رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 120829

سکوت در برابر چهارمین عامل مرگ انسان

سکوت در برابر چهارمین عامل مرگ انسان

ایدز، به رغم کشنده و خطرناک بودن تبعات ابتلا به آن هنوز هم در باور اغلب مردم کشورمان «بیماری خارجی ها» است. . . این طرز تفکر به این معنی است که بود و نبود این بیماری هیچ اهمیتی برای ما نداشته و نمی بایست نسبت به عوارض آن اطلاعات و آگاهی داشته باشیم!
این طرز فکر و تلقی از بیماری ایدز به هیچ عنوان شایسته جامعه ای نیست که در مسیر توسعه گام نهاده و می خواهد شرایط کشوری پیشرفته را کسب نماید. قطعا در این بین تبعات گوناگونی متوجه جامعه است که شاید «اختلال در سلامت» تنها یکی از این موارد باشد.
بیماری ایدز در کشور از آموزش دانش آموزان و مشاوره اختصاصی به جوانان در شرف ازدواج به عنوان مهم ترین مباحثی یاد می کند که می بایست نسبت به آنها جدیت به خرج دهیم.
با توجه به روند رو به رشد توسعه یافتگی در جوامع امروزی آسیب هایی از این ناحیه متوجه جوامع است که می بایست نسبت به آنها اطلاعات کاملی داشت تا بتوان از گزند تخریب های آن در امان بود. شاید یکی از این مقوله ها رابطه « روابط جنسی » با«سلامت افراد» است که عدم آگاهی از این قبیل موضوعات تبعاتی به همراه دارد که زیان پنهان نگه داشتن آن به مراتب سنگین تر از آگاه سازی مردم خواهد بود.
ورود انواع مخدرهای صنعتی و آلوده شدن برخی جوانان به این قبیل افیون ها آثار مخربی دارد که جامعه ما هنوز نسبت به آنها اطلاعات کامل و دقیقی ندارد. زیرا مقدمه «رفتارهای پر خطر جنسی» اعتیاد به انواع مخدرها است که جامعه جوان ما نیز از آن مصون نیست. بنابراین برای جلوگیری از تبعات ناگوار این قبیل رفتارها لازم است که به طور شفاف با مردم حرف بزنیم و خطرات رفتارهای پرخطر جنسی را برای آنان تشریح کنیم.
ایدز از جمله بیماری های خطرناک و کشنده است که می تواند از این طریق شیوع یافته و گسترش یابد. اگر تا دیروز بیماران ایدزی در کشور ما - از تزریق سرنگ های مشترک - به این بیماری آلوده شده بودند امروز این الگو تا حدود زیادی تغییر کرده و رفتارهای پرخطر جنسی جای آن را گرفته است. اما «تابو» صحبت از رفتارهای جنسی همچنان مانع از شفاف سازی موضوع گردیده است و در نتیجه هر روز بر تعداد ! مبتلایان افزوده می شود بدون اینکه جامعه از خطرات آن آگاه باشد!
ایدز تا ۷۵ سال پیش حتی شناخته نشده بود اما حالا چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.
امروزه تقریبا ۴۰ میلیون نفر مبتلا به ویروس HIV هستند و از این میان روز به روز بر تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزوده می شود. بیشترین تعداد مبتلایان را همچنان باید در کشورهای آفریقایی جستجو کرد. در این کشورها - در بهترین شرایط - ایدز حدود ۲۰ سال از طول عمر افراد کاسته است. بدتر آنکه با وجود تلاش های چشمگیر دولت ها جامعه مدنی و شرکای بین المللی جوانان بین ۱۵تا ۲۰ سال تقریبا نیمی از مبتلایان جدید به HIV را تشکیل می دهند.
عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز با اعلام اینکه آموزش ها در حد ایده آل نیست می گوید: تا الان هم دیر شده و اگر نخواهیم واقعیت ها را شفاف به مردم بگوییم هرگز نخواهیم توانست در بحث کنترل و پیشگیری به وضعیت مطلوب دست یابیم.
متاسفانه نگرش های منفی برخی از افراد که مسوولیت کاری دارند باعث می شود که جامعه متضرر شود. در حالی که نباید به قیمت عدم آگاهی جامعه از مسایلی که با آنها در ارتباط است جان مردم را به خطر انداخت.
کوئیچیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز می گوید: ما می دانیم که پیشگیری از HIV آنگاه محقق خواهد شد که از طریق برنامه ای جامع آموزش داده شود. برنامه ای که هم مخاطرات و هم آسیبها را مد نظر داشته و بر ارتباط موثر میان چهار عنصر پیشگیری ،مداوا ،مراقبت و حمایت تاکید دارد. می دانیم که فعالیت هایمان باید مبتنی بر شواهد و تجربیات به دست آمده باشد تا موثر واقع شود. به علاوه اکنون بیش از هر زمان دیگری به این موضوع واقف هستیم که تلاش های ما رضایت کامل به بار نخواهد آورد. اما هدف نشان دادن عزمی راسخ و دراز مدت است که البته با تکیه بر توان ومشارکت های کلیه گروه های درگیر (شرکا) حاصل می شود.
بر اساس آمارهای رسمی که اصولا منبع آن وزارت بهداشت است در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران وجود دارد اما در کنار آن آمارهای غیر رسمی این رقم را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین می زند.
اما نکته مهم در این بین سن افراد مبتلا است که گفته می شود در حدود یک سوم مبتلایان به ایدز در کشورمان در رده سنی ۱۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.
از ۴ هزار و ۵۶۳ نفر از جوانان مبتلا ۳هزار و ۳۱۵ نفر به دلیل اعتیاد تزریقی ۳۷۲، نفر به دلیل آمیزشی و ۱۲۳ نفر به دلیل خون و فرآورده های خونی بهHIV و ایدز مبتلا شده اند. . . اعلام چنین اخباری حکایت از این واقعیت تلخ دارد که بیماری ایدز نسل جوان جامعه را هدف گرفته و اگر نخواهیم آنان را از خطرات این بیماری کشنده ایمن نگه داریم قطعا تبعات ناگوارتری را شاهد خواهیم بود.
دوره جوانی از اهمیت مضاعفی برخوردار است که باید مسوولان امر این دوره را مورد توجه جدی قرار دهند و علل بروز این نوع بیماری ها را در سنین جوانی به دقت ارزیابی کنند.
در هر حال واجب است که مسوولان امر در حوزه های مختلف نسبت به تبعات و آسیبهای ناشی از مسکوت نگه داشتن بیماری ایدز در جامعه تجدید نظر نموده و تنها به نصب بیلبورد در سطح معابر، دادن جزوه و. . . بسنده نکنند. بلکه می بایست از حداکثر ظرفیت رسانه ملی در این جهت بهره برد و نگاه مردم را با چهارمین عامل مرگ انسان آشنا ساخت.

منبع : روزنامه جوان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها