رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631821

التهاب ایرانیان و تصمیم های حکومتی

ساعت 24 - نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای نابودی اسرائیل سال‌ها پیش اعلام کرده و نیز باور بزرگ خود را برای پیروزی بر آمریکا در دستور کار قرار داده است. این وضعیت و این خواسته‌ها که در دهه‌های پیشین آسان انگاشته می‌شد و برای ایرانیان جا نیفتاده بود، حالا به روزهای سخت خود رسیده است و نظام جمهوری اسلامی حاضر نیست از این دو راهبرد خود گامی واپس نهد.

پرسش ناظران آگاه و کارشناسان این است که آیا نظر‌سنجی کارشناسانه و غیر‌جانبدارانه یا حتی حکومتی از میزان آمادگی شهروندان این سرزمین برای روبه‌رو شدن با روز واقعه نبردهای سخت نظامی با دو کشور یادشده دارند؟ البته حکومت حق خود می‌داند اگر هم نظر‌سنجی شده است نتایج آن را آشکار و به مثابه یک راز بزرگ آن را منتشر نکند، اما حق شهروندان نیز این است که بدانند قرار است چه داستانی برایشان نوشته شود.

درباره کیفیت و زمان نبرد نظامی ایران و اسرائیل سناریوهای گوناگونی از سوی بازیگران منازعه ارائه شده است و به نظر می‌رسد با مهارت‌های هرچه تمام‌تر در شرایط اجرا قرار می‌گیرد. در ایران و باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری که در نماز عید فطر تاکید کردند اسرائیل باید تنبیه شود تردیدی نیست که ایران باید پاسخ یورش اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را بدهد، اما این خواست و اراده ایران از نظر زمانی نامعین است.

نظام سیاسی ایران مشت خود را باز نکرده و درباره کیفیت پاسخ نظامی و نیز زمان حمله به اسرائیل را به محاق برده است تا حریف نتواند آمادگی صددرصد پیدا کند. از سوی دیگر، اما به نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی ماموریت دارند حمله ایران را جلو انداخته و از عبارت به‌زودی یا قریب‌الوقوع استفاده می‌کنند. از طرف دیگر خبرهای پر از تناقض نیز از سوی رسانه‌های غربی و به‌ویژه آمریکایی منتشر می‌شود که ایران نمی‌خواهد از خاک خود به اسرائیل حمله کند و این کار را به نیروهای متحدش در جبهه مقاومت می‌سپارد. واقعیت این است که در هر صورت و در شرایطی که شهروندان ایرانی نگرانی‌های جدی‌ای درباره وضعیت اقتصادی دارند، داستان حتمی بودن جنگ ایران و اسرائیل یا دست‌کم افزایش احتمال حمله ایران به اسرائیل آن‌ها را در اوج التهاب نگه‌ داشته است. در ایران هنوز تحلیل، گزارش یا خبرهای تایید‌شده از مقام‌های رسمی برای شهروندان برای آمادگی آن‌ها ارائه نشده است.

ایرانیان التهاب دارند در وضعیتی که کسب‌وکارشان از رونق دورافتاده و نرخ تورم بهاره آشکار شده است، همین میزان امنیت اقتصادی را از دست‌رفته ببینند. آیا کارشناسان و مدیران حکومتی در نظر دارند بخشی از پیامدهای احتمالی یورش به اسرائیل از خاک ایران را برای شهروندان بازگو کنند؟ حقیقت این است که شهروندان ایرانی در التهاب به‌سر می‌برند.

نظرات کاربران
  • ج.ط
     - ۲ هفته پیش

    باسلام.بنده با نظر نویسنده مطلب کاملا موافقم که اذعان می دارد شرایط تهدید جنگ باعث عدم سرمایه گذاری شده و مخل کسب و کارها و امنیت روانی جامعه است.اما از طرف دیگر اگر در حال حاضر به بازارها نگاه کنیم،بجز چشم انتظار آینده بودن ،رفتار هیجانی خاصی مشاهده نمیشود. و این به این معناست که اکثریت فعالان بازار و کسب و کارها انتظار درگیری شدید و قابل ملاحظه را ندارند . و حداکثر عکس العمل جمهوری اسلامی را مشابه دفعه گذشته و شهادت حاج قاسم می بینند و نه بیشتر از آن!!!ممنونم

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها