رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118346

نحوه عملکرد ستون فقرات

نقش ستون فقرات، حمایت از كل بدن، توانایی در خم شدن و چرخیدن در تمام مسیرها، و نیز حمایت از ساختمانهای حیاتی بدن مثل اعصاب و نخاع میباشد كه در داخل آن قرار دارند. هیچ ساختمان مهندسی‌ای وجود ندارد كه ویژگیها و ریزه‌كاریهایی كه در ستون فقرات موجود است را داشته باشد.
ستون فقرات
ستون فقرات انسان از مهره‌هایی استخوانی كه بر روی هم قرار گرفته‌اند تشكیل شده است. ستون فقرات شامل هفت مهره گردنی در گردن، دوازده مهره سینه‌ای یا پشتی در قسمت بالا و پشت و پنج مهره كمری در قسمت كمر می‌باشد. مهره پنجم كمری كه به L۵ معروف می‌باشد بر روی استخوان خاجی (ساكروم) قرار دارد كه آن هم به استخوان دنبالچه چسبیده است. استخوان خاجی از چند مهره كه به یكدیگر جوش خورده‌اند تشكیل شده است. استخوان خاجی از قسمت لبه‌هایش به استخوان لگن متصل است.
دیسك‌های بین مهره‌ای
به علت اینكه بین مهره‌ها یك بالشتك قابل ارتجاع یا همان دیسك قرار دارد، ستون فقرات توانایی خم شدن و چرخیدن را دارا می‌باشد. هر دیسك دارای ساختمان پهن و صافی می‌باشد كه در وسط آن ماده‌ای ژله مانند به نام نوكلئوس وجود دارد كه در اطراف آن نیز ماده سفت و سختی به نام آنولوس قرار دارد.
سطوح مفصلی مهره‌ها
مهره‌ها توسط مفصلهای كوچكی به یكدیگر متصل می‌شوند. این مفصلها بر اثر فشار یا ساییدگی آسیب می‌بینند و ممكن است بر روی آن قسمتهای صدمه دیده استخوان مهره دچار تورم شده و باعث شود كه بر روی اعصاب اطرافش فشار وارد آید.
شبكه اعصاب
سیستم عصبی را می‌توان به نحوی به شبكه تلفن‌ها تشبیه نمود زیرا از طریق آنها، پیغام عصبی از مغز به سراسر بدن متصل شده و از همین طریق نیز به مغز بر‌می‌گردد. پیغامهایی كه از مغز به سمت پایین می‌آیند باعث میشوند كه عضلات منقبض شده و در نتیجه بر روی حركاتی از بدن همچون راه رفتن، كنترل صورت گیرد. پیغامهایی كه از پایین به بالا و به سمت مغز می‌روند حامل حس‌هایی مانند لمس و در می‌باشند.
نخاع
یك دسته از بافت عصبی كه اصطلاحاً به آن طناب نخاعی گفته میشود، از طریق مجزا یا كانالی كه در داخل مهر‌ه‌ها وجود دارد، از مغز به سمت پایین می‌آید. ریشه‌های عصبی از طناب نخاعی خارج شده و مسافتی كوتاه در كانال را طی می‌كنند، سپس از هر سمت مهره (چپ و راست) یك عصب خارج میشود تا قسمت مربوط به خودش (تنه، دستها و پاها) را عصب رسانی كند.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها