رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126299

دیابت بارداری، افسردگی پس از زایمان

دیابت بارداری، افسردگی پس از زایمان

دیابت دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که برخی زنان باردار، گریبانگیر آن می شوند و توجه نکردن به علائم و کنترل بیماری ممکن است سبب بروز مشکلات متعددی برای مادر و جنین شود.
در دوران بارداری، نیاز به ترشح انسولین بیشتر به منظور تأمین گلوکز برای رشد جنین بوده که این کار با تغییرات هورمونی در این دوران انجام می شود.
دیابت دوران بارداری نتیجه، ترشح نشدن هورمون انسولین مازاد است که اغلب در سه ماهه دوم بارداری رخ می دهد و تا چند هفته پس از تولد نوزاد ادامه پیدا می کند.
افزایش احساس تشنگی، خستگی، تکرر ادرار و افزایش قندخون در دوران بارداری از علائم شایع ابتلا به دیابت دوران بارداری است.تولد نوزاد زودرس، افزایش خطر به نقص های جنینی و افزایش فشار خون و افزایش مایع آمونیوتیک از عوارض ابتلا به دوران بارداری در صورت کنترل نکردن بیماری است.
افزایش خطر ابتلا به افسردگی های شدید پس از زایمان یکی دیگر از عوارض ابتلا به دیابت دوران بارداری است که اخیراً در مجله پزشکی پژوهشی دانشگاه نیویورک به چاپ رسیده است.
مطابق با تحقیقات از هر پنج زن مبتلا به دیابت دوران بارداری یکی از آنها به افسردگی شدید پس از زایمان دچار هستند که تا مدت زمان طولانی پس از زایمان ادامه پیدا می کند.
در این تحقیق، مادران کم درآمد با تحصیلات پائین در اولین بارداری ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی زایمان ناشی از دیابت بارداری هستند.
محققان توصیه می کنند زنانی که سابقه فامیلی ابتلا به دیابت یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن بالا (بیشتر از ۴‎/۵ کیلوگرم در بارداری های قبلی) دارند، قبل از باردارشدن با مراجعه به پزشک متخصص درصدد پیشگیری یا کنترل بیماری برآیند.
اضافه وزن، ابتلا به سندرم تخمدان کیستیک و سابقه مرده زایی از عوامل خطری است که احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را افزایش می دهد.
انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی، محدودکردن رژیم غذایی پرشکر، اندازه گیری میزان قندخون بطور مداوم در طول دوران بارداری و روش های هورمون درمانی طبق نظر پزشک از اقداماتی است که می توان در دوران بارداری برای کنترل بیماری انجام داد.
محققان تغییرات هورمونی را که منجر به افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع بارداری می شود عامل اصلی بروز افسردگی پس از زایمان می دانند، از این رو کنترل سطح هورمون ها و استفاده از رژیم های غذایی تنظیم کننده میزان هورمون ها از اقداماتی است که می توان به منظور کنترل و کاهش عوارض بیماری انجام داد.

سارادرخشان

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها