رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 546560

استقرار نظامیان اسرائیلی در مرز غزه هم‌زمان با افزایش درگیری با حماس

شیپور جنگ برای نجات نتانیاهو

ساعت 24-جهان با نگرانی نظاره‌گر شدیدترین درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس از سال 2014 تاکنون است و ارتش اسرائیل نیروی زمینی خود را در مرز نوار غزه مستقر کرده و گفته می‌شود پس از پنج روز تبادل آتش میان دو طرف، نظامیان اسرائیلی وارد این منطقه خواهند شد. حماس از روز دوشنبه پرتاب راکت را آغاز کرده و اسرائیل هم در واکنش، محل استقرار فرماندهان ارشد این گروه و موقعیت‌های پرتاب راکت را که به گزارش رسانه‌های اسرائیلی در مناطق مسکونی غزه قرار دارند، هدف قرار داده است.

خبر
با گذشت پنج روز از دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش دیده نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد دو طرف در آستانه جنگی تمام‌عیار قرار گرفته‌اند، زیرا اسرائیل اعلام کرد 9 هزار نیروی تازه‌نفس نظامی در مرز با غزه مستقر می‌کند.
ارتش اسرائیل روز گذشته و در واکنش به شلیک مداوم موشک از جانب حماس، حملات توپخانه‌ای و هوایی خود به نوار غزه را شدت بخشید و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی و زمینی در حال حمله به منطقه تحت کنترل حماس هستند.
بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، سامانه دفاعی گنبد آهنین در برابر موشک‌های شلیک‌شده از غزه بار دیگر فعال شد. این بیانیه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به حمله زمینی و گسترده قریب‌الوقوع اسرائیل به غزه را شدت بخشید. با وجود استقرار ارتش اسرائیل در نزدیکی غزه، خبرنگاران نظامی حاضر در منطقه می‌گویند قرار نیست حمله زمینی انجام شود و نیروهای اسرائیلی با توپخانه و از محل استقرار خود به شمال غزه شلیک می‌کنند.
روزنامه «تایمز اسرائیل» هم با اشاره به این موضوع نوشت که به نظر می‌رسد بیانیه ارتش اسرائیل به «اشتباه» خبر «حمله زمینی» به غزه را اعلام و رسانه‌ها را گمراه کرده است. به نوشته این روزنامه، سخنگوی انگلیسی‌زبان ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا به غزه حمله زمینی شده است، آن را تأیید کرد و گفت: همان‌طورکه در بیانیه نوشته شده است، نیروهای زمینی ما در نوار غزه هستند و به آن منطقه حمله می‌کنند». تایمز اسرائیل می‌نویسد: «درست است که این اظهارات توجیه فنی صحیحی دارد، زیرا یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش اسرائیل از قبل در درون قلمرو فلسطینیان در نوار غزه مستقر بودند اما این استدلال به معنی حمله زمینی به غزه نیست».
رویترز هم به نقل از ساکنان شمال غزه در نزدیک مرز اسرائیل گفته‌ هیچ نشانی از حمله نیروهای زمینی اسرائیل در داخل این منطقه مشاهده نکرده‌اند؛ اما از آتش شدید توپخانه و حملات هوایی گسترده خبر داده‌اند؛ بااین‌حال تا زمان برقراری آتش‌بس نمی‌توان نسبت به عدم ورود نیروی زمینی اسرائیل به نوار غزه و شعله‌ورترشدن آتش جنگ ابراز اطمینان کرد.
مقام‌های پزشکی تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گویند که در چهار روز درگیری خونین با اسرائیل، حداقل 109 نفر از جمله 29 کودک در غزه کشته شده‌اند. روز پنجشنبه فلسطینی‌ها با 52 کشته بیشترین تعداد قربانیان از شروع دور تازه درگیری میان حماس و اسرائیل را ثبت کردند. همچنین تعدادی از فرماندهان حماس ازجمله ابو عماد، فرمانده ارشد حماس در شهر غزه از جمله قربانیان حملات به غزه است.
او عالی‌ترین مقام نظامی حماس است که از زمان جنگ سال 2014 تاکنون در حملات اسرائیل جان خود را از دست می‌دهد. در بیانیه «گردان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس، نام دیگر فرماندهان جان‌باخته در حملات هوایی اخیر اسرائیل ذکر نشده است. در آن سو هم مقام‌های اسرائیلی می‌گویند هفت نفر بر اثر حملات حماس کشته شدند که شامل یک سرباز مأمور گشت در مرز غزه، پنج غیرنظامی از جمله دو کودک و یک کارگر هندی بودند. حماس از روز دوشنبه بیش از دو هزار راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده که حدود 200 راکت قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل در غزه فرود آمدند و تعداد زیادی از راکت‌ها هم با سامانه دفاعی گنبد آهنین رهگیری و منهدم شده‌اند.
تعویق نشست شورای امنیت
در چنین شرایطی، اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که گفته است این درگیری‌ها «بیش از این به طول خواهد انجامید» این نگرانی را ایجاد کرده که آتش درگیری فعلی در خاورمیانه در کوتاه‌مدت خاموش نشود. مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که قصد دارند پیش از هرگونه اقدامی برای برقراری آتش‌بس، به حماس به‌عنوان قوی‌ترین گروه در غزه، ضربه بازدارنده‌ای جدی وارد کنند. در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد که قرار بود به درخواست چین، نروژ و تونس در روز گذشته به‌ صورت مجازی، نشستی اضطراری و علنی برای رسیدگی به موضوع جنگ اسرائیل و حماس برگزار کند، اما با اعتراض آمریکا جلسه خود را به روز یکشنبه موکول کرد. تلاش‌ها برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس از جمله از سوی مصر، قطر و سازمان ملل متحد هم هنوز به نتجه‌ای نرسیده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز خواستار کاهش خشونت شد و گفت می‌خواهد شاهد کاهش چشمگیر حملات موشکی باشد. بااین‌حال تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ادعا کرد که موضع دولت بایدن در قبال حماس به‌عنوان «گروه تروریستی» تغییر نمی‌کند و از کشورهای عربی و اروپایی خواست در کمک‌های خود به غزه، تنها نیازهای مردم غیرنظامی ساکن این منطقه را در نظر داشته باشند.

شکست بلوک ضد نتانیاهو
افزایش درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس و همچنین خشونت‌ها در قدس، باعث شده درگیری میان جوامع مختلط یهودیان و اعراب در داخل اسرائیل هم گسترش یابد. در پی این رویدادها که به افزایش زدوخورد خیابانی میان اعراب و یهودیان در اسرائیل منجر شده، رئیس‌جمهوری اسرائیل نسبت به خطر جنگ داخلی هشدار داد؛ اما تبعات این درگیری‌ها روند تشکیل کابینه جدید اسرائیل را هم با تغییرات گسترده روبه‌رو کرده است. نفتالی بنت، رهبر حزب یامینا و از چهره‌های راست‌گرایی که در حال مذاکره با یئیر لاپید برای تشکیل کابینه جدید و کنارگذاشتن بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری اسرائیل بود، در نشست با اعضای حزب خود و تعدادی از نمایندگان حزب لیکود، ادامه مذاکره با لاپید را در شرایطی که درگیری میان اعراب و یهودیان بالا گرفته، غیرقابل پیگیری دانست و تأیید کرد که ایده تلاش‌ها برای تعیین نخست‌وزیر جدید نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. لاپید قصد داشت کابینه ائتلافی خود را با همراهی منصور عباس رهبر حزب عربی- اسرائیلی تشکیل دهد. بنت گفته است که مذاکرات خود را برای تشکیل کابینه جدید با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل، دوباره آغاز می‌کند. این احتمال وجود دارد که گیدعون ساعر، رهبر حزب امید جدید نیز مانند بنت از بلوک ضد نتانیاهو خارج شود. درصورتی‌که بلوک ضد نتانیاهو از هم گسسته شود، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل که از سال 2009 این جایگاه را در اختیار دارد، علاوه بر حفظ سمت خود می‌تواند در کنار یکی از راست‌گراترین پارلمان‌های اسرائیل، یک کابینه ائتلافی راست‌گرای افراطی تشکیل دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها