رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542784

آنتونی بلینکن برای رایزنی در مورد کیفیت خروج نظامیان امریکایی به افغانستان رفت

مسیر صلح یا بازگشت به باتلاق جنگ‌های داخلی

ظریف: طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ناممکن است

ساعت 24-دولت ایالات متحده امریکا تصمیم گرفته است که نیروهای خود را تا شهریور ماه سال جاری از خاک افغانستان خارج کند، تصمیمی که عمدتا با استقبال دولت‌های منطقه و دولت افغانستان مواجه شده است و همرزمان امریکا در ناتو هم اعلام کرده‌اند که با پیروی از تصمیم امریکا همه نظامیان خود را از خاک افغانستان خارج می‌کنند.

خبر
اما با ادامه جنگ و خشونت‌ها در سراسر افغانستان، سوال بزرگی در مورد وضعیت امنیتی این کشور بعد از خروج نیروهای خارجی وجود دارد. با اصرار امریکا بر خروج از خاک افغانستان در ۵ ماه آینده، فرآیند سخت و پیچیده‌ای در مقابل مردم افغانستان قرار گرفته است تا در یک فرآیند انتقالی از فرو غلتیدن مجدد این کشور در باتلاق جنگ‌های داخلی که ۴۰ سال جلوی توسعه و آبادانی افغانستان را گرفته است، اجتناب کنند.درست ساعاتی بعد از انتشار بیانیه جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا مبنی بر آغاز روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان براساس تعهد امریکا در توافق دوحه با طالبان از یکم ماه مه و تکمیل این فرآیند تا بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شد. به نوشته رسانه‌ها، وزیر خارجه امریکا در این سفر درخصوص دستور کار نشست پیش روی دولت افغانستان با گروه شبه‌نظامی طالبان در استانبول و برنامه‌ریزی برای کیفیت خروج نظامیان امریکایی بر اساس برنامه اعلام شده ۵ ماهه گفت‌وگو خواهد کرد. بلینکن در نشستی با خبرنگاران در کابل تاکید کرده است که خروج امریکا به معنای بازگشت افغانستان به دوران جنگ‌های داخلی نخواهد بود. همزمان با این تحولات روز جمعه، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در نشست سالانه ریسینای هند که امسال به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، از تصمیم امریکا برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان استقبال و آن را یک اقدام مثبت توصیف کرد. ظریف به طالبان هشدار داد که باید رویکرد خود را به گفت‌وگوهای صلح تغییر دهد، چراکه شرایط افغانستان دیگر امکان بازگشت به دهه ۱۹۹۰ ندارد.

اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان نیز روز جمعه در سخنانی تاکید کرد که توپ مذاکرات در زمین طالبان است. او گفت: «ما به گفت‌وگو متعهد هستیم. توپ اکنون در میدان طالبان است. ما برای استانبول کاملا آماده‌ایم. در این باره اجماع ملی و حکومتی وجود دارد. اکنون می‌بینیم که طالبان چه راهی را برمی‌گزینند. موضوع این است که کمیته سیاسی طالبان، از کمیته نظامی آنها نمایندگی نمی‌کند و فرماندهان طالبان هنوز صلح را اجتماعی نساخته‌اند.»خروج نظامیان امریکایی در حالی اعلام شده است که به‌رغم توافق امریکا با گروه شبه‌نظامی طالبان و بیش از شش ماه مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان، کوچک‌ترین بهبودی در وضعیت امنیتی افغانستان ایجاد نشده است و خشونت و خونریزی در این کشور با شدت ادامه دارد. دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هفته گذشته در گزارشی خبر داد که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ۵۷۳ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۱۲۱۰ تن دیگر زخمی شدند که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همزمان طالبان اعلام کرده است که قصد ندارد تا پیش از خروج نظامیان خارجی از خاک افغانستان در هیچ نشست جدیدی مشارکت کند. این بیانیه طالبان دورنمای برگزاری نشست میان دولت افغانستان و طالبان را که قرار بود در طول روزهای آینده در استانبول ترکیه به ابتکار امریکا برگزار شود، در هاله‌ای از ابهام برده است.
فصل تازه روابط استراتژیک امریکا و افغانستان
محور گفت‌وگوهای آنتونی بلینکن در کابل با رییس‌جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در مورد آینده روابط واشنگتن و کابل بعد از خروج نظامیان امریکایی از خاک افغانستان بود. بلینکن در هر دو دیدار به مقام‌های ارشد دولت افغانستان تاکید کرد که خروج نظامیان امریکایی به معنای پایان همکاری‌های استراتژیک میان افغانستان و امریکا نخواهد بود. براساس بیانیه ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در دیدار با وزیر خارجه ایالات متحده امریکا تاکید کرد به تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی ‌بر خروج نیروهایش از افغانستان احترام می‌گذارد و «دولت افغانستان تلاش خواهد کرد که در فرآیند انتقال، همکاری لازم را انجام دهد.» غنی افزوده است: «اکنون که ایالات متحده امریکا قصد خروج نیروهای‌شان را از افغانستان دارند، ضرورت بحث واضح درخصوص آغاز فصل جدید همکاری‌ها بر محور احترام متقابل و منافع مشترک میان دو کشور وجود دارد.» وزیر خارجه امریکا نیز گفته است که خروج نیروهای امریکا از افغانستان «به‌ معنی تضعیف مناسبات استراتژیک میان دو کشور نخواهد بود و ایالات متحده امریکا به تعهدات خویش با دولت و مردم افغانستان پایبند است.» او افزوده است: «ایالات متحده امریکا حمایت‌های دیپلماتیک و بشردوستانه خویش را از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه می‌دهد و تلاش‌های خود را به خاطر تسهیل روند صلح افغانستان تداوم خواهد بخشید.»
ظریف: طالبان بداند که افغانستان به دهه ۱۹۹۰ برنمی‌گردد
همزمان با تحولات اخیر در افغانستان وزرای امور خارجه ایران و هندوستان در کنار مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان، در نشستی آنلاین درخصوص آینده افغانستان سخنرانی کردند. نشست ریسینا یک کنفرانس چندجانبه است که توسط اندیشکده بنیاد تحقیقات نظارتی هند برگزار می‌شود و به مسائل چالش برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد. این نشست امسال به صورت آنلاین برگزار شد و موضوع محوری آن آینده افغانستان بعد از خروج نظامیان خارجی از این کشور بود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: اعلام اینکه بالاخره امریکا از افغانستان خارج می‌شود، «یک اقدام مثبت» است و گروه طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند. جواد ظریف همچنین گفت: ایران از «خروج مسوولانه» نیروهای امریکایی از افغانستان استقبال می‌کند و باور دارد حضور نیروهای خارجی «هیچ زمانی به امنیت منطقه و افغانستان مفید نبوده است.» آقای ظریف تاکید کرد که «گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان شروع کند. طالبان نمی‌توانند منتظر بمانند تا خلأ به وجود بیاید و بخواهد از این خلأ استفاده کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود. طالبان می‌تواند جزو روند مذاکره باشد، اما نمی‌تواند آن را در کنترل خود داشته باشند.» ظریف گفت: می‌دانیم که طرح طالبان «برقراری دوباره امارت اسلامی افغانستان است ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد. طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ناممکن است.» وزیر امور خارجه ایران که ایران و منطقه اجازه نمی‌دهد افغانستان به جنگ برگردد و از آنچه «نیروهای دموکراتیک» در کابل خواند، خواست تا «موضع واحد در مذاکرات» اتخاذ کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد.
اس‌جی شنکر، وزیر خارجه هند نیز گفت که کشورش تصمیم جو بایدن برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را یک «یک اقدام بزرگ می‌داند که مسیر آینده افغانستان و حتی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.» او گفت: هند هر چه در توان دارد برای ثبات و صلح در افغانستان انجام می‌دهد، اما چالش‌های بزرگی در برابر افغانستان و منطقه وجود دارد. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان هم در سخنان خود در این نشست آنلاین گفت: «من فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا افغان‌ها مسوولیت امنیتی کشورشان را به عهده گیرند.» او افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است. مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرد: «پروسه صلح باید شامل تمام گروه‌های مختلف طالبان باشد، هیچ گروهی از آنها نباید از آن بیرون بماند.» به باور مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور افغانستان «حالا زمان آن است که طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و بخشی از جامعه افغانستان شوند.» آقای محب تصریح کرد که پس از توافق دوحه، فرصت خوبی به دست طالبان آمده بود که با گسترش دادن روند سیاسی، گروه خود را بیشتر در سیاست مطرح بسازند، اما این گروه با مطرح کردن سناریوهای غلط برای پیروزی، این فرصت را از دست دادند. مشاور امنیت ملی در بخشی دیگر از سخنانش، رییس‌جمهور غنی را لایق‌ترین فرد برای رهبری پروسه انتقال دانست و گفت: «رییس‌جمهور غنی احتمالا بهترین فرد برای رهبری این انتقال است. هنگامی که اکثریت نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ عقب‌نشینی کردند، او این انتقال را رهبری کرد. ما در حال ایجاد تیمی هستیم تا با ایالات متحده و ناتو در زمینه انتقال آنها از کشور همکاری کنیم.»
اختلاف‌نظر در کنگره امریکا درخصوص عقب‌نشینی از افغانستان
به‌رغم اعلام رسمی خروج نیروهای امریکایی تا شهریور ماه امسال از خاک افغانستان، واکنش‌ها به این تصمیم در میان قانونگذاران امریکایی یکدست نیست. هر چند اکثریت نمایندگان از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از این تصمیم حمایت کرده‌اند، اما برخی نمایندگان ارشد دو حزب به ‌شدت از این تصمیم جو بایدن دلخور هستند. درست ساعاتی بعد از انتشار اخباری مبنی بر اعلام خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، با صدور بیانیه‌ای به ‌شدت از این اقدام انتقاد کرد. لیندسی گراهام، دیگر نماینده ارشد جمهوری‌خواه نیز با حضور در جمع خبرنگاران تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان را غیرمنطقی توصیف کرد. با این حال دیگر چهره‌های شناخته شده حزب از جمله تد کروز، رند پل و جاش هاولی از این تصمیم حمایت کرده‌اند و آن را اقدامی مثبت توصیف کرده‌اند. در میان سناتورهای کهنه‌کار حزب دموکرات نیز سناتور باب منندز که به موضع‌گیری‌های تند علیه ایران مشهور است، به ‌شدت از تصمیم جو بایدن برای خروج نظامیان امریکایی از خاک افغانستان انتقاد کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها