رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 594654

اختلال عمیق در تعادل صنعت نان

ساعت 24 - دولت رییسی برای تامین کسری بودجه ونیز نگهداری ارز برای مصرف در بخش های غیر اقتصادی اقدام به حذف یارانه ارد برای تولید نان صنعتی کرد. حالا وپس از سپری شدن چند ماه دوپیامد این اقدام آشکار شده است. پیامد نخست کاهش خرید 50 درصدی خرین این نوع نان است و پیامد دوم فساد سرچشمه گرفته از دونرخی شدن آرد.

html>

«علیرضا نقره» عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران معتقد است این اقدام دولت در صورتی اثر بخش و عادلانه است که برای تمامی نان ها عملیاتی شود، نه اینکه نان های سنتی با نرخی آزاد عرضه شود و نان های صنعتی با چندین برابر قیمت قبل عرضه شود و به این ترتیب فضایی برای فروش در بازار نداشته باشند.عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران گفت: چالش های بسیاری در این بخش داریم و اصلی ترین چالش ما مربوط به این است که دولت آرد ما را نسبت به آرد سنتی آزاد کرد و بحث رقابتی که بین ما و نان های سنتی بود از بین رفت. در واقع این اقدام باعث شده میزان فروش ما حداقل ۵۰ درصد کاهش یابد.این عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران خاطر نشان کرد: به عبارت ساده تر، قیمت آرد حدود ۹ و نیم برابر برای ما افزایش یافت؛ یعنی آرد از ۷۰ هزار تومان (کیسه ۴۰ کیلویی) به ۶۴۵هزار تومان رسید و قیمت محصول نهایی یعنی نان نیز ۳برابر قبل شد.نقره در ادامه تصریح کرد: البته ما کاملا موافق حذف یارانه آرد بوده و هستیم اما به شرطی که برای همه نان ها باشد که بتوان رقابت کرد. نه من نوعی نان گران تولید کنم و نان های سنتی ارزان تمام شود چون در این شرایط به هر حال مصرف کننده سراغ نان ارزان می رود و توان رقابت از ما گرفته می شود.

او ادامه داد: بدی دیگری که این اقدام دارد ریزش آرد ارزان از سمت نان های سنتی به سمت نان های صنعتی و به تبع عدم امکان رقابت بین واحدهای ما است؛ یعنی اگر یک واحد نان سنتی کیسه ۴۰ کیلویی آرد را به نرخ ۷۰ هزار تومان می گیرد ممکن است آن را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در اختیار برخی از واحدهای متخلف صنعتی قرار بدهد و لذا این واحد می تواند نان را ارزانتر به فروش برساند.نقره افزود: به این ترتیب از یکطرف کیفیت نان تولیدی کمتر می شود و از سوی دیگر واحدهای صنعتی که قرار است سالم کار کنند نیز دیگر نمی توانند یک کاسبی سالم داشته باشند چون مجبور می شوند به قیمت تمام شده و متعادل نان را ارائه بدهند. اما واحدهای متخلف به قیمت ارزانتر می دهند و به این ترتیب به ما انگ گران فروشی هم زده می شود!این عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران همچنین در خصوص قاچاق آرد نیز اظهار داشت: ما نمی گوییم پیش از این قاچاق آرد نبوده اما میزان آن هم ارقامی که آقایان می گویند نبوده است و با حذف یارانه آرد، الان قاچاق بسیار بسیار کم شده است.وی در خصوص نحوه قاچاق آرد نیز گفت: ما یک قاچاق آرد در بین خود نانواهای سنتی داشتیم که مثلا واحدی که سهمیه نداشت آرد از واحدهای سهمیه دار با قیمت ارزانتر نسبت به بازار آزاد می گرفت و نان پخت می کرد و دست مردم می داد و اقدامی با منفعت نیز برای این واحدها بود. بنابراین درست است که تا پیش از این به این نحو قاچاق داشتیم اما در نهایت باز هم تبدیل به نان می شد.نقره ادامه داد: با این وجود قاچاق آرد به معنای ارسال آرد به آن طرف مرزها نیز داشتیم اما نه رقم ۳۰ درصدی که آقایان اعلام می کردند بلکه میزان های بسیار کمی بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها