رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631735

سال رویایی 1396 و 55 میلیارد دلار فاینانس

ساعت 24 - پس از امضای قرارداد برجام بین ایران وگروه 5+1 که می‌توانست یک نقطه عطف در تاریخ معاصر ایران باشد پیامدهای قابل اعتنایی در مناسبات سیاسی ایران با دیگر کشورها رخ داد. درهمان ماه‌های بلافاصله پس از عقد قرارداد حدود 200 هیات اقتصادی از سوی هم کشورها از جمله کشورهای اروپایی و نیز کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن به ایران آمدند. کمی پس از آن بود که کشورها علاقمند به گسترش رابط اقتصادی با ایران اعلام کردند میلیارها دلار به ایران فاینانس می‌دهند.

در سال 1396 بود که ابرهای تیره از آسمان اعتباری ایران کنار رفته و کشورهای کره‌جنوبی، چین و برخی بانک‌های اروپایی اعلام کردند روی هم 55 میلیارد دلار برای ایران خط اعتباری باز می‌کنند. در آن روزهای رویایی برخی از کارشناسان اقصاد سیاسی ایران به دولت روحانی هشدار می‌دادند برای هزینه کردن فاینانس‌های یادشده برنامه داشته باشند.

یک کارشناس اقتصادی درآن روزها نوشت تکلیف این است که دولت و بانک مرکزی شهروندانی را که حالا هر کدام حدود 700 دلار بدهکار شده‌اند، در جریان خرج دلارهای فاینانس‌شده قرار دهند. واقعیت این است که این اعتبارات و وام‌ها به اعتبار ایرانیان داده می‌شود  و نباید این اعتبار مخدوش شود. هر دلار خرجی که قرار است انجام شود و هر دلاری که به هر فعالیتی اختصاص داده می‌شود، باید دو شرط را در آن رعایت شود.

شرط اول این است که به ایرانیان با کمال شفافیت و شجاعت گفته شود این دلار برای کدام طرح و کدام نهاد خصوصی یا دولتی هزینه می‌شود. شرط دوم این است که هر دلار اختصاص‌داده‌شده به هر فعالیت سودآور و از حوزه نفوذ رانت‌خواران پیدا و پنهان دور باشد. شوربختانه اما سخت گیری‌های داخلی درباره قبول همه الزام‌های برجام راه را برای سست شدن پایه‌های این قرارداد هموارکرد و در اردیبهشت 1397 و باروی کارامدن دونالد ترامپ فاینانس‌ها نیز دود هوا شدند. حالا اما دیگر خبری از ارایه فاینانس به ایران از سوی هیچ کشوری دیده نمی‌شود و وزیر اقتصاد ایران با ناآگاهی از داستان وام در برابر اعتبار گفته است ایران کمترین بدهی خارجی را دارد و این را برای کشور افتخار می‌داند. دروضعیتی که کشوری مثل امارات 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب می‌کند مدیران ارشد از تصویب 5.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌گوید. آیا روزهایی می‌رسد که اقتصاد ایران بتواند از امکانات خود بالاترین بهره‌وری استفاده کند.  

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها