رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120837

کودکان چهره‌های فراموش شده بیماری عالم گیر ایدز

کودکان چهره‌های فراموش شده بیماری عالم گیر ایدز

طبق گزارش یك گروه طرفدار كودك، حدود ‪ ۲/۳‬میلیون كودك زیر ‪ ۱۵‬سال در سراسر جهان آلوده به ویروس اچ.آی.وی هستند كه دسترسی چندانی به درمان‌های مناسب ایدز ندارند. به گزارش خبرگزاری رویترز از سازمان ملل، "آن ونمان" مدیر اجرایی صندوق كودكان سازمان ملل یونیسف در مورد گزارش هفت گروه بشردوستانه گفت:
"در همه‌گیری ایدز كودكان چهره‌های فراموشی شده این بیماری هستند." در این گزارش آمده است: بیش از ‪ ۹۰‬درصد كودكان آلوده به اچ.آی.وی، ویروس عامل ایدز در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌كنند.
در این مناطق تشخیص بیماری به ندرت صورت می‌گیرد، درمان بیماری پرهزینه است و بیشتر داروهای موجود برای بزرگسالان تولید می‌شود.
وینان گفت: "اگر بیماری كودكان تشخیص داده نشود، درمان آنها نیز امكانپذیر نخواهد بود."
بیشتر كودكان از طریق مادرانشان در دوران بارداری به این ویروس آلوده می‌شوند. با وجود آنكه با مصرف دارو امكان جلوگیری از انتقال این بیماری از مادر به جنین وجود دارد، اما فقط ‪ ۱۰‬درصد این مادران دارو دریافت می‌كنند.
براساس این گزارش این كودكان به ندرت داروهای ضد ویروس ایدز دریافت می‌كنند.
بیشتر كودكان آلوده به اچ.آی.وی درصورتی كه درمان نشوند قبل از پنجمین سال تولد جان خود را از دست می‌دهند.
از سوی دیگر "چارلز مكورماك" رییس و مسئول اجرایی موسسه "نجات كودكان آمریكا" گفت: میزان ابتلا به ایدز در بین دختران نوجوان و انتقال این بیماری از مادر به كودك با وجود ارایه درمان‌های مناسب طی ‪ ۱۵‬سال گذشته، رو به افزایش است.
این گزارش جدید و گزارش قبلی صندوق كودكان سازمان ملل یونیسف نشان داد هر سال بیش از ‪ ۶۵۰‬هزار كودك زیر ‪ ۱۵‬سال به ویروس اچ.آی.وی آلوده می‌شوند بطوری كه در حال حاضر ‪ ۲/۳‬میلیون كودك به این ویروس آلوده هستند.
این گزارش افزود: از هر ‪ ۲۰‬كودكی كه به درمان اچ.آی.وی نیاز دارند، تنها یك كودك این درمان را دریافت می‌كند.
از هر شش نفری كه بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست می‌دهند یك نفر آنها كودكان زیر ‪ ۱۵‬سال است.
هر دقیقه یك كودك زیر ‪ ۱۵‬سال بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست می‌دهد و در هر ‪ ۱۵‬ثانیه یك جوان ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۴‬سال به اچ.آی.وی آلوده می‌شود.
در این گزارش آمده است عدم انجام تحقیقات برای مبارزه با ایدز در كودكان به این معنا است كه دقت درمان‌ها كمتر و هزینه آنها بیشتر است.
همچنین محور تولید داروهای جدید اساسا بر بزرگسالان تمركز دارد.
به گفته "پیتر پیوت" مدیر اجرایی ‪ ، UNAIDS‬بیش از ‪ ۴۰‬میلیون نفر در جهان به ویروس اچ.آی.وی آلوده هستند، اما میزان آلودگی در چند كشور آفریقایی كاهش نشان می‌دهد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان

منبع : انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها