رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 550560

مناظره سوم زیر نگاه یورونیوز

ساعت 24 - روز شنبه ۲۲ خرداد سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از ساعت ۱۷ به وقت تهران برگزار شد و ۷ کاندیدا برای آخرین بار در کنار یکدیگر به پرسش‌ها پاسخ دادند و دیدگاه‌های خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند.

مناظره
dir="RTL" style="text-align:right">این مناظره با موضوع «دغدغه‌های مردم» و در قسمت برگزار شد. برخلاف ادوار پیشین هیچ‌یک از مناظره‌های امسال به موضوع سیاست خارجی اختصاص نداشت، این در حالیست که پیشتر گفته شده بود، نامزدها در آخرین مناظره به این مسئله خواهند پرداخت.در این صفحه مهم‌ترین نکات و بحث‌های مطرح شده بین ۷ نامزد در آخرین و سومین مناظره انتخاباتی سال ۱۴۰۰ در دسترس شماست.

جلیلی: رئیس جمهور، رئیسِ همه جمهور است

سعید جلیلی آخرین کاندیدایی بود که در آخرین مناظره صحبت‌های خود را مطرح کرد. دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی صحبت‌هایش باز هم تکرار کرد که به نظر او، رئیسِ جمهور، رئیس همه جمهور است و باید حقوق همه مردم را باید برآورده کند. جلیلی همچنین ادامه داد: «ما ۸ سال مسائل کشور را دنبال کردیم و یک برنامه واقعی قابل اجرا نوشته‌ایم. نباید مسائل را تقلیل داد و نباید نباید مسئله آب خوردن کشور را معطل دیگران کرد. ما معتقدیم مستقل از همه جناح ها و بازی های سیاسی باید حرکت کرد.» این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: «ما صادقانه هر آنچه که در این هشت سال رسیده ایم را برای مردم بیان کردیم.»08:33 PM

همتی: مردم، نگذارید ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد تبدیل شود

همتی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به عملکرد خود در بانک مرکزی گفت که همه می‌دانند که من با دست خالی در بانک مرکزی مقابل ترامپ ایستادم اما آقایان اینها را نادیده می‌گیرند. همتی همچنین در نقد روحانی گفت: «روحانی در دوران تعامل رئیس جمهور خوبی بود اما نمی‌دانستیم در دوران جنگ اقتصادی اینگونه نخواهد بود.»او همچنین ادامه داد که وقتی مردم خشمگین بودند، رئیس جمهوری نباید با خنده بگوید خود او هم صبح جمعه متوجه شده قیمت بنزین افزایش یافته است. او همچنین در ادامه گفت: «با جوانان ما چه کردند که در طی ۱۲ سال از شعار «رای من کو؟» رسیدند به «رای بی رای»او همچنین افزود: «از تاجزاده و جنیدی تا ظریف، از اذری جهرمی، فرجی دانا و صفایی فرهانی، از علی دایی و فردوسی‌پور همه می توانند در کنار من باشند.»او در پایان از مردم خواست تا با حضور در پای صندوق‌های رای زیر بزنند و نگذارند ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد تبدیل شود.

مهرعلیزاده: حضور مردم می‌تواند سرنوشت این انتخابات را تعیین کند

محسن مهرعلیزاده در بخش پایانی صحبت‌هایش بار دیگر از روی متن مطالبی را خواند. او در این صحبت‌هایش اعلام کرد که انتخابات می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا اینکه با حضور مردم این معادله تغییر کند. مهرعلیزاده همچنین گفت دو راه پیش روی ملت است، نخست آنکه با صندوق رای قهر شود یا اینکه برای تغییر این صحنه‌آرایی خطرناک در انتخابات حاضر شوند.

او همچنین گفت که در خرداد ۷۶ هم همه برای پیروزی یک فرد به میدان آمده بودند اما در نهایت حضور مردم باعث شد این روند تغییر کند. او از مردم خواست برای حکمرانی خوب، آزاد و مستقل به دولت او رای دهند.

زاکانی: فقر را یک ساله ریشه‌کن می‌کنم، مهاجرت به روستاها را تسریع می‌کنم

این نماینده مجلس در بخش پایانی صحبت‌هایش بار دیگر تکرار کرد که می‌خواهد با دروغگویی مقابله کند.او د ر ادامه صحبت‌هایش گفت که فقر مطلق را یک ساله ریشه‌کن خواهد کرد و نظارت بر مسئولین را نظام‌مند خواهد کرد. زاکانی همچنین وعده داد که مهاجرت معکوس به روستاها را تقویت و تسریع خواهد کرد. این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد که ظرف ۴ سال اعتیاد را در کشور ریشه‌کن خواهد کرد.

قاضی‌زاده هاشمی: دولت جوانان بند غ را جایگزین بند پ می‌کند

امیرحسین قاضی‌زاده در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد که پرونده‌هایی که به دلیل سیاست زدگی در کشورباز مانده را خواهد بست.

او همچنین گفت بند غ یعنی غیرت را جایگزین بند پ یعنی پول و پارتی خواهد کرد. او گفت غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند.او با اشاره‌هایی به علیرضا بیرانوند، قاسم سلیمانی و سعید معروف را نمادهایی از غیرت ایرانی معرفی کرد.

رئیسی: اکثر متهمان آبان عفو شدند، به جز معدودی که با خارج ارتباط داشتند

رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی اظهارتش در خصوص مسئله بنزین تاکید کرد که به نظر او مقصر ماجرا رئیس جمهوری بوده است. در خصوص افرادی که عفو داده شود، من بسیاری از کسانی را خدمت مقام معظم رهبری اعلام کردیم و ایشان هم عفو دادند، به جز کسان اندکی که ارتباطاتی با خارج داشتند که ماجرای آنها فرق داشته است.

رضایی: من برنامه داشتم آن‌موقعی که برنامه داشتن مد نبود

آقای رضایی در بخش پایانی و جمع بندی صحبت‌هایش گفت ۳۰ درصد سهام نفت ملی ایران را به مردم می‌دهد. او همچنین تاکید کرد اقتصاد ایران را ایالتی می‌کند و اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرد و به استان‌ها می‌دهد.

آقای رضایی همچنین گفت که عقب ماندن ایران از ترکیه یک ننگ است. رضایی در ادامه گفت: «آن موقعی که برنامه داشتن مد نبود، من ۸ سال پیش بهترین برنامه را ارئه کردم.»ین کاندیدای کهنه‌کار در ادامه تاکید کرد که اگر نتواند به وعده‌هایش عمل نکند در مقابل مردم اعتراف خواهد کرد.ضایی درادامه بر اختصاص حقوق ماهانه به زنان خانه دار تاکید کرد و مجددا تاکید کرد که برای تامین مسکن ارزان برنامه دارد.

زاکانی: آمده‌ام با دروغ مقابله کنم

زاکانی با خواندن یک متن بار دیگر به عملکرد دولت روحانی حمله کرد. او بار دیگر همتی را به خاطر عملکردش به باد انتقاد گرفت و مدعی شد آمده است با دروغگویی مقابله کند. او در پاسخ به انتقاد همتی نسبت به ماجرای فیلترینگ به او طعنه زد که به تازگی کامنت های اینستاگرامش را بازکرده برای اینکه جرات روبرو شدن با مردم را نداشته است.

جلیلی: همتی نمی‌داند که ما همین حالا هم عضو FATF هستیم

جلیلی در صحبت‌هایش بار دیگر با پیوستن به FATF مخالفت کرد و خطاب به همتی گفت: «ایشان می‌گوید ۲۰۰ کشور به FATF پیوسته اما نمی‌داند که ما هم پیوسته‌ایم اما آنها به این حد راضی نیستند و باز هم بیشتر می‌خواهند.

رئیسی: در زمان من هیچ روزنامه‌ای بسته نشد، هیچ رسانه‌ای محدود نشد

ابراهیم رئیسی صحبت‌هایش را در خصوص اقداماتی در رابطه با بانک‌ها انجام داده آغاز کرد و گفت: «ما دیدیم هر یک از بانک‌ها یک روش داشتند و هر کدام یک درصد سودی را دریافت می‌کردند این شد که به قضات اعلام کردیم چنین اجازه‌ای ندهند.» او همچنین گفت بانک‌ها که باید حل مشکل باشند اما به خود مشکل کشور تبدیل شده‌اند. او در ادامه افزود: «حرف من همیشه صادق بوده است و مردم من را می‌شناسند و می‌دانند به حرفی که می‌زنم عمل می‌کنم. هیج فیلتری در زمان ریاست من در قوه قضائیه انجام نشده است. حرف من درباره اینترنت این است که باید به فقرا و روستاییان دسترسی آسان و ساده مهیا شود.»او همچنین گفت با فضاسازی نمی‌توان دوقطبی ایجاد کرد.رئیسی افزود: «در زمان من هیچ روزنامه‌ای بسته نشده و هیچ رسانه‌ای هم محدود نشده است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها