رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 593862

بایگانی شدن چند باره پرونده  برجام

ساعت 24 - حالا دیگر مقامهای ایرانی که اصرار داشتند بگویند ایران همچنان پشت میز مذاکره هسته ای است و کنار نمی کشد و نکشیده است نیز آرام آرام از اینکه برجام برای چندمین بار به بایگانی سپرده می شود سخن می گویند. مقامهای آمریکایی نیز درروزهای تازه سپری شده به شکل های گوناگون از دلسرد شدن گفته و اصراردارند اعلام کنند   کاهش تعهد آمریکا به تحقق توافق هسته‌ای را نمی توانند پنهان کنند. ایرانیان علاقمند به این گفت وگوها نیز کرخت شده و شور و شوقی برای شنیدن خبرهای کسالت آور دراین باره ندارند.

برجام
html>

کارین جین پی‌یر، سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانسی خبری تاکید کرد واشنگتن برای هر سناریویی در مذاکرات وین آماده است و گفت شکاف‌هایی با ایران وجود داشته وداریم و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد، با ایران امضا نخواهد کرد. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ‌ملی آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که هنوز شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد و کار بر روی تحقق توافق ادامه دارد. به گفته این مقام آمریکایی ،تعهد آمریکا به تحقق توافق، کاهش یافته است. او گفت: نمی‌توانم زمانی را برای تحقق توافق به شما اعلام کنم، مذاکرات پس و پیش دارد، ما هنوز ‌دنبال تحقق پیروی کامل متقابل برجام هستیم. نمی‌توان گفت که ما در نزدیکی لبه پرتگاه هستیم.به گزارش دنیای اقتصاد ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم سومین مقامی بود که در یک کنفرانس خبری تایید کرد که پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق در وین، نشان داده است که هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی در مذاکرات‌ وجود دارد.

اظهارات این سه مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است. بورل روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به‌جای نزدیک‌شدن نظرات، درحال فاصله‌گرفتن آرا است. او تاکید کرد: «درحال‌حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸‌ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»

بازه زمانی اول نشست فصلی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی۱۴ سپتامبر- ۲۳شهریور در وین است که عامل بسیار مهمی در روند مذاکرات احیای برجام است. به‌ویژه با تاکیدات ایران بر حل مسائل پادمانی برای رسیدن به هرگونه توافق، هرگونه صدور قطعنامه یا بیانیه با لحن و تند و تیز هم می‌تواند روند پیچیده کنونی را دشوارتر کرده و توافق را عملا با بن‌بست مواجه کند، در واقع صدور احتمالی قطعنامه جدید همان‌گونه که در نشست فصلی شورا در ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، می‌تواند اختلافات تهران با آمریکا و تروئیکای اروپایی را پیچیده‌تر کند، با این‌حال با توجه به نیم‌نگاه طرفین مذاکره‌کننده به ‌ماه نوامبر، بعید است که در این مرحله غربی‌ها اقدام پرریسکی را برای بستن روزنه احیای برجام در دستور کار قرار دهند و بخواهند ظرف ۱۰‌روز آینده کار برجام را یکسره کنند.یکی از اهداف مهم دولت ائتلافی و دولت بایدن، بیش از همه جلوگیری از به‌قدرت رسیدن نتانیاهو بود اما باید گفت در شرایط فعلی امکان بازگشت نتانیاهو به حیات سیاسی وجود دارد، از این‌رو هرگونه بازگشت نتانیاهو می‌تواند سیاست‌های دولت جو بایدن در منطقه و نیز در رابطه با نگاه به‌شرق و ایران را به چالش بکشد. نه اینکه دولت ائتلافی موافق ایران و سیاست‌ خروج از منطقه آمریکا باشد اما سطح تنش‌آفرینی نتانیاهو و اقداماتی که بدون‌هماهنگی با آمریکا صورت می‌دهد، از جمله موضوعاتی است که دموکرات‌ها در دو دهه اخیر بر سر آنها با اسرائیل به مشکل برخورده‌اند.و سومین و در عین حال تعیین‌کننده‌ترین بازه زمانی پیش‌روی مذاکرات احیای برجام انتخابات ۸ نوامبر- ۱۷‌آبان کنگره آمریکا برای انتخاب مجلسین سنا و نمایندگان است. اخبار و گزارش‌های بیشتری درباره اینکه مذاکرات برجام و توافق احتمالی تا بعد از انتخابات کنگره به‌تعویق می‌افتد یا تا آن زمان توافقی اتفاق نمی‌افتد، در حال انتشار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها