رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 120860

هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز

هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز

ایران کشوری است جوان و چهره بیماری ایدز از اعتیاد تزریقی به انتقال از راه‌جنسی در حال تغییر است.
امسال مراسم روز جهانی مبارزه با ایدز با شعار جهانی ”هم‌پیمان، در برابر گسترش ایدز با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، یونیسف، سازمان زندان‌های کشور، هلال‌احمر، ستاد مبارزه با موادمخدر و تعدادی از بیماران مبتلا به HIV دهم آذرماه در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
براساس آمار، در حال حاضر یازده‌هزار و نهصدوسی نفر در لیست بیماران ایدزی کشور ثبت شده‌اند. این در حالی است که به‌طور میانگین چهل میلیون نفر در دنیا به این ویروس مرگبار آلوده و به بیماری ایدز مبتلا هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه روز جهانی مبارزه با ایدز گفت: مبارزه با HIV در ایران قرین مبارزه با اعتیاد تزریقی است.
وی افزود: مبارزه با اعتیاد تزریقی نیز سه رکن اساسی دارد که برخورد قضائی و امنیتی از طریق مقابله با قاچاق و توزیع موادمخدر، درمان و کاهش آسیب در میان معتادان تزریقی با افزایش کلینیک‌های درمانی جایگزین به‌همراه اطلاع‌رسانی جامع به معتادان و در اختیار قرار دادن امکانات بهداشتی و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی عمومی مهم‌ترین ارکان این مبارزه است.
دکتر کامران باقری لنکرانی با بیان این‌که هنوز بیشترین آمار ثبت شده ایدز در ایران از طریق اعتیاد تزریقی است افزود: قرار است وزارت بهداشت با همکاری آموزش و پرورش و رسانه ملی مهم‌ترین نقش را در آموزش عمومی برای آگاهی از راه‌های انتقال شایع این بیماری ایفا کند.
وی با اشاره به تغییر چهره انتقال بیماری ایدز از اعتیاد تزریقی به انتقال از راه روابط جنسی نامطمئن تأکید کرد جامعه کشور جوان است و تنها راه مقابله با این بیماری اطلاع‌رسانی عمومی و جمعی به‌ویژه در جوانان خواهد بود.
دکتر سیدموید علویان معاون سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این مراسم گفت: طبق تخمین، آمار بیماران و یا افراد HIV مثبت ثبت نشده در کشور نزدیک به ۷۰ هزارنفر است که به‌نظر می‌رسد درصد زیادی از این افراد از طریق جنسی آلوده شده باشند.
وی افزود: ۶۰ درصد از حدود دوازده هزارنفر بیمار ایدزی در کشور معتاد تزریقی‌اند. در حال حاضر برنامه کاهش آسیب که همان تبدیل معتادان تزریقی به معتادان خوراکی و تحت کنترل است تنها در میان پنج تا شش درصد معتادان فراگیر شده است.
دکتر علویان با بیان این‌که هدف نهائی افزایش پوشش برنامه کاهش آسیب در کشور باید تا سال ۱۳۸۵ به پنجاه درصد جمعیت هدف تعمیم داده شود گفت: در کنار این برنامه آموزش جامعی را برای آشنائی مردم با عوامل خطرساز انتقال ایدز، از جمله اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی غیرمتعارف با همکاری دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب تا چند ماه آینده در پیش‌رو داریم.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تولید سه داروی اصلی بیماران ایدزی در کشور خبر داد و گفت: علی‌رغم بالا بودن بهای داروهای ضدایدز وارداتی، درمان بیمارانی که در مرحله درمانی قرار دارند صددرصد رایگان انجام می‌شود.
او از درخواست خود برای تأمین بودجه دوازده میلیاردتومانی برای درمان بیماران ایدزی صحبت کرد و افزود: به‌زودی کلینیک دندانپزشکی ویژه بیماران ایدزی در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود تا این بیماران با خیال راحت به درمان‌های شخصی خود برسند.
وی با تأکید بر انتقال بیماری ایدز از طریق جنسی در آینده گفت اگر چه اعتقادات دینی و فرهنگ عمیق مردم مانع از انتشار وسیع این بیماری خواهد شد اما مردم باید بدانند که اکنون کلینیک‌های مشاوره بیماری‌های رفتاری و بیماری‌های مقاربتی در کنار کلینیک‌های مثلثی سازمان زندان‌های کشور آماده هرگونه خدمات مشاوره رایگان به هموطنان است.
دکتر بیژن صدری‌زاده مشاور بهداشتی و بین‌الملل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم گفت: در کشورمان ۴۰ درصد افرادی‌که آلوده به HIV شده و یا ایدز گرفته‌اند در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.
وی افزود: ۹۰ درصد افرادی‌که در این سال‌ها ایدز می‌گیرند و یا گرفته‌اند از دو راه تماس جنسی و رابطه نامشروع و همچنین اعتیاد تزریقی آلوده شده‌اند.
این مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: جوانان هشیار باشند که اکنون تماس جنسی بدون مراقبت و اعتیاد تزریقی دو عامل تسهیل‌کننده و جاده صاف‌کن ابتلا به ایدز در تمام جوامع است. این در شرایطی یاد می‌شود که انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی و مادر به جنین راه‌های کم‌شیوع است.
خانم ریما صلاح معاون اجرائی یونیسف در مقر سازمان ملل متحده، نیویورک، نیز یکی از شرکت‌کنندگان مراسم روز جهانی مبارزه با ایدز بود. وی در دیدار شخصی خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان این مراسم بر اهداف ارزشمند جمهوری اسلامی ایران ارج نهاد و آمادگی خود را در حمایت از طرح‌های کاهش آمار ایدز در ایران با توجه ویژه بر کودکان و نوجوانان اعلام کرد.
ریما صلاح گفت: در هر دقیقه هر روز، یک کودک زیر ۱۵ سال با بیماری ایدز می‌میرد و این در حالی است که ایدز جان ۳ میلیون نفر را در سال ۲۰۰۴ گرفته که از هر شش نفر آن یک نفر کودک زیر ۱۵ سال است.
وی با بیان این‌که در سال ۲۰۰۴ بیش از دومیلیون نوجوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال به تازگی آلوده به HIV شده‌اند گفت: هر روز ۶۰۰۰ جوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال به ایدز مبتلا می‌شوند و هر روز یک جوان در این گروه سنی از ایدز جان می‌بازد.
این در شرایطی است که اکنون در جهان ۱۵ میلیون کودک یکی از والدین خود را به‌دلیل ایدز از دست داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ تقریباً ۱۸ میلیون کودک در آفریقای جنوب صحرا یکی از والدین خود را به‌دلیل ایدز از دست می‌دهند و تنها خواهند ماند. پس، هم‌پیمان در برابر گسترس ایدز، (حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، پذیرفتن فرد مبتلا به HIV در خانواده و جامعه و حمایت از او، صحبت از ایدز و ویروس مرگبار آن با یکدیگر) گامی است در مبارزه با این طاعون قرن ”آیا شما این گام را برمی‌دارید؟“

منبع : مجله درد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها