رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556583

پیش بینی کارشناسی درباره تورم

ساعت۲۴-یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر تمام ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت با چاپ پول تامین شود، تورم سالانه ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌شود اما اگر بیشتر این کسری با آزادسازی نرخ‌ها، درآمدهای مالیاتی و فروش اوراق تامین شود، تورم کم‌تر می‌شود و نرخ آن تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.

میثم هاشم خانی در یک برنامه زنده اینستاگرامی به تحلیل چشم انداز اقتصاد کلان و تورم پرداخت و گفت: پیش بینی من این است که خودروسازان بورسی تقریبا ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان خواهند داشت که دولت نیز این زیان را با حمایت‌های خود از جیب مردم تامین می‌کند. این در حالی است که اگر حمایت‌های دولت به صورت شفاف و پرداخت یارانه نقدی باشد، نه تنها هیچگونه لطمه و ضرری به اقتصاد وارد نمی‌کند بلکه سودآور نیز می‌شود.


وی افزود: امسال دولت با تقریبا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است که این کسری را با فروش اوراق و چاپ پول تامین می‌کند. در این زمینه، دولت می‌تواند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، آزادسازی قیمت خودرو، فولاد، سیمان و... درآمدهای مالیاتی و فروش محدود اوراق کسری بودجه خود را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت جدید باید از کنترل ارزش شرکت‌های بورسی فاصله بگیرد، گفت: اگر تمام ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه با چاپ پول تامین شود، تورم سالانه ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌شود اما اگر بیشتر این کسری با آزادسازی نرخ‌ها، درآمدهای مالیاتی و فروش اوراق تامین شود، تورم کم‌تر می‌شود و نرخ آن تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.

این اظهارات کارشناسی درحالی است که آخرین اعلام مرکز آمار از نرخ تورم در چهارمین ماه سال جاری حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٤.٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این زمینه، وحید شقاقی - یک کارشناس اقتصادی دیگر به ایسنا گفته بود با وجود ناترازی‌های موجود در اقتصاد چون ناترازی نظام بانکی، تجارت خارجی و بودجه روند تورم فعلا صعودی خواهد بود و کاهشی شدن این نرخ به سیاست‌های اصلاحی و برنامه‌های دولت جدید بستگی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها