رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 585773

روزهای سخت مردم ایران رسیدند

ساعت 24 - گمانه زنی ها درباره روزهای سخت ایرانیان که سید اباهیم رییسی آن را به رشد اقتصادی نسبت داده بود بسیار فراتر از آن بوده وهست. می شود حدس زد رییس دولت سیزدهم چشم انتظار روزهایی را داشته است که ایران دوباره در کانون توجه منفی غرب و آمریکا قرار گیرد وچنیننیز شده است. آمریکایی ها به رغم اینکه حالا بیش از پیش درگیر جنگ اوکراین شده اند فشار برایران را هرگز از دستور کار بیرون نکردند. ددر مسیر افزایش فشار به ایران می توان دلایل مهمی را جستجو کرد. بی قدرت شدن روسیه و بی تفاوت تر شدن چین ونیز همکاری امنیتی – اقتصادی اسراییل با کشورهای عربی واز همه مهمتر بی نیاز شدن بازار جهانی نفت از صادرات نفت ایران از عوامل موثر در تصمیم به برگشت دوران صدور قطعنامه ها علیه ایران است.

مردمان
html>

دراین روزها که روسیه بازار جهانی نفت را اشباع کرده و با تخفیف های چشمگیر ایران را از مدار صادرات نفت به کشورهایی مثل چین و هند بیرون کرده و همچنین اوپک نیز وعده داده است افزایش تولید را می پذیرد و نیز ونزوئلا هم با کمک ایران نفتی شبیه نفت ایران صادرمی کند دیگر نیازی به نفت ایران نیست. امور ایالات متحده گزارش‌های مربوط به همراهی آمریکا با سه کشور اروپایی در تقدیم پیشنویس قطعنامه محکومیت ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تایید کرده است.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه گفت:‌ «می‌توانیم تایید کنیم که به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان در پی تصویب قطعنامه‌ای هستیم که بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند.»به گفته پرایس، گزارش مدیرکل آژانس که قرار است به این نشست ارائه شود، «باعث نگرانی جدی درباره عدم پاسخگویی ایران شده است.»آپرایس گفت: «پایبندی کامل تعهدات ایران به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ضروری است.»رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام گفته که ایران همچنان پاسخ قبولی درباره رضد رد مواد رادیواکتیو در سه سایت پارچین، ترقوزآباد و مریوان ارایه نکرده است.کشورهای غربی در نشست قبلی شورای حکام به خاطر نگرانی از آسیب دیدن مذاکرات احیای برجام از تصویب قطعنامه در این رابطه خودداری کرده بودند.

واکنش قاطع ایران به صدور قطعنامه

به گزارش فارس، قرار است دوشنبه هفته آینده ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. در آستانه این نشست شاهد هیاهویی از سوی رژیم صهیونیستی در انتشار برخی اسناد ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودیم و در همین خصوص نیز خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه از قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا به همراه سه عضو اروپایی برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس خبر داد.براساس گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».البته این گزارش‌ها واکنش «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس را به همراه داشت و وی در این باره گفت:جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.

* گزارش منصفانه و متوازن نیست

گزارش آژانس از جمله موضوعاتی بود که در نشست روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه مورد سؤال قرار گفت و وی در این باره گفت: متاسفانه این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد که چگونه گفت‌وگوها را جلو ببرند و چگونه آژانس پاسخ‌ها را دریافت کند، ایران به صورت مکتوب پاسخ‌هایی را به آژانس داد و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد. متاسفانه آنچه در این گزارش و در بخشی از جمع بندی آن دیده می‌شود چیز جدیدی نیست و این همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد.سعید خطیب‌زاده بار دیگر به آژانس توصیه کرد که به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند و به فرانسه هم توصیه کرد که از موضع گیری و مداخلاتی که باعث می‌شود همکاری‌ها از مسیر صحیح خود خارج شود، اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسؤول کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، عمل کند. خطیب‌زاده همچنین هشدار داد که ایران به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهد داد و مسؤولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.البته در این میان هم «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که پکن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در توئیتی از طرح قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و آن را مفید ندانست.

* واکنش امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سنگاپوری با اشاره به ضرورت خاتمه یافتن فضاسازی‌های تصنعی و غیر سازنده در نشست پیش روی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد: روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یک باره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد. در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم. مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها