رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 166462

نوشیدنی مرموزی که نمی دانیم سرطان زا هست یا نه!

ساعت ۲۴-برخی می گویند قهوه به دلیل مقادیر فراوان آنتی اکسیدان در پیشگیری از وقوع سرطان ها مفید است. با این همه، گروهی از متخصصان سرطان در سطح جهانی به تازگی گفته اند که هنوز شواهد کافی در دسترس نیست که نشان دهد قهوه واقعاً از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند و بدتر از آن اینکه برخی دانشمندان می گویند قهوه اتفاقاً سرطان زا هم هست!

قهوه
به گزارش ساعت ۲۴، آژانس بین المللی تحقیقات درباره سرطان (IARC) به تازگی موضع خود درباره سرطان زا بودن یا نبودن قهوه را تغییر داده گفته هنوز مشخص نیست این نوشیدنی محبوب واقعاً سرطان زا هستند یا نه. با این همه، پژوهشگران این سازمان می گویند نوشیدنی های داغ ممکن است عاملی برای ابتلا به سرطان باشند.

دانا لومیس، استاد مرکز پزشکی دانشکاه نبراسکا و یکی از نویسندگان این گزارش می گوید:«قهوه در زمره خوردنی های سرطان زا طبقه بندی نمی شود.» او ادامه می دهد:«گروه ما بیش از ۱۰۰۰ پژوهشی را که از دهه ۱۹۷۰ به این سو انجام گرفته بود مورد بازبینی دوباره قرار داد و به این نتیجه رسید که که نمی توان هیچ نتیجه مشخصی از سرطان زا بودن یا نبودن قهوه به دست آورد.»

اما خبرهای خوبی هم برای زنان در راه است.

در گزارش این پژوهش نوشته شده:«در بیش از ۴۰ مورد آزمایش گروهی و شخصی و فرا تحلیل که بر روی حدود ۱ میلیون زن انجام شده بود، ما به این نتیجه رسیدیم که قهوه نه تنها هیچ ارتباطی با سرطان سینه در زنان ندارد که ممکن است تأثیر معکوس هم داشته باشد.»

به گزارش ساعت ۲۴، این نخستین بار از سال ۱۹۹۱ است که IARC دوباره بر روی قهوه پژوهش کرده است. در آن سال، این سازمان بین المللی گفته بود قهوه احتمالاً سرطان زا است و به ارتباط هایی اشاره کرده بود که بین نوشیدن قهوه و خطر ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. IARC اما امروز نظرش را تغییر داده است:«ما احتمالاً اشتباه کرده بودیم و اینکه نوشیدن قهوه را به سرطان ربط داده بودیم به این دلیل بوده است که نتوانسته بودیم نقش استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان را در افراد مورد آزمایش به خوبی بسنجیم. بسیاری از افرادی که مقادیر زیادی قهوه می نوشند، معمولاً سیگار هم می کشند.»

IARC اما می گوید پژوهش های جدید بر مبنای پژوهش های گسترده تر انجام شده اند و به همین دلیل از شواهد بیشتری برخوردارند. بنا بر یکی دیگر از نتایج پژوهش های تازه که عمدتاً در آمریکای جنوبی انجام گرفته است، نوشیدن نوشیدنی های داغ با دمای ۶۵ درجه سانتی گراد و بالاتر می تواند با ابتلا به سرطان ارتباط داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها