوندسلیگا و دو لیگ قهرمانان اروپا یکی از بهترین تیم‌های فوتبال اروپا بوده است. باستین شواین اشتاینگر، فیلیپ لام، میشاییل بالاک، آرین روبن، فرانک ریبری و رابرت لواندوفسکی برخی از بهترین باشگنانی هستند که پیراهنی با برند سفید T-Mobile به تن کرده‌اند. به‌طور خلاصه شرکت ارتباطات سیار آلمان بازاریابی فوق‌العاده‌ای ضمن همکاری با بایرن داشته و ما نمی‌توانیم موفقیت‌های تیم را بدون این برند در جلو و وسط پیراهن تیم در نظر بگیریم.

9- بوکاجونیورز و Quilmes.
سال‌های فعالیت 1995 تا 2001
در سال 1995 بوکاجونیورز با نایکی و Quilmes قراردادهای حمایت مالی امضا کرد. دومی یک نوع آبجوی محلی آرژانتینی است که در استان بوینس آیرس تولید می‌شود. بوکاجونیورز بلافاصله با این دو مارک ارتباط قوی برقرار کرد. این محصول به دلیل محلی بودن یک نوع اصالت خاص برای تیم به وجود آورد. ضمن اینکه از لحاظ بصری نیز جلوه زیبایی به پیراهن آبی و زرد معروف بوکا بخشید. این حتی باعث شد کمتر در مورد موفقیت‌هایی که تیم با این لباس به دست آورده یا بازیکنان بزرگی که این پیراهن را بر تن کردند، مثل خوان رومن ریکلمه، بحث شود و از همه بیشتر به زیبایی‌شناسی برند و لباس توجه کنند.

8- پی‌اس‌وی آیندهوون و فیلیپس
سال‌های فعالیت 1981 تا 2016
احتمالا با خودتان فکر می‌کنید مگر هنوز فیلیپس حامی پی‌اس‌وی نیست؟ ما هم همین فکر را می‌کردیم. اما در واقع بیش از پنج سال است که اسپانسر تیم هلندی دیگر فیلیپس نیست. نوارهای قرمز و سفید پی‌اس‌وی کاملا با برند فیلیپس برای مدت طولانی هماهنگ شده بود و همه تصور می‌کردیم این برند بخشی از خود طراحی کیت است. دهه 80 و ۹۰ برای فوتبال هلند یک دوره طلایی خاص بود و افرادی مانند فیلیپ کوکو، لوک نیلیس، رونالدو نازاریا و رود فن‌ نیستلروی شکوهی خاص به تیم آیندهوون می‌دادند. فیلیپس هنوز از استادیوم پی‌اس‌وی حمایت مالی می‌کند.

7- نیوکاسل و Newkie Brown.
سال‌های فعالیت 1994 تا 2000
برند Newkie Brown بافتی مانند خورشید داشت. نیوکاسل براون بدون شک محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندی است که از شمال غربی انگلستان آمده است. یعنی جایی دقیقا پشت سر باشگاه نیوکاسل. بنابراین این اتفاق که همراهی این دو در باشکوه‌ترین دوره باشگاه در لیگ برتر رقم خورد، یک واقعیت زیبا بود. جدا از اینکه این برند یک نوشیدنی خوشمزه از آن منطقه است دارای برندی عالی نیز هست. این ممکن است طولانی‌ترین معامله اسپانسری تاریخ نباشد. چیزی که در اواخر دهه ۹۰ و به مدت ۶ سال طول کشید اما یکی از خاطره‌انگیزترین آنهاست.

6- آژاکس و ABN - Amro
سال‌های فعالیت 2008-1991
تنها حامی مالی عمودی در جهان فوتبال که زمان پیـــدایــــشش برمی‌گردد به سال 1991. ABN-Amro یک بانک هلندی است که در آمستردام مستقر است. شهری که آژاکس از آنجا می‌آید. تیمی که از نظر جذابیت کیت‌های تیم‌های ورزشی‌اش یکی از معیارهای دنیای فوتبال شناخته می‌شود. به نوعی تصمیم به عمودی‌نویسی برند با توجه به سبک سنتی لباس آژاکس منطقی بود. سبکی شامل دو ستون سفید در دو طرف یک بلوک قرمز. نحوه نوشتن متن این برند واقعا تحسین‌برانگیز است. ممکن است کسانی که در خارج از هلند زندگی می‌کنند قادر نباشند که آن لوگو را از بالا بخوانند اما همه به اتفاق به یاد می‌آورند که یک چیز عمودی روی لباس آژاکس نوشته شده بود. این به نوعی جنبه‌ای قابل تشخص به پیراهن این تیم بخشیده بود و برندی فراموش نشدنی به حساب می‌آید.

5-لیورپول و کارلسبرگ.
سال‌های فعالیت 1992 تا 2010
18 سال به عنوان طولانی‌ترین قرارداد حمایت مالی پیراهن در لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آید. کارلسبرگ از ابتدای شروع لیگ برتر روی لباس لیورپول آمد و تا سال‌ها با انتظار ناامیدانه‌ای در حسرت قهرمانی لیورپول در لیگ برتر ماند. این مارک آبجوی دانمارکی در سال ۲۰۱۰ از ادامه همکاری با قرمزهای آنفیلد منصرف شد و لیورپول با Standard Chartered که از لحاظ جذابیت دست کمی از کارلسبرگ ندارد شروع به همکاری کرد. هنوز هم کارلسبرگ یک برند زیبا برای پیراهن به حساب می‌آید. آنها ممکن است عنوان قهرمانی لیگ برتر را از دست داده باشند اما برای ثبت دوران خاطره‌انگیز درام‌های زیادی دارند. سه‌گانه سال ۲۰۰۱ یا فینال استانبول از این جمله است. ستاره‌هایی نظیر استیون جرارد، مایکل اوون، استیو مک‌منمن، رابی فاولر و بسیاری از ستاره‌های دیگر در دهه ۹۰ و دهه آغازین قرن این لباس را بر تن کردند. حمایت کارلسبرگ در این راه نقش خودش را به خوبی ایفا کرد.

۴- آث میلان و Opel
سال‌های فعالیت ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶
برخلاف تصور عمومی نمادین‌ترین مارک تجاری اسپانسر روی پیراهن میلان تبدیل به چیزی بیشتر از یک همکاری مالی شد و یک سبک فوتبالی را شکل داد. تولیدکنندگان اتوموبیل‌ آلمانی Opel همزمان حمایت مالی از بایرن مونیخ و پی‌اس‌جی را هم در دهه ۹۰ برعهده داشتند اما همکاری آنها با میلان است که باعث می‌شود آدم‌ها هیجان‌زده شوند. دوره ۱۲ ساله همکاری این دو یک دوره موفقیت‌آمیز بزرگ در تاریخ فوتبال است. میلان در این مدت ۴ قهرمانی سری آ، یک قهرمانی کوپا ایتالیا و دو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. بازیکنانی مانند بارسی، مالدینی، نستا، کافو، پیرلو، شوچنکو، کاکا، سیدرف و استام با این پیراهن در ایتالیا و اروپا جولان می‌دادند. با این حال آنها یک خاطره بسیار غم‌انگیز نیز از پوشیدن پیراهنی با مارک Opel به یاد دارند. همان شبی که مقابل لیورپول کارلسبرگ پوش در فینال استانبول بازی سه هیچ برده را واگذار کردند.

۳- منچستریونایتد و شارپ
سال‌های فعالیت ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۱
سال‌های اولیه منچستر یونایتد تحت هدایت سر الکس فرگوسن با شارپ گره خورده است. کامبک در نیوکمپ، نبرد با آرسنال، فرگی تایم، کلاس ۹۲ و ضربه کونگ فوی اریک کانتونا همه با لباسی بود که روی آن شارپ نوشته بود. مشارکت از آنجا آغاز شد که شرکت الکترونیکی ژاپنی از اوایل دهه ۱۹۷۰ کارخانه‌ای در منطقه نیوتن هیث منچستر به راه انداخت. برند و باشگاه همزمان آرزو داشتند که جهان را فتح کنند و از سال ۱۹۸۲ همکاری باهم را آغاز کردند. می‌توان ادعا کرد هیچ قرارداد اسپانسری دیگری تاکنون این‌چنین جادویی شکوه یک باشگاه را رقم نزده است. کین، بکهام، کانتونا، گیگز، هیوز، رابسون، اشمایکل، نویل، اسکولز و بسیاری ستاره دیگر لیست بازیکنانی است که به آن پیراهن و برند جلوه بی‌نظیری می‌بخشیدند.

۲- فیورنتینا و نینتندو.
سال‌های فعالیت ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹
خیلی کوتاه اما آه! بسیار شیرین! هیچ قرارداد اسپانسری در این لیست وجود ندارد که مدت زمان کمتری نسبت به همکاری فیورنتینا و نینتندو داشته باشد اما احتمالا بتوان مواردی را پیدا کرد که از نظر سبک‌شناسی قابل احترام باشد. به نشانه راه‌اندازی کنسول بازی N64 در اروپا، نینتندو دو سال پیراهن تیم شهر فلورانس را تزیین کرد. کیت‌های بنفش اسیدی فیورنتینا در آن سال‌ها یکی از جالب‌ترین چیزها در فوتبال بود. به آن لباس یکی از تغییردهنده‌ترین کنسول‌های بازی رایانه‌ای را اضافه کنید تا بفهمید چه چیز جذابی از آب در می‌آمد. همزمان با این تصور احتمالا تصاویر بازی‌های نینتندو و کاراکترهای بامزه‌اش به ذهن خطور می‌کند و شاید حتی قطره اشکی نوستالژیک نیز از دیده روان شود. باید به یاد داشته باشیم هیچ چیزی از فلورانس بیرون نمی‌آید مگر اینکه یک اثر هنری باشد. هیچ‌کدام از ما مونالیزا را فراموش نکرده‌ایم

۱- اینتر و پیرلی
سال‌های فعالیت از ۱۹۹۵ تاکنون
هنگامی که پیرلی تولیدکننده ایتالیایی تایر اعلام کرد قرارداد اسپانسری پیراهن را با اینتر در آخر فصل جاری به پایان می‌برد، موجی از احساسات جامعه فوتبال را تحت‌تاثیر قرار داد. در جایی که وسواس‌های مالی همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داده بودند این همکاری نوعی سمبل به حساب می‌آمد. پیرلی و اینتر از سال ۱۹۹۵ دو عضو جدانشدنی به حساب می‌آمدند. در طول این مدت اینتر موفق به کسب تعداد بی‌شماری قهرمانی در سری آ و لیگ قهرمانان اروپا شده بود. آنها سه‌گانه را هم با همین پیراهن جشن گرفتند. بازیکنانی مانند پل اینس، خاویر زانتی، رونالدو، تولدو، اسنایدر، آدریانو لوکاکو و ستاره‌های بی‌شمار دیگری نمایندگی این رابطه دو طرفه را برعهده داشتند.
فقط طول عمر نیست که پیرلی را برجسته می‌کند. زیبایی‌شناسی ترکیب پیراهن آبی و مشکی با آن برند شیک و تمیز یکی دیگر از دلایل تحسین این همکاری بوده است. برندی که تقریبا همیشه به رنگ سفید روی کیت خانگی اینتر نقش می‌بست و حتی وقتی قرار بود رنگش را بنا به شرایط عوض کند، به سیاه و آبی و حتی طلایی نتیجه همانطور جالب از آب درمی‌آمد. پیرلی قرارداد خود را از دست داده زیرا اینتر به دنبال بهبود قرارداد تا سقف 10 میلیون پوند دیگر در سال بود که از عهده پیرلی برنمی‌آمد. ما فقط امیدواریم که حرص و طمع پول آنها را به آغوش یک اسپانسر غیرجذاب نیندازد. ما همه آنجا بوده‌ایم...
منبع: فورفورتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها