رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542301

قاچاق چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

ساعت24-کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثر قاچاق بر بورس گفت: قاچاق، زمان، نیروی انسانی و زحمات تولیدکنندگان را از بین می‌برد.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قاچاق چه اثری روی بازار سرمایه می‌گذارد؟ بیان کرد: قاچاق باعث عدم شفافیت در فرایند تولید و فروش و حتی تعیین نرخ فروش می‌شود، صدمات غیرقابل جبرانی به شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند و ذی نفع‌هایشان وارد می‌کند.

او افزود: این شفافیت را می‌توان در تفاوت گزارش اطلاعات در کدال ببینیم، برای مثال چیزی که در کدال برای صنعتی گزارش شده است، گاهی با قیمت بسیار بالاتر در بازار آزاد ارائه می‌شود و این مابه تفاوتی که در بین آن گزارش منتشر شده و بازار آزاد وجود دارد، باعث می‌شود منافع حاصل از سود در اختیار تولیدکننده قرا نگیرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثرات قاچاق بر روی تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان با صرف زمان، توان و نیروی انسانی به تولید کالا می‌پردازند، اما با یک نظام قیمت گذاری و سود مختصری که تعیین می‌کنند، زحمت چندین ساله یک تولیدکننده را از بین می‌برند و این عامل باعث می‌شود که کنترل عوامل تولید از دست تولیدکنندگان خارج شود و ممکن است یک رقیب ناخواسته‌ای در فضای قاچاق برای تولیدکنندگان ایجاد شود که این می‌تواند بدترین ضربه را به تولیدکنندگان بزند.

او افزود: تعرفه‌هایی که به منظور چرخه‌های حمایتی به صورت سقف و یا کف اقتصادی وضع می‌شود، به چین وآمریکا برمی‎گردد که برای کنترل نظام اقتصادی خود تعرفه‌هایی را وضع کرده‌اند، پس قاچاق نظام اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و قیمت گذاری را محدود می‌کند. سود حاصل از این کار به صورت نانوشته و نامحسوس عاید شخص و اشخاصی می‌شود که در این موضوع نقش دارند.

آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قاچاق برروی کدام صنایع بیشترین اثر را دارد؟ تصریح کرد: بی شک قاچاق روی صنعت حمل و نقل و لوازم یدکی، اثر می‌گذارد نکته قابل توجه این است که قاچاق در لوازم خوردو بیشتر اتفاق می‌افتد تا خود خودرو، در محصولات و مواد اولیه دارویی و غذایی نیز شاهد قاچاق هستیم، حتی قاچاق در تجارت بین الملل نیز وجود دارد، مثل قاچاق مواد مخدر که البته مواد مخدر زیر مجموعه قاچاق دارویی قرار می‌گیرد، ولی در کل می‌توانیم بگوییم که قاچاق نظام اقتصادی و شفافیت آن را زیر سوال می‌برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها