رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 121493

ویروسی در بخش نوزادان

img alt="ویروسی در بخش نوزادان" src="http://vista.ir/include/articles/images/322fa3725f2fa7a9498f12ae6e329256.jpg" />

هر سال، در روزهای سرد زمستان خبرهایی درباره ویروسی كه بیشتر در كمین نوزادان است، منتشر می‌شود. چندی پیش، از رادیو شنیدیم كه ویروسی به نام رسپیرتیوری سین شیسال ویروس در بچه‌ها ایجاد عفونت‌های چشمی می‌كند و سپس خود را به ریه‌ها رسانده و در آنجا لانه كرده و آنها را به شدت بیمار می‌كند. از این رو، خواستیم تا بیشتر شما را با این عامل بیماری‌زا آشنا كنیم.
ویروس(RSV) از شایع‌ترین عفونت‌هایی است كه بچه‌های زیر یك‌سال را مبتلا می‌كند. این بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد، به این ترتیب كه در كودك تب بالایی ایجاد می‌كند، قرمزی بینی و خس‌خس سینه از دیگر علامت‌های این بیماری است كه در نهایت عفونت شدید در ریه‌ها و مجاری تنفسی ایجاد می‌‌كند و حتی در برخی از موارد كودك راهی بیمارستان می‌شود.
این ویروس، یك عامل عفونت‌زای بیمارستانی بوده، به این ترتیب كه در نوزادانی كه به هر دلیلی به بیمارستان می‌روند، امكان دارد پزشك و یا پرستاری كه با نوزاد در تماس مستقیم است، به یك سرماخوردگی ساده مبتلا باشد و این ویروس را به این كودكان انتقال دهد.
در این حالت پنومونی ظاهر می‌شود. این عامل بیماری‌زا اغلب در بیمارستان‌ها و در بخش‌ نوزادان می‌تواند اپیدمی ایجاد كند. نكته مهم درباره این بیماری آن است كه تشخیص آن با روش‌های آزمایشگاهی امكان‌پذیر بوده و گاهی اگر درمان با تأخیر انجام شود، می‌تواند كودك را به كام مرگ بكشاند.
حتما از خود می‌پرسید كه چرا این ویروس اول در چشم‌ها ایجاد عفونت می‌كند و سپس در ریه‌ها؟ باید در جوابتان بگوییم كه این ویروس نیز مانند سایر عواملی كه ایجاد سرماخوردگی می‌كنند، از راه مخاطات در بدن انتشار می‌یابد. به این دلیل است كه دست زدن به سطوحی كه امكان آلودگی در آنها بیشتر است و بردن آنها به دهان و یا تماس با چشم می‌تواند این آلودگی و در نهایت این بیماری را در بچه‌ها ایجاد كند. باید اضافه كنیم كه این بیماری در بزرگسالان با ظاهری آرام و معمولی اما در بچه با ظاهری پرهیاهو و حتی خطرناك ظاهر می‌شود.
جالب است بدانید كه این عفونت در روزهای سرد زمستان شایع‌تر بوده و شمار بچه‌هایی كه به این عامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند، بالاتر می‌رود. حتما می‌پرسید كه ابتلا به این بیماری چند روز طول می‌كشد؟ باید بگوییم كه این بیماری در برخی از بچه‌ها یك هفته و در برخی دیگر سه هفته زمان لازم دارد تا بهبودی كامل حاصل شود.
متأسفانه داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و درمان آن به شكل علامت درمانی به انجام می‌رسد. به این دلیل است كه به محض كوچك‌ترین علامت ابتلا باید آن را كاملا جدی گرفت و كودك را تحت نظر یك متخصص مجرب قرار داد. در آخر باید اضافه كنیم كه متخصصان در سراسر دنیا در تلاش هستند، واكسن و یا دارویی برای درمان این عفونت تهیه كنند اما تا به امروز موفق نشده‌اند.

دكتر حمید عمادی، متخصص عفونی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها