رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556864

یک میلیون و 250 هزار معلم، مربی و فرهنگی در صف واکسن:

معلمان منتظر پیامک باشند

ساعت 24-روز پنجشنبه زیر تاق نصرتی از بادکنک‌های سه رنگ، وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش کنار هم ایستادند و روبان قرمز را قیچی کردند. این مراسم، جشن افتتاح پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید- ۱۹ فرهنگیان بود. دوربین‌هایی که به ثبت افتتاحیه در مجموعه ورزشی فاطمه الزهرا (س) شهر ری رفتند تصاویری را ثبت کردند که به گفته وزیر آموزش و پرورش قرار است گام اساسی برای بازگشایی مدارس از مهر ماه پیش‌رو باشد.

مراسم روز پنجشنبه، شروع نمادین واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان بود، یه این معنا که 60 نفر از معلمان واکسینه شدند، عکس‌ها گرفته شد و وزیران سخنرانی کردند. از امروز (شنبه) این روند به صورت رسمی آغاز می‌شود. بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در صف هستند تا نوبت به آنها برسد.

«یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از معلمان مدارس دولتی و غیردولتی، مربیان پیش‌دبستانی و همکاران فرهنگی از روز پنجشنبه تا آغاز سال تحصیلی جدید علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند.» این رقمی است که از زبان محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان بیان شد. اسامی معلمان در مدتی پیش در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و قرار است تا ابتدای مهر ماه دیگر معلمی خارج از طرح تزریق واکسن نمانده باشد تا مدارس هم دوباره درهای خود را به روی دانش‌آموزان باز کنند. حاجی‌میرزایی در این مراسم گفت: «همه باید دست به دست هم بدهیم تا شروع سال تحصیلی جدید در کشور با حضور دانش‌آموزان و معلمان بر سرکلاس درس آغاز شود. سال تحصیلی گذشته به دلیل تعطیلی گسترده مدارس و آموزش مجازی برای سیستم آموزشی کشور بسیار متفاوت بود به گونه‌ای که نظام آموزشی کشور با بزرگ‌ترین چالش قرن مواجه شد. معلمان کشور همانند ۷۰ درصد همکاران خود در جهان، آموزش در فضای مجازی را تجربه نکرده بودند، دانش‌آموزان نیز از لحاظ سخت‌افزاری به وسایل آموزش مجازی تجهیز نبودند ولی با تلاش شبانه‌روزی فرهنگیان کشور آموزش ادامه یافت.»
همزمان با شروع واکسیناسیون معلمان، محمد محسن‌بیگی، مدیر کل دفتر تندرستی و سلامت وزارت آموزش و پرورش توضیح داده است که در اغلب شهرها معلمان در همان مراکز عادی نوبت‌بندی می‌شوند. او به ایلنا گفت: «در برخی از شهرها به خاطر تراکم بالا ممکن است لازم باشد سالن جدید ایجاد یا مراکز جدید راه‌اندازی شود. این اقدام با هماهنگی‌ای که میان آموزش و پرورش منطقه و شبکه‌های بهداشتی انجام می‌شود مشخص می‌کند که آیا سالن جدید نیاز دارند یا خیر. باید به همکاران فرهنگی برای مراجعه جهت واکسیناسیون حتما اطلاع داده شود، بدون اطلاع نیاز به مراجعه نیست زیرا آموزش و پرورش نوبت‌بندی را انجام می‌دهد.» براساس گفته‌های محسن‌بیگی انجام واکسیناسیون معلمان یا براساس مدرسه‌ای که معلمان در آن هستند یا بر مبنای لیستی که وزارت بهداشت در اختیار دارد، اطلاع‌رسانی خواهد شد. «برای واکسیناسیون یا با معلمان تماس گرفته می‌شود یا پیامک می‌دهند که به کدام مرکز در چه تاریخی مراجعه کنند. توصیه ما این است که معلمان حتما براساس زمان‌بندی‌ای که به آنها اعلام شده مراجعه کنند.» بنا بر اعلام آموزش و پرورش، فهرست یک میلیون و 200 هزار نفری آموزش و پرورش هنوز تکمیل نشده، هنوز باید منتظر تکمیل این فهرست بلند بود. محسن‌بیگی توضیح داده است: «ممکن است تعدادی هم در برنامه‌های بعدی اضافه شود مثل رانندگان سرویس مدارس، نیروی خرید خدمات که جا مانده باشند، نیروهای مدارس غیردولتی که هنوز در سامانه ثبت نشده باشند، سرباز معلم‌ها و نیروهای استخدامی جدید که قرار است به آموزش و پرورش در مهر اضافه شوند و هنوز تعیین تکلیف نشدند. این افراد در لیست تکمیلی که می‌فرستیم اضافه خواهند شد.»
هرچند قرار است تا ابتدای مهر این صف طولانی از فرهنگیان به انتظار نوبت تزریق واکسن خود بمانند اما همه اینها به شرطی است که برنامه «از امروز تا ابتدای مهر» که وزیر آموزش و پرورش گفته است مانند سایر وعده‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده واکسیناسیون از آب درنیاید. از فروردین تا تیرماه، یعنی از زمانی که پیک چهارم و پنجم با مدت فاصله زمانی کوتاه به هم متصل شدند، فرصت‌های بسیاری برای پیشگیری از شدت موج پنجم بود که به دلیل نبود و کندی ورود واکسن از دست رفت. شاید برای همین است که در میان معلمان هم حرف از این است که اولویت بر چه اساسی تعیین خواهد شد. حالا که محموله‌های واکسن کم و زیاد از راه می‌رسند چه کسانی می‌توانند از آنچه موجود است سهمی داشته باشند؟ روز گذشته پانا به نقل از سید جواد حسینی، رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور نوشت: «معلمان مدارس استثنایی باید در اولویت اول واکسیناسیون قرار بگیرند، زیرا با دانش‌آموزان خود ارتباط فیزیکی دارند.»

واکسن در دانشگاه
«واکسیناسیون اساتید و کارکنان این دانشگاه از روز سه‌شنبه بر اساس رده سنی ۵۸ سال به بالا آغاز شده است.» این خبر را معاون دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد و گفت که براساس مذاکرات صورت‌گرفته، امیدوارند بتوانند تمام اعضای هیات علمی و کارکنان را واکسینه کنند و بعد به سراغ واکسیناسیون دانشجویان بروند. سعید حبیبا به مهر گفته است: «دانشگاه‌هایی که مرکز بهداشت داشته باشند با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی منطقه خود می‌توانند واکسیناسیون اساتید و کارکنان را انجام دهند، دانشگاه تهران نیز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران این کار را انجام داده است.» به گفته او دانشگاه تهران حدود ۲۲۰۰ هیات علمی و حدود ۴ هزار کارمند دارد که واکسیناسیون آنها را آغاز کرده است.
محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم از آغاز واکسیناسیون اساتید و کارمندان دانشگاه‌ آزاد خبر داد و گفت: «با هماهنگی صورت‌گرفته با وزارت بهداشت در هر استان مقرر شد ۵ تا ۱۵ ایستگاه تزریق واکسن را دانشگاه آزاد دایر بکند. این ایستگاه‌ها با اولویت خانواده بزرگ دانشگاه آزاد شامل اساتید، کارمندان و سپس دانشجویان ایجاد می‌شود. همچنین در ادامه فعالیت، این ایستگاه‌ها برای مردم شهر و گروه‌هایی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند خدمات را ارایه خواهند داد.» بنا بر اعلام طهرانچی قرار بر این است که تا ۱۵ آبان ماه کل مجموعه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانشگاه آزاد واکسینه شوند. ایرج حریرچی هم در بازدید از مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد گفت: «دانشگاه آزاد با داشتن ظرفیت ۴۰ درصدی دانشجویان پرستاری و تعداد بسیار دانشجویان پزشکی کشور، می‌تواند کمک شایانی برای تسریع در روند واکسیناسیون انجام دهد. در ابتدا خانواده دانشگاه آزاد، سپس واکسیناسیون دیگر بخش‌های وزارت علوم به زودی آغاز خواهد شد.»
حالا که محموله‌های تازه از راه می‌رسند امیدها و وعده‌های بیشتری هم در مورد گشایش مراکز آموزشی جان می‌گیرد. در عین حال به نظر می‌رسد این وعده‌ها هنوز براساس همان حساب و کتاب‌های قبلی شیوع کرونا است. مدت‌ها است که به خصوص با شیوع گونه دلتا، متخصصان سلامت کشور هشدار داده‌اند که جوانان و کودکان به میزان بسیار بیشتری نسبت به گذشته در خطر ابتلا و آسیب‌های جدی کرونا هستند. واکسیناسیون معلمان و اساتید دانشگاه قرار نیست برای حضور فیزیکی در کلاس‌های درس با حجم انبوهی‌که اغلب کلاس‌های آموزش در کشورمان دارند، کفایت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها