رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557345

قدرت مالی رییس‌جمهور امریکا و حامیانش چگونه می‌تواند دموکراسی امریکایی را دچار مشکل کند؟

اسلحه 100 میلیون دلاری ترامپ

ساعت 24-برای بسیاری از دموکرات‌ها، فرض بر این بود که با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و استیضاح او، دیگر تهدیدی از جانب رییس‌جمهور پیشین امریکا آنها را تهدید نخواهد کرد. اما در حالی که هنوز نزدیک به سه سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در ایالات متحده زمان باقی مانده، دونالد ترامپ با جمع‌آوری کمک‌های مالی انبوه و با تکیه بر هواداران انبوهش خود را در قامت یک تهدید جدی برای دموکرات‌ها و حتی اصل دموکراسی در امریکا معرفی کرده است.

خبر
html>

اکسیوس روز شنبه گزارش داد که کمیته اقدام سیاسی کارزار دونالد ترامپ (PAC) در 6 ماه نخست سال 2021 توانسته مجموعا 82 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند که مبلغی قابل توجه به حساب می‌آید. این در شرایطی است که به فاصله کمی پس از حمله شورشیان طرفدار ترامپ به کنگره امریکا، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده امکان حضور در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار نظیر توییتر و فیس‌بوک را به عنوان اصلی‌ترین راه ارتباطی با هوادارانش از دست داد. نشریه پولیتیکو با اشاره به این گزارش، یادآوری کرده است که هیچ کدام از روسای جمهور پیشین امریکا تاکنون موفق به جمع‌آوری چنین رقمی برای فعالیت‌های سیاسی خود نشده بود. اکسیوس همچنین می‌نویسد کمیته اقدام سیاسی ترامپ در حال حاضر مبلغی نزدیک به 102 میلیون دلار پول نقد در اختیار دارد.
تحلیلگران نزدیک به حزب دموکرات معتقدند که این مبلغ قابل توجه، اسلحه‌ای در دستان ترامپ است که مستقیما دموکراسی امریکا را نشانه رفته است. استفان کالینسون، تحلیلگر سیاسی سی‌ان‌ان در این خصوص می‌نویسد: این پس‌انداز بزرگ، با طرح درخواست‌های متعدد از سوی رییس‌جمهور پیشین و با تأکیدهای متعدد بر روی موضوعاتی نظیر وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 جمع‌آوری شده و این از جمله دلایلی است که باعث می‌شود این پول‌ها خطرناک باشد. در کنار این نشانه، ترامپ برای حمایت از کاندیداهای جمهوری‌خواه در انتخابات 2022 کنگره مرتبا به ایالت‌های مختلف سفر می‌کند و همزمان هم‌قطاران او در حزب جمهوری‌خواه می‌کوشند که تاریخ اقدامات شرم‌آور و بر خلاف قانون اساسی چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا را به نفع ترامپ بازنویسی کنند. برای تصور این موضوع که احتمالا دونالد ترامپ با این کمک‌های مالی جمع‌آوری شده چه خواهد کرد، نیاز به قدرت تخیل زیادی نیست. او تقریبا هرچند روز یک بار از وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن می‌گوید و تمام تلاش خود را معطوف کرده تا فرآیند دموکراتیک انتخابات در امریکا را زیر سوال ببرد. علاوه بر این، دسترسی به اسناد جدید در خصوص تهدید مقامات وزارت دادگستری در دوره رییس‌جمهور پیشین برای اعلام وقوع تقلب در انتخابات و شهادت برخی حاضران در نشست‌های استماع کمیته بررسی حوادث 6 ژانویه، ثابت می‌کند که ترامپ چه در ذهن دارد و چه تهدید بزرگی علیه دموکراسی امریکایی به حساب می‌آید.
به نوشته سی‌ان‌ان، اکنون کاملا روشن است که ترامپ ابتدا در جورجیا و سپس در چند ایالت دیگر مقامات و مسوولان برگزاری انتخابات را تحت فشار گذاشته بود تا با اعلام وقوع تقلب و تغییر نتایج انتخابات به نفع او، مانع از انتقال قدرت به جو بایدن شوند. واقعیت این است که حملات ترامپ به قانون اساسی امریکا نه تنها پس از کنار رفتن او از قدرت پایان نیافته، بلکه او با اتخاذ سیاستی خطرناک و با اتکا به هواداران وفادارش توانسته موضوعاتی نظیر «استفاده از تئوری‌های توطئه» یا «تأکید بر تقلب در انتخاب» به یک ارزش در حزب جمهوری‌خواه بدل شود؛ اکنون هر که خواهان حمایت ترامپ در انتخابات کنگره است باید این شرط را بپذیرد.
نیویورک تایمز نوشته است که مبلغ جمع‌آوری شده از سوی ترامپ، از تمام افراد و سیاست‌مداران مطرح در حزب جمهوری‌خواه بیشتر بوده و وزن او را در برابر وزن سایر اعضای حزب نشان می‌دهد. دومین نفری که در میان جمهوری‌خواهان توانسته بیشترین کمک مالی را پس از ترامپ جمع‌آوری کند، سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی بوده که موفق شده 7.8 میلیون دلار از طریق کمک مالی هوادارانش به دست آورد.
در این میان ترامپ اصرار دارد که گامی در راستای کودتا و تغییر نتیجه انتخابات برنداشته، انتخابات از او دزدیده شده و باید تحقیقاتی گسترده در این خصوص انجام گیرد. رییس‌جمهور سابق امریکا مدارک جدید درباره تلاش وی جهت تغییر در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را انکار کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری «هیل»، ترامپ بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای، کمیته اصلاح و نظارت مجلس نمایندگان امریکا را به‌خاطر انتشار اسنادی درباره تلاش وی برای تغییر نتیجه انتخابات مورد حمله لفظی قرار داد. در گزارش این کمیته آمده است ترامپ در تماسی تلفنی با معاون وزیر وقت دادگستری گفته بود: «فقط بگو انتخابات مخدوش بوده و باقی را به من بسپار.» با این حال ترامپ در بیانیه خود مدعی شده است، تلاش او برای «تغییر در نتیجه انتخابات» به اشتباه در این گزارش درج شده است. رییس‌جمهور سابق امریکا نوشت: «دموکرات‌های به‌شدت فاسد و حزب‌گرایی که کمیته نظارت مجلس نمایندگان را می‌گردانند دیروز اسنادی را منتشر کردند که پرونده‌های دادگاه علیه انتخابات مخدوش ۲۰۲۰ را شامل می‌شد و به‌طور غیرصادقانه‌ای آن را تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات توصیف کرده‌اند.»
ترامپ افزود: «در واقع درست برعکس آن درست است. هدف این اسناد برپا نگه‌داشتن صحت و درستی انتخابات و تقدس رأی ما بود. مردم امریکا می‌خواهند و دستور می‌دهند که رییس‌جمهور ایالات متحده، رییس نیروهای مجری قانون در کشور، در کنار آنها ایستاده و برای صحت انتخابات بجنگد و درباره تلاش‌های انجام شده جهت تضعیف ملت‌ ما تحقیق کند.» در این اسناد که یادداشت‌های «ریچارد داناهیو» معاون دادستان کل امریکا است، ذکر شده که او در تماس تلفنی مذکور به ترامپ گفته که نمی‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. گفته می‌شود این مقام وزارت دادگستری به ترامپ گفته بود، این وزارتخانه ده‌ها تحقیق و صدها مصاحبه انجام داده اما هیچ تقلب گسترده‌ای در انتخابات پیدا نشده است. با این حال ترامپ همچنان اصرار داشته که انتخابات در جورجیا، نوادا، میشیگان و آریزونا مخدوش بوده است.

روایت نظرسنجی‌ها از محبوبیت ترامپ
بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی آسوشیتدپرس، اکثر شهروندان امریکایی (دموکرات – جمهوری‌خواه و مستقل) معتقدند دونالد ترامپ نباید در تعیین سیاست‌های حزب جمهوری‌خواه نقشی داشته باشد اما در حزب جمهوری‌خواه وضعیت متفاوت است. همین نظرسنجی نشان می‌دهد دست کم 47 درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند ترامپ باید نقش اصلی را در تعیین سیاست‌های حزب ایفا کند و تنها 18 درصد از طرفداران این حزب بر این باورند که ترامپ نباید نقشی در تعیین سیاست‌های حزبی داشته باشد.
همچنین نظرسنجی آسوشیتدپرس نشان می‌دهد 62درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که «ضرورت دارد» و «بسیار مهم است» که درباره ادعاهای ترامپ در خصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و «دزدیده شدن» انتخابات تحقیقاتی گسترده صورت گیرد. آنها به سیستم انتخاباتی در امریکا مشکوکند و باور دارند که بدون تحقیق نمی‌توان به این سیستم اعتماد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها