رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 144286

شیب سالمندی در کشور تند شد

ساعت 24-مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه شیب سالمندی در کشور تند شده است، تاکید کرد: باید دستگاه‌ها و گروه‌های مرتبط با سالمندی همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیاندیشند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه شیب سالمندی در کشور تند شده است، تاکید کرد: باید دستگاه‌ها و گروه‌های مرتبط با سالمندی همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیاندیشند.

محمود اسلامیان با اشاره به ضرورت‌های تحقق مفهوم سالمندی پویا اظهار کرد: اگرچه چند صباحی است که در نهادها و مجامع مرتبط با افراد سالمند سخن از سالمندی پویا تکرار می‌شود، اما هنوز مقدمات و پیش‌نیازهای نظری، حقوقی و مهم‌تر از همه پیش‌نیازهای اجتماعی و اقتصادی این مفهوم در کشور فراهم نشده است.

وی افزود: براساس منابع و گزارش‌هایی که در این حوزه منتشر شده، سالمندی پویا، فرآیند بهینه‌سازی فرصت‌ها برای سلامتی، مشارکت و امنیت به منظور افزایش کیفیت زندگی افراد رو به سالمندی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: سالمندی پویا یعنی کمک به مردم به گونه‌ای که هرچه مسن‌تر می‌شوند، مسئول زندگی خود باشند و نقش فعالی در اقتصاد و جامعه داشته باشند. برآورد می‌شود بین سال‌های 2010 و 2060 تعداد افراد بیش از 65 سال در جهان از 17.4 به 29.5 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین تعداد افراد بیش از 80 سال تقریبا سه برابر شده و به 12 درصد خواهد رسید. بنابراین در سال‌های پیش رو تعداد سالمندان ( و نه فقط نسبت و سهم آنها) در جوامع مختلف افزایش خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد که مفهوم سالمندی پویا برای افراد و به منظور داشتن سلامت جسمی، اجتماعی و روانی در طول زندگی‌ اهمیت پیدا می‌کند. البته باید برای این جمعیت حفاظت، امنیت و مراقبت مکفی نیز در زمان نیاز فراهم شود.

اسلامیان تاکید کرد: سالمندی پویا دارای مولفه‌های متعددی همچون بهداشت و خدمات اجتماعی، اقتصادی، رفتاری - شخصیتی، محیط فیزیکی و دینی مذهبی است. باید در نظر داشت که شیب سالمندی در کشور تند شده است و دستگاه‌ها و گروه‌های مرتبط با سالمندی باید همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیاندیشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه اجتماعی در زمینه مفهوم سالمندی، صندوق بازنشستگی کشوری می‌کوشد از همه توان و ظرفیت خود برای توسعه این مفهوم استفاده کند و با هدایت نخبگان، صاحبنظران و اندیشمندان این حوزه نگاه کنونی به مفهوم سالمندی را تغییر دهد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها