رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 587773

خوش بینی به گفت وگوهای دوحه: نه سیاه، نه سفید

ساعت 24 - آیا شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر آنقدر توانایی و مهارت دارد که بتواند دیدگاههی تهران و واشنگتن را چنان نزدیک کند که برآیند آن صلح میان دوکشور باشد ؟ کارشناسان باوردارند اگر پایه گفت وگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا همان ها باشند که به قطع گفت وگوهای وین منجر شد ،نباید خوش بین باشیم و همه چیز را سفید ببینیم و نیز باوردارند اگر دوطرف راستگویانه برای دور تازه گفت وگوها پای جلوگذاشته اند نباید آنقدر بدبین باشیم که همه چیز را سیاه ببینیم. واقع بینی فرمان می دهد که باورکنیم شکاف دوکشور هنوز بزرگ و عمیق است .

باقری
html>

علی واعظ از گروه بین المللی بحران در این باره گفته است : دو طرف فاصله زیادی دارند. در داخل تهران، آنهایی که می خواهند توافق دوباره زنده شود تلاش می کنند امتیازات بیشتری از ایالات متحده بگیرند تا بتوانند با دست پُر در مقابل افراد بدگمان در رهبری ایران ظاهر شوند. با این حال، مشکل اینجاست که دولت جو بایدن دیگر به انتهای طناب می رسد. واعظ ادامه داد: دو طرف از هم فاصله دارند به این معنا که مثلا ممکن است ایالات متحده حاضر باشد تنها 5 درصد پیرامون موضوع سپاه به ایرانی ها امتیاز بدهد اما ایرانی ها 20 درصد امتیاز بخواهند. علی باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای در پی ورود به دوحه با مقام‌های قطری و انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای اتحادیه اروپا دیدار کرد. مورا رابط گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکاست. قطر به عنوان میزبان جدید مذاکرات احیای برجام، از گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا استقبال کرده است.

این مذاکرات که از دیروز آغاز شده امروز چهارشنبه نیز در دوحه برگزار می‌شود. محل گفتگوها اعلام نشده است اما هیت ایرانی در هتل اینترکانتیننتال دوحه دیده‌ شده‌اند.

مذاکرات به چه شکل برگزار می شود؟

گفت‌وگوها در دوحه به‌طور غیرمستقیم انجام می‌شود.بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه قرار است هیئت‌ها در اتاق‌های جداگانه حاضر شوند.سپس مذاکرات از طریق یک واسطه پیش خواهد رفت.آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند.قرار است انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای با ایران به عنوان ناظر مذاکرات عمل کند.به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، وزیر امور خارجه این کشور امروز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود کاترین کولونا هم گفت‌وگو کرده است.شاید این اتفاق گشایشی عاجل در روند احیای برجام نباشد اما به گفته بسیاری از ناظران قطعا تسریع‌کننده روند مذاکرات است. اتفاقی که اگر ثمر داشته باشد راه را برای بازگشت همه طرف‌های برجام به میز مذاکره در وین و نتیجه‌گیری نهایی نزدیک‌تر می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها