رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120857

ننگ، بزرگترین مانع در مبارزه علیه ایدز

ننگ، بزرگترین مانع در مبارزه علیه ایدز

دبیر کل سازمان ملل مقاله ای با عنوان ننگ، بزرگترین مانع در مبارزه علیه ایدز" منتشر کرد که در آن به ننگ ناشی از ابتلای به ایدز به عنوان عاملی که کماکان افرادی را که با اچ.آی. وی در سراسر دنیا زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد، می پردازد.
" به قلم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل "
به گزارش روز جمعه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، با توجه به اهمیت این بیماری فراگیر در سراسر جهان و لزوم آگاهی های جمعی درباره آن و ابعاد اجتماعی آن را پی می گیریم.
بان‌کی‌مون، در مقاله خود با عنوان ننگ بزرگترین مانع در مبارزه علیه ایدز است، آورده است، اینجانب بسیاری از افراد عالیرتبه شامل رئیس جمهورها، پادشاهان، دیپلمات‌ها را در طول عمر خود ملاقات کرده‌ام. یکی از خاطره انگیزترین این دیدارها و قطعاً جالب‌ترین آنها تقریبا کمی بیش از یک سال پیش هنگامی بود که گروهی از کارکنان «اچ آی وی مثبت» را در سازمان ملل ملاقات کردم.
برای من لحظه تجلی بود. به دلیل شهامت آنان و بیشتر به خاطر رک‌گویی درباره زندگی‌شان مبهوت شده بودم. ناگهان چهره انسانی مبتلا به اچ آی وی را مشاهده کردم. شگفت زده از خود پرسیدم چه اقدام دگرگونه‌ای می‌توانم انجام دهم؟ چگونه می‌توانم کمک کنم؟
من به همکارانم در سازمان ملل به دلیل به پا خاستن و سخن گفتن، به چالش گرفتن ننگ و تبعیض، همچنین برای کمک به اینکه سازمان ملل متحد الگویی باشد برای چگونه واکنش نشان دادن نسبت به ایدز افتخار می‌کنم.
این هفته بیش از ۲۰ هزار فعال دانشگاهی و سیاستگذار در مکزیکوسیتی در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی ایدز گردهم آمده‌اند تا منادی درخواست برای «عصر نوین» مبارزه علیه این بیماری باشند. برای نخستین بار افراد کمتری به اچ آی وی مبتلا می‌شوند و افراد کمتری می‌میرند. گزارش ۲۰۰۸ برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز که اخیرا انتشار یافته نشان دهنده پیشرفت دلگرم کننده درباره پیشگیری از اچ آی وی در تعدادی از کشورهای آسیب پذیر است. باید از تغییر رفتار جنسی(به ویژه در میان نوجوانان) و دسترسی به داروهای ضد ریتروویوس قدردان بود.
باید به یاد داشته باشیم یکی از موانع بر سر واکنش جهانی علیه ایدز، روان شناسانه و آن عامل ننگ است. کم و بیش و تقریباً در تمامی جهان، تبعیض به عنوان واقعیتی در زندگی روزمره مردمی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند برجا مانده است. یک سوم تمامی کشورها عملاً قانونی برای حمایت از حق افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، ندارند. تقریبا همه این کشورها اجازه نوعی تبعیض را می‌دهند، علیه زنان و کودکانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و علیه تمامی جوامعی که در معرض خطر هستند.
ننگ تنها مانع مهم در برابر اقدام عمومی است. دلیل اصلی است برای اینکه تعداد زیادی از مردم به دلیل واهمه از آن، معاینه در مورد مبتلا بودن به ایدز و درمان آن را پشت گوش اندازند و به پزشک مراجعه نکنند. ننگ ایدز را تبدیل به قاتل پنهان کرده، زیرا مردم به دلیل ترس از بی آبرویی اجتماعی درباره آن صحبت نمی‌کنند و به آسانی پیشگیری‌های موجود درباره آن را به کار نمی‌گیرند. ننگ دلیل عمده‌ای است بر اینکه اپیدمی ایدز هنوز موجب نابودی جوامع در سراسر جهان می‌شود.
می‌توانیم با ننگ مبارزه کنیم. کلید کار قوانین و سیاست‌های روشنفکرانه است. اما این مبارزه با صراحت و شهامت در سخن گفتن آغاز می‌گردد. خوشبختانه صدای افراد بیشتر و بیشتری همانند همکارانم در سازمان ملل شنیده می‌ شود.
در عین حال تلاش آنان به تنهایی کافی نیست. در مکزیکوسیتی من از رهبران جهان خواستم به این افراد ملحق شوند و بر علیه تبعیض سخن بگویند و حقوق مردمی که با اچ آی وی زندگی می کنند را تضمین کنند. مدارس باید احترام و درک را آموزش دهند. رهبران مذهبی باید درباره بردباری وعظ کنند. رسانه‌ها باید تعصب را محکوم و از نفوذ خود برای پیشبرد تحولات اجتماعی از تأمین حمایت‌های حقوقی گرفته تا دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند.
از همه مهمتر ما باید تصدق کنیم کسانی که ننگ اچ آی وی را بر دوش دارند نباید آنانی باشند که با اچ آی وی زندگی می‌کنند. بلکه کسانی هستند که اجازه می دهند این ننگ وجود داشته باشد.

منبع : خبرگزاری ایسکانیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها