رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 553848

مقایسه پیچ و مهره سازه با دیگر پیچ های صنعتی

رپورتاژ تبلیغی / پیچ و مهره ها بر حسب نوع صنعت مصرف کننده طبق استاندارد ها و در شکل های مختلفی تولید می شوند. استاندارد پیچ و مهره اغلب بیان گر استاندارد های ابعادی، شکل و نوع دنده ها و گل پیچ می باشد و گرید و متریال مورد استفاده در تولید پیچ و مهره اغلب در استاندارد های تبیین نمی شوند. با این وجود نیاز های صنایع مختلف و نوع و میزان تنش هایی که در کاربری های صنعتی مختلف وجود دارد استفاده از گرید ها و متریال هایی خاص از پیچ و مهره ها را در کنار بکارگیری استاندارد هایی خاص ضروری می سازد.

h1 style="text-align:right">

مقایسه پیچ و مهره سازه با دیگر پیچ های صنعتی

پیچ و مهره سازه در واقع یکی از پیچ و مهره های صنعتی می باشد که از گرید ها و آلیاژ های ویژه فولادی در تولید خود استفاده می کند. پیچ و مهره سازه در صنایع ساختمانی در پی و در اتصالت تیر های آهن و در سوله سازی ها مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره سازه به شکل شش گوش تولید و مورد استفاده قرار می گیرند از نظر استاندارد با پیچ و مهره های شش گوش ساده صنعتی متفاوت هستند. پیچ سازه طبق استاندارد DIN6914 تولید می شود که اغلب از متریال فولادی با کلاس 10.9 که دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با 1040 نیوتن بر میلیمتر مربع است در ساختار خود استفاده می کند.

گل پیچ سازه تا اندازه ای دارای عرض و ارتفاع بالاتر از گل پیچ های شش گوش استاندارد ساده که با استاندارد های DIN933 بصورت تمام دنده و استاندارد DIN931 بصورت نیم دنده تولید می شوند می باشد. پیچ های سازه در صنعت به نام پیچ 10HV شناخته می شوند و اغلب با دنده های درشت تولید می شوند. مهره اتصال پیچ سازه نیز طبق استاندارد DIN6915 تولید می شود که در مقایسه با مهره های شش گوش ساده که طبق استاندارد DIN934 تولید می شوند دارای ارتفاع و عرض بالاتری است.

گرید ها و کلاس های کاربردی پیچ و مهره صنعتی

پیچ و مهره های صنعتی از متریال های مختلفی تولید می شوند از گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل گرفته تا پیچ و مهره های تیتانیوم، مسی و ... با این وجود در صنایع سنگین به سبب خواص ایده آلی که آلیاژ های فولادی دارند اغلب از گرید های فولادی در تولید پیچ و مهره ها استفاده می شود. البته در شرایط خاص و در محیط هایی که دارای درصد رطوبت بالا هستند و یا گازهایی از نوع خورنده صنعتی در محیط آنها وجود دارد استفاده از پیچ و مهره های استنلس استیل نیز که خواص مقاومت محیطی بالایی دارند مرسوم می باشد.

مقایسه پیچ و مهره سازه با دیگر پیچ های صنعتی

لازم به ذکر است الفاظ گرید و کلاس هر چند هر دو بر نوع و ترکیبات فلزی و عملیات حرارتی تاکید دارند اما با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. کلاس در واقع یک واژه بیان کننده ترکیبات و کیفیت فولاد طبق استاندارد های آمریکایی می باشد که در مورد پیچ و مهره ها کلاس های 4.8، 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 بکار گرفته می شود حال آنکه گرید در سیستم آمریکایی تعریف می شود و تنها گرید های 2، 5 و 8 در این دستگاه مفهوم پیدا می کنند. در زیر به بررسی مفهوم کلاس های مختلف پیچ و مهره های صنعتی می پردازیم.

  1. پیچ آهنی کلاس 4.8 و 5.6 : این دو کلاس که در تولید پیچ و مهره های شش گوش و آلن استفاده بسیاری دارند در واقع کلاسی پایین از پیچ و مهره آهنی بصورت چکش خوار با درصد پایین کربن در ساختار و بدون عملیات سخت کاری حرارتی هستند. پیچ و مهره های آهنی دارای تنسایل پایین حدود 420-480 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند و بصورت دنده درشت تولید می شوند.
  2. پیچ و مهره خشکه 8.8: در واقع پر مصرف ترین کلاس پیچ و مهره در صنایع هستند که از نظر تنسایل و سختی نزدیک به گرید 5 آمریکایی هستند. پیچ و مهره خشکه هم بصورت دنده درشت و هم بصورت دنده ریز، نیم دنده و تمام دنده و هم بصورت شش گوش و هم بصورت آلن تولید می شوند.
  3. پیچ و مهره کلاس 10.9: این کلاس از پیچ های صنعتی که اغلب بصورت شش گوش و بصورت پیچ سازه 10HV تولید می شود دارای تنسایل مقاومت کششی بالای 1040 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. این کلاس از پیچ فولادی اغلب یا بصورت سیاه فسفاته و یا گالوانیزه به بازار عرضه می شود و دارای درصد بالایی کربن و عملیات ویژه حرارتی است.
  4. پیچ و مهره کلاس 12.9: این کلاس از پیچ های صنعتی که در واقع بالاترین کلاس نیز می باشد معادل گرید 8 در دستگاه آمریکایی بوده و اغلب تنها بصورت آلنی تولید می شود.

گرید های پیچ و مهره استیل

مقایسه پیچ و مهره سازه با دیگر پیچ های صنعتی

پیچ و مهره استیل نیز مانند پیچ و مهره های فولادی هر چند در رده ای پایین تر اما دارای کاربری های صنعتی وسیعی هستند. پیچ و مهره استیل را هم می توان بصورت پیچ های شش گوش، پیچ آلن و استاد بولت در بازار یافت که در دو گرید یکی A2 که تولید شده از ترکیبات شیمیایی استنلس استیل گرید 304 با 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل می باشد و پیچ و مهره شش گوش و آلن استنلس استیل A4 که از استنلس استیل گرید 316 تولید شده است و در ترکیبات شیمیایی خود علاوه بر کروم و نیکل از درصد کمی مولیبدنیوم نیز استفاده می کند.

پیچ و مهره استیل دارای تنسایل مقاومت کششی حدود 700 نیوتن بر میلیمتر مربع یعنی پایین تر از پیچ های خشکه هستند و دارای قیمت بالاتری نیز در سایز برابر نسیت به پیچ های فولادی هستند چرا که عناصر فلزی ارزشمندی با درصد بالا در ساختار خود دارند. پیچ و مهره استنلس استیل در تماس با آب و رطوبت دارای طول عمر مناسبی است اما در تماس با اسید های رقیق و همچنین آب پر از املاح دریا دچار زنگ زدگی خواهد شد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها